تبیان، دستیار زندگی

بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال _ جلسه پنجم

ژل رویال به طور عمده از پروتئین ها، قندها، چربی ها و مقادیر ناچیزی از نمک های معدنی و ویتامین ها تشکیل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش پروژه های دانش آموزی - الهام گارسچی

اهداف جلسه:
·آشنایی با ژل رویال
·آشنایی با نحوه تهیه ی ژل رویال
·آشنایی با تولید ژل رویال
·آشنایی با خواص درمانی ژل رویال
·آشنایی با خواص شیمیایی ژله رویال

وسایل مورد نیاز:
·کامپیوتر مجهز به اینترنت

مقدمه
ژل رویال به طور عمده از پروتئین ها، قندها، چربی­ ها و مقادیر ناچیزی از نمک­ های معدنی و ویتامین ­ها تشکیل شده است. که این مواد فعالیت­ های فرماکولوژیکی متفاوتی از قبیل خواص ضد توموری، ضد میکروبی، اتساع­دهنده عروق، کاهش ­دهنده فشار خون و هم چنین تحریک ­کننده رشد، مقاومت در مقابل عفونت­ ها و فعالیت ­های ضد التهابی نشان می­دهد. به همین دلیل از این ماده برای مصارف تجاری در تولید داروها، غذاهای مقوی و لوازم آرایشی استفاده می­ شود.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
بره موم یا چسب زنبور یکی از مفیدترین فرآورده­های زنبور عسل است این ماده از نظر علمی عبارت است از ماده کلوئیدی و صمغی که از لحاظ ترکیب ساختمانی از اجزای گوناگونی چون اسیدهای آروماتیک، فلاونوئیدها، ترپتوئیدها تشکیل شده است. این ماده خواص طبی گوناگونی از جمله خاصیت ضد التهابی و ضد توموری دارد. در این پروژه سعی بر این می­باشد که با نانو کردن ژل رویال با کمک حامل­های کیتوسان و برخی از مواد با خاصیت تقویت­کننده بدن، مانند بره موم، نانو دارویی برای تقویت و بهبود بهتر زخم­ها و افزایش طول عمر تولید کرد.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
5-1 ژل رویال
عسل مهم ترین محصول زنبور عسل است که توسط زنبورهای کارگر تولید می شود.اما فعالیت زنبورهای کارگر منحصر به تولید عسل نبوده و محصولاتی هم چون ژل رویال و موم را نیز تولید می کنند.به ژل رویال (royal jelly) شاه انگبین، شیر زنبور عسل، شهد شاهانه و غذای ملکه هم  می گویند. این ماده بسیار مغذی و نیرو بخش است. در واقع به عنوان غنی ترین ماده مغذی بیولوژیک شناخته شده و از گذشته های دور به عنوان اکسیر جوانی و مایه حیات در طب باستان استفاده می شده و اکنون نیز در کشورهای پیشرفته جهان استفاده طبی از آن بر پایه تحقیقات دانشمندان در دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی معتبر رایج است.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
ژل رویال غذای ضروری برای لاروهای جوان زنبور عسل و ملکه می­باشد، این ماده نقش مهمی در تغذیه ملکه دارد. ژل رویال ماده لزجی است که توسط غدد هیپوفارینگال و تحت ترشح فکی زنبورهای کارگر جوان ترشح می­شود. هم چنین نشان داده شده که ژل رویال دارای انواع فعالیت ­های بیولوژیکی مختلف در سلول­ ها و بافت­ های گوناگون مدل­ های حیوانی می­باشد. ژل رویال به طور عمده از پروتئین ­ها، قندها، چربی ­ها شامل استرول ­ها و اسیدهای پرب و مقادیر ناچیزی از نمک­ های معدنی و ویتامین ­ها تشکیل شده است.
مشخص شده است که این مواد فعالیت ­های فارماکولوژیکی متفاوتی از قبیل خواص ضد توموری، ضد میکروبی، اتساع­دهنده عروق، کاهش­ دهند فشار خون و هم چنین تحریک­ کننده رشد، و مقاومت در مقابل عفونت ­ها، ضد هایپر کلسترولمی و فعالیت ­های ضد التهابی، نشان می­دهد. به همین دلیل بیش از 30 سال است که ژل رویال برای استفاده­ های تجاری در تولیدهای دارویی، غذاهای مقوی و لوازم آرایشی به کار می­رود.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
5-2 نحوه تهیه ژل رویال
ژل رویال که به آن در فارسی شاهنگبین می­گویند ماده­ای است که به وسیله یک جفت غده مغزی زنبورهای کارگر پرستار معمولاً در سنین 2 تا 12 روزگی ترشح شده و مورد استفاده ملکه در تمام طول عمر و نوزادهای زنبور در مراحل اولیه رشد قرار می ­گیرد. علت اختلاف بین خوراک ملکه با زنبورهای کارگر و خواص ژل رویال موضوع اساسی مطالعه ­های دوبل وفر، پژوهش گر آلمانی است. وی در دنباله دیگر محقق ­های آمریکایی با 13 سال پشتکار تمام به جستجو پرداخت و به این نتیجه رسید که سرّ زیبایی و نیرومندی ملکه و عمر دراز ملکه و اختلاف طول عمر آن با سایر زنبورها در این ماده حیات­ بخش (شاهنگبین) نهفته است. حال در می ­یابیم چرا دو زنبور که یکی از انگبین (عسل) و دیگری از شاه انگبین (ژل رویال) تغذیه می­ شوند، تفاوت طول عمر دارند در ایتالیا ژل رویال به شکل­ های مختلف مخلوط با آب و الکل مخلوط یک درصد با عسل و به صورت آمپول عرضه می ­شود. تقویت سیستم ایمنی موجب کاهش رشد و جلوگیری از گسترش سلول­ های سرطانی می­گردد.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
در پزشکی مدرن نیز توجه زیادی به استفاده از روش ­های درمانی با مواد طبیعی و بیولوژیکی شده است. عسل و سایر محصول­ های زنبور عسل نظیر ژل رویال به عنوان محرک سیستم ایمنی نیز استفاده می­ شوند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
5-3 تولید ژل رویال
این ماده از دو جفت غده هیپوفارین موجود در طرفین سر زنبوران کارگر جوان ترشح می شود و با بزاق دهان آنها مخلوط می گردد. این ژل، خمیری شکل با رنگ تقریبا سفید تا زرد کمرنگ و طعمی تند و زننده است. این ماده مغذی تا سه روز مورد استفاده همه لاروها قرار میگیرد ولی زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می شود. بدون ژل رویال هیچ لاروی قادر به رشد نیست و این ماده، ملکه را قادر می سازد که در روزهای تخم ریزی در شبانه روز بیش از 2500 تخم بگذارد که وزن این مقدار بیش از وزن خود ملکه است. همچنین ملکه زنبور عسل به واسطه استفاده از این ماده مغذی حدود 5 تا 6 سال عمر می کند در حالی که زنبور های کارگر در فصول فعالیت خود (بهار و تابستان) حدودا در کمتر از 14 تا 24 روز از فعالیت خود می میرند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
5-4 خواص درمانی ژل رویال
مطالعات وسیعی از سال 1835 میلادی بر روی این ماده اعجاب انگیز صورت گرفته و خواص درمانی متعدد آن را به اثبات رسیده است که به برخی از آن ها اشاره می شود:
میکروب کشی: ژل رویال به دلیل داشتن اسید چرب غیر اشباع (HAD10) ضد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی، سالمونلا تیفی (عامل حصبه) عمل میکند. همانطور در درمان عفونت های ویروسی که مجاری تنفسی را درگیر می کند موثر است. در ژل رویال پروتئین قوی میکروب کشی بنام (Riyalisin) وجود دارد که اثر قوی بر ضد باکتری های گرم مثبت دارد.
جلوگیری از آلزایمر: در هر گرم ژل رویال یک میلی گرم استیل کولین وجود دارد. استیل کولین ماده مورد نیاز در انتقال پیام های عصبی در بدن انسان است. این ماده در درمان و جلوگیری از آلزایمر، رعشه و فراموشی بسیار موثر است و با آن میتوان فعالیت های فکری را افزایش داد.
جلوگیری از فشار خون: استیل کولین باعث گشاد شدن رگ های خونی نیز شده و موجب کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج میبرند می گردد.
جلوگیری از تصلب شرائین: سخت شدن سرخرگهای قلب که با افزایش سن و افزایش کلسترول خون در بدن انسان ایجاد می شود و (HAD10) موجود در ژل رویال با کاهش ذخیره کلسترول در دیواره سرخرگ باعث کاهش فشار خون میگردد بنابراین از تصلب شرائین پیشگیری می کند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
جوانی و شادابی پوست و ضد پیری: کلاژن، لسیتین، تیامین و ویتامین های A,C,D,Eموجود در ژل رویال برای پوست بسیار مفید است.کلاژن، موجب اتصال بافت به یکدیگر شده و از چروک خوردن پوست جلوگیری می کند. هم چنین طول عمر سلول ها را نیز افزایش میدهد ضمنا اثر ضد التهابی ژل رویال در روند بهبود زخمهای پوستی نیز موثر است.
ضد سرطانی: ماده (HAD10) به ژل رویال خاصیت ضد سرطانی بخشیده است. هم چنین از طریق خاصیت ضد فعالیت استروژن، این ژل مانع رشد سلول های سرطانی در سرطان پستان میشود. این ماده میتواند سلول های ایمنی را وادار به تولید مواد و عوامل ضد تومور در بدن کند. از جمله این مواد می توان به عامل نکروز دهنده تومور و اینترفرون گاما اشاره کرد. در مشاهدات آزمایشگاهی افزایش مواد فوق در کشت سلول همراه با ژل رویال تایید شده است.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
این ماده بسیار مغذی، تاثیر خوبی بر بهبود بیماران سرطانی بعد از پرتو درمانی و شیمی درمانی دارد و باعث افزایش سرعت تولید گلبولهای سفید (WBC) در خون میشود.
بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که تاکنون به دست آمده و همچنین با عنایت به نظر گذشتگان ما در طب سنتی ژل رویال می تواند در تمامی سنین مصرف شود و به عنوان مکمل غذایی مناسب در رژیم غذایی قرار گیرد. البته این ماده اعجاب انگیز به دلیل خواص فوق العاده اش برای افراد بالای 50 سالگی به طور خاص توصیه میشود.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
5-5 خواص شیمیایی ژله رویال
تجزیه شیمیایی ژله رویال نشان می‌دهد که این ماده دارای آب، پروتئین، چربی و مواد احیاکننده، خاکستر و مقداری مواد مشخص نشده می‌باشد. این ماده دارای انواع ویتامین‌های گروه B، قندها، استرول‌ها، تعدادی از اسیدهای چرب و آنتی بیوتیک است. شاهنگبین سرشار از هورمون‌های آمیزشی و ویتامین E است که فعالیت‌های آمیزشی را تحریک می‌کند. طول عمر حشرات، موش‌ها، خوکچه های هندی و دیگر جانوران آزمایشگاهی که به جیره آن‌ها مقدار زیادی شاهنگبین افزوده شده، به اندازه یک سوم زیاد شده است؛ تخم گذاری مرغان افزایش یافته است و مرغان پیر تخم گذاری را از سر گرفته‌اند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
آزمایش‌ های باکتری شناسی نشان داده‌اند که شاهنگبین نه تنها کاملاً بدون میکروب است، بلکه دارای خواص باکتری کش نیز هست. از آنجا که شاهنگبین یک ماده غذایی است، این منطقی به نظر می رسد که حاوی مواد آنتی بیوتیک نیز باشد.

تکلیف1: با توجه به مطالب ارائه شده در این درس در مورد ژل رویال، نحوه ی تهیه ی آن و خواص درمانی آن تحقیق و بررسی نمایید. سپس مطالب خود را دسته بندی کنید.
تکلیف2: درباره استفاده ی ژل رویال در کندوی زنبور عسل و خواص آن برای زنبور عسل و ضرورت آن در کندو تحقیق و بررسی نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید: _________
منابع مطالعه: ________________





تنظیم: زینب شاه مرادی