تبیان، دستیار زندگی

بایدو اسپیکر و ربات مجهز به هوش مصنوعی معرفی کرد

کمپانی چینی بایدو از سه محصول خانواده‌ی Raven مشتمل بر یک اسپیکر هوشمند و دو ربات خانگی رونمایی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بایدو اسپیکر و ربات مجهز به هوش مصنوعی معرفی کرد
بایدو (Baidu)، غول چینی دنیای اینترنت از دو ربات جدید و یک اسپیکر هوشمند برای رقابت با اسپیکر اکوی شرکت آمازون رونمایی کرد.
این محصولات که هر سه Raven نام دارند، در مقر واقع در شهر پکن این شرکت و در جریان کنفرانس Baidu world در روز چهارشنبه رونمایی شدند. این محصولات همگی به فناوری هوش مصنوعی بایدو مجهز هستند.
اسپیکر هوشمند بایدو، موسوم به Raven H، یک محصول متفاوت با ریموت کنترل LED جداشونده‌ای است که می‌تواند به‌صورت جداگانه برای کنترل سایر دستگاه‌های Raven نیز مورد استفاده قرار گیرد. این اسپیکر هوشمند در ماه دسامبر به قیمت ۲۵۶ دلار به فروش گذاشته خواهد شد.
ساخت این دستگاه را کمپانی Raven Tech بر‌عهده دارد. این کمپانی که در ماه فوریه تحت مالکیت بایدو درآمد، با همکاری شرکت الکترونیکی سوئدی Teenage Engineering این اسپیکر را طراحی و تولید کرده‌ است.
اسپیکر مورد بحث، مانند آمازون اکو، گوگل هوم و اپل هوم‌پاد، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند با استفاده از صدای خود به جستجوی صوتی بپردازد، موزیک گوش کنند یا تاکسی بگیرند.
بازار اسپیکر هوشمند مملو از برندهای مختلف شده است؛ اما آمازون با در اختیار گرفتن ۶۸ درصد از سهم بازار، یکه‌تاز این عرصه به شمار می‌رود. بنابراین ۶۸ درصد از ۲۴ میلیون اسپیکر هوشمندی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به فروش برسد، به دستیار مجازی الکسا آمازون که در اسپیکرهای اکو استفاده شده است، مجهز خواهند بود.
چنگ لیو، مؤسس Raven Tech و مدیر کل فعلی بخش سخت‌افزار هوشمند بایدو، می‌گوید:
سال‌ها است که انسان‌ و ماشین‌ با هم تعامل دارند. اما Raven H قصد دارد دنیایی بسازد که در آن تعامل یادشده بی‌نقص باشد. این اسپیکر به فناوری تشخیص صوت پیشرفته‌ی بایدو یعنی DuerOS مجهز است که سطح ادراک بالا و بی‌سابقه‌ای از یک دستگاه هوشمند به نمایش می‌گذارد. طراحی انعطاف‌پذیر آن به کاربر این امکان را می‌دهد که در خانه یا محل کار خود حرکت کند و همزمان به Raven H و دنیای شخصی خود متصل باشد.
بر اساس گزارش بایدو، Raven R رباتی خودکار با هوش عاطفی است. این ربات ۶ مفصل مشابه انسان دارد که به آن این امکان را می‌دهد که دستورات کاربر را اجرا کند و برای ارتقاء تجربه‌ی کاربری، عواطفی از خود بروز دهد.
بایدو اسپیکر و ربات مجهز به هوش مصنوعی معرفی کرد
Raven Q ربات خانگی دیگری است که هنوز در مرحله‌ی طرح مفهومی قرار دارد. بایدو می‌گوید این ربات پس از تکمیل فناوری‌های متعددی نظیر مسیریابی لحظه‌ای، بینایی کامپیوتری و پردازش زبان طبیعی را در خود جای خواهد داد.
مشخص نیست که دو ربات Raven R و Raven Q چه قیمتی دارند و چه‌زمان به فروش می‌رسند.
لیو می‌گوید:
تمام محصولات ما در خانواده‌ی Raven به جدیدترین فناوری‌های هوش مصنوعی بایدو از جمله تشخیص چهره، بینایی کامپیوتری و حتی فناوری اتومبیل خودران Appollo متعلق به بایدو مجهز خواهند بود. این اسپیکر هوشمند و ربات‌های خانگی ممکن است گام کوچکی در تاریخ فناوری به حساب بیایند؛ اما می‌توانند به زندگی روزمره‌ی مردم کمک کنند و تجربه‌ای برای آن‌ها به ارمغان بیاورند که تنها در فیلم‌های علمی تخیلی می‌توان دید.
منبع:زومیت