تبیان، دستیار زندگی

بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال _ جلسه چهارم

حامل ها هم نقش مهمی در ساخت نانو داروها دارند. از کابردها آن ها انتقال هدفمند و کنترل نرخ رهایش داروها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پژوهشگران: بیتا شهنواز  و ریحانه عزیزی

اهداف جلسه:
·آشنایی با بره موم
·آشنایی با مصارف بره موم در کندو
·آشنایی با خواص بره موم
·آشنایی با کاربردهای امروزی بره موم
·آشنایی با اثر افزایش ایمنی در بره موم
·آشنایی با تاثیر مستقیم ضد سرطانی بره موم

وسایل مورد نیاز:
·کامپیوتر مجهز به اینترنت

مقدمه
حامل ­ها هم نقش مهمی در ساخت نانو داروها دارند. از کابردها آن­ ها انتقال هدفمند و کنترل نرخ رهایش داروها است. حامل دارویی انواع فراوانی از جمله: کیتوسان، ژلاتین، سیلیس و غیره هستند. کیتوسان از استیل­زدایی کیتین به دست می­آید که به دلیل غیر سمی بودن، خاصیت جذب بالا، امکان تجزیه در طبیعت، سازگاری با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی بسیار مورد توجه است. ژل رویال حاوی ترکیب­هایی بوده که اثرهای مطلوبی بر روی تقویت بدن و طول عمر دارد و همچنین بره­ موم نیز با داشتن این خاصیت­ها بر اثرگذاری آن می­افزاید و دارای خاصیت ضد میکروبی نیز است. با توجه به این موارد در این پروژه داروی خواهیم ساخت که برای بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی مفید است.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
4-1 بره موم
بَره‌موم ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل است، حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد. بره موم، در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبناک می‌شود.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
زنبور ابتدا تکه های رزین یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه برخی درختان را به وسیله پاهای عقب و قطعات دهانی جدا می کند و سپس آنها را به کمک بزاق دهان نمناک و شکل حبه مانند به آن می دهد و در نهایت به وسیله ی آرواره ها و به کمک پاها حبه ها را در داخل سبد گرده در پاهای عقبی قرار داده و به کندو حمل می نماید.
بره موم حاوی حدود 50 درصد صمغ یا رزین گیاهان، 30 درصد موم 10 درصد اسیدهای چرب ضروری، 5 درصد گرد گل و 5 درصد دیگر آن از ترکیبات آلی، ویتامینها و عناص معدنی مانند: نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس است. مقدار و نوع ترکیبات بره موم بسته به مکان، زمان جمع آوری و روش تولید آن متفاوت است.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
4-2 مصارف بره موم در کندو
بره موم به عنوان ماده ی ضد عفونی کننده و عاملی موثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماریها در کندو محسوب می شود. بره موم در محل ورود زنبوران به داخل کندو قرار دارد و به دلیل این که زنبورها پیش از ورود به کندو از روی آن عبور خواهند کرد، احتمالا می تواند نقش ضد عفونی کننده دست و پای زنبوران را در بدو ورود به کندو ایفا نماید.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
همچنین پر کردن شکاف ها، تنگ کردن سوراخ های تهویه، تنگ کردن دریچه پرواز در زمستان، ترمیم شکستگی ها، جلا دادن و ضد عفونی کردن جدار داخلی کندو و قاب ها، محکم کردن محل اتصال قاب های عسل به کندو و به یکدیگر از دیگر کاربردهای بره موم است.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
4-3 خواص بره موم
این ماده خارق­العاده خواصی شامل اثر ضد باکتریایی، ضد قارچی، آنتی­اکسیدانی، ضد التهابی، ضد پوسیدگی دندان دارد، همچنین به عنوان تقویت­کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلال­های دهان و لثه، بی­حس­کننده موضعی، کاهش­دهنده فشار خون کاربرد ارد. از خواص بره موم می­توان به این ده مورد نیز اشاره کرد.
1- تاثیر مستقیم ضد سرطان، 2- افزایش ایمنی، 3- اثر آنتی­اکسیدانی، 4- اثر ضد تشکیل غیر طبیعی- رگ­های خونی، 5- اثر ضد التهابی، 6- اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی، 7- اثر ترمیم بافت آسیب­دیده، 8- اثر محافظت و ترمیم بافت، 9- محافظت از شیمی ­درمانی، 10- محافظت از پرتو درمانی.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
4-4 کاربردهای امروزی بره موم
الف: کاربرد دارویی
مصارف دارویی بره موم شامل مداوای قلب و عروق (کم خونی)، دستگاه تنفسی (به علت بیماری های عفونی مختلف)، مراقبت دندان، پوستی (ترمیم بافت زخم ها، اگزما، التیام زخم بویژه زخمهای سوخته، ناخوشی قارچی)، بیماری های عفونی (غشاءمخاط و زخم ها)، مداوای سرطان، تقویت و بهبود دستگاه دفاعی بدن، دستگاه هاضمه (زخمها و عفونت ها)، حفاظت و تقویت کبد و بسیاری دیگر می باشند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
استعمال خارجی مسقیم عصاره های اتانول یا پمادهای فشرده (حاوی 33 % بره موم ) نتایج خوبی در استفاده دامپزشکی برای التیام جراحت و زخم ها نشان داده است. جراحی پلاستیک نیز عصاره های بره موم را برای تسریع رد التیا م زخم و کاهش پیشرفت بافت زخمی بکار می برد.

ب: کاربرد در تکنولوژی مواد غذایی
در اثر فعالیت های آنتی اکسیدان، ضد میکروبی و ضد قارچی، بره موم را بعنوان ماده نگهدارنده به مواد بسته بندی غذائی اضافه می کنند. طولانی کردن نگهداری ماهی منجمد تا 3-2 برابر بوسیله مولفان مختلف، ذکر گردیده است. اضافه نمودن فقط 30 پی پی ام بره موم به جیره های غذایی مرغ های تخم گذار، تولید تخم مرغ، تبدیل غذا و وزن مرغ را تا 6-5 % افزایش داده است. افزایش وزن اضافی را برای جوجه کبابی، وقتی که 500 پی پی ام بره موم به جیره های غذائی آنها اضافه گردید، تا 20% گزارش شده است.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال

ج: کاربرد سنتی
در اروپا و شمال آفریقا، خواص التیام زخم توسط بره موم و نیز از زمانهای باستان مصریان، یونانی ها و رومی ها شناخته شده بود. در اواخر فصل دوازدهم، فرآورده های داروئی حاوی بره موم برای معالجه عفونت های دهان و گلو و همچنین پوسیدگی ( استخوان یا دندان ) شرح داده می شوند. بره موم بطو ر متداول در مواد نگهدارنده چوب یا ورنیها بکار رفته است. امروزه بره موم در آفریقا، در داروهای گیاهی مانند ضد آب نمودن ظروف و چوب، چسب، تهیه نخ کمان و برای طبل های زهی استفاده می شود.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
4- 5 اثر افزایش ایمنی در بره موم
تقریباً همه بیماری­های سرطانی پس از چند سال ایمنی­شان کاهش پیدا می­کند. در یک مطالعه بره موم اثر افزایش­دهنده ماکروفاژها را در آزمایشگاه نشان داد. بره موم در موش لنفوسیت­ها را فعال می­کند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
4-6 تاثیر مستقیم ضد سرطانی بره موم
بره‏ موم داراى مواد معدنى، ویتامین‏هایى چون‏A وB 1 وB 2 وB 3 ، بیوتین، آلبومین، کلسیم، منیزیم، آهن، روى، سیلیس، پتاسیم، فسفر، منگنز، کبالت و شانزده نوع اسید آمینه و هم‏چنین مجموعه‏اى از بیوفلاونوئیدها مى ‏باشد. نکته ‏ى قابل توجه اینکه مقدار بیوفلاونوئیدهاى (ویتامین‏D ) داخل بره ‏موم ۵۰۰ برابر بیشتر از پرتقال مى ‏باشد. به استثناى ویتامین‏K ، بره‏ موم شامل تمام ویتامین‏هاى شناخته شده مى‏ باشد و هم‏چنین بره‏ موم داراى چهارده ماده معدنى لازم براى بدن به جز سولفور مى‏ باشد.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
بره‏ موم؛ ضد باکترى، ویروس، قارچ، التهاب و نیز آنتى ‏بیوتیک و آنتى ‏اکسیدان مى‏ باشد و براى درمان بیمارى‏ هایى چون حساسیت، خون‏مردگى، سوختگى، کوفتگى، زخم، سرطان، خستگى، مشکلات تنفسى، جوش‏ها، اختلالات پوست، آفتاب سوختگى، سرفه، عفونت، سرماخوردگى، آنفلوانزا، زونا و جراحات به کار گرفته مى ‏شود.
بره موم خیلی از عوامل مستقیم ضد سرطانی را داراست. اسید کافئیک از پیشرفت سرطان به ریه موش­های مبتلاء به سرطان سینه جلوگیری می­کند. بره موم مرگ سلول­های سرطان ملانوما را در آزمایشگاه باعث می­شود. تعدادی از مواد ضد سرطانی موجود در بره موم شامل اسید کافئیک، پینوسمبرین، گالانژین، کریسین آرتیپلین C، پینوبانکسین، اسید سینامیک، تریست می­باشد.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
تکلیف1: با توجه به مطالب ارائه شده در این درس در مورد بره موم، خواص آن و موارد استفاده آن تحقیق و بررسی نمایید. سپس مطالب خود را دسته بندی کنید.
محل بازدید/ اردو/ خرید: _________

منابع مطالعه: برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه مطالب مرتبط این درس کتاب "بره موم" را مطالعه نمایید.

بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال


تنظیم: الهام گارسچی - زینب شاه مرادی