تبیان، دستیار زندگی

بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال _ جلسه سوم

امروزه داروها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند، آنقدر که می توانند تا حدودی سلامت بیمارها و برگشتن آن ها به زندگی و هم چنین افزایش طول عمر افراد را تضمین کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پژوهشگران: بیتا شهنواز  و ریحانه عزیزی

اهداف جلسه:
·آشنایی با هیدروژل
·آشنایی با کاربردهای هیدروژل‌ها
·آشنایی با کیتوسان
·آشنایی با کاربردهای کیتین و کیتوسان
·آشنایی با استفاده از کیتوسان در بانداژ

وسایل مورد نیاز:
·کامپیوتر مجهز به اینترنت

مقدمه
امروزه داروها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند، آنقدر که می­توانند تا حدودی سلامت بیمارها و برگشتن آن­ها به زندگی و همچنین افزایش طول عمر افراد را تضمین کنند. یکی از مواردی که همراه با پیشرفت علم پیشرفت چشمگیری داشته است فناوری نانو که به معنی کار کردن در مقیاس بسیار کوچک است. یکی از کاربردهای مهم نانو فناوری در زمینه پزشکی است. نانو کردن می­تواند خواص یک دارو را چندین برابر کند و مشکل­هایی از جمله زمان طولانی اثر دارو را از بین ببرد. این کارایی می­تواند تاثیر بسزایی در طول عمر انسان­ ها داشته باشد.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
3-1 هیدروژل چیست؟
هیدروژل­ ها شبکه ­های سه بعدی از پلیمرهای آب­دوست هستند که قابلیت جذب مقدار زیادی آب را دارند. هیدروژل­ها پلیمرهای شبکه­ای هستند که در دارورسانی استفاده می­شوند. منافذ موجود در هیدروژل­ها باعثم ی­شود تا بتوان دارو را به راحتی درون آن­ها قرار داد و به عنوان یک سامانه دارورسانی به کار برد. هیدروژل­های استفاده شده برای سامانه­های دارورسانی، به شکل قطعه میکروذرات، نانوذرات، پوشش یا فیلم به کار می­روند. از هیدروژل­ها برای رهایش هر دو داروی آب­دوست و آب­گریز استفاده می­شود می­توان به طور همزمان هر دو داروی آب­دوست و آب ­گریز را درون هیدروژل قرار داد.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
اهمیت هیدروژل‌ها در کاربردهای پزشکی اولین بار در سال 1950 با استفاده از ژل پل هیدروکسی اتیل متاکریلات (PHEMA) در ساخت لنزهای تماسی نرم آشکار شد. این ژل خاصیت ترشوندگی بسیار خوب، رفتار الاستیکی بالا و زیست‌سازگاری مناسبی از خود نشان داد. به این جهت نسبت به سایر پلیمرهای سنتزی شباهت خوبی با بافت‌های طبیعی بدن داشت. پس از آن تحقیقات زیادی در جهت توسعه هیدروژل‌ها در کاربردهای پزشکی صورت گرفت. همان‌طورکه اشاره شد، موفقیت یک بیومتریال به میزان زیست سازگاری آن بستگی دارد. فاکتورهای بسیاری بر زیست‌سازگاری یک ماده مؤثر بوده و بررسی تمام منابع موجود نشان می‌دهد که هیدروژل‌ها موادی زیست سازگار هستند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
3-2 کاربردهای هیدروژل‌ها
از جمله کاربردهای هیدروژل‌ها به عنوان بیومتریال در پزشکی زیستی، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: در تهیه پانسمان‌ها و زخم پوش‌ها، عدسی‌های چشمی، غشاءهای زیستی، سیستم‌های انتقال دارو، مهندسی بافت، پوست مصنوعی، انواع داربست‌های تشکیل شونده در محل، ساخت بیوسنسورها، نانو بیومتریال‌ها.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
3-3 کیتوسان
کیتوسان از استیل­زدایی کیتین به دست می­آید که به دلیل غیر سمی بودن، خاصیت جذب بالا، امکان تجزیه در طبیعت، سازگاری با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، توانایی حذف محدوده­ی وسیعی از رنگ­ها و فلزها، سینتیک سریع و در نهایت امکان تهیه مشتق ­های فراوان از آن، بسیار مورد توجه است.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال

کیتوسان مشتقی از گلوکان با واحدهای تکرار شونده کیتین است که توسط روگت در سال ۱۸۵۹ با عامل شناخته شده‌ای بروز نموده و بسیار شایع تر از نوع ثانویه می‌باشد. جوشاندن کیتین در محلول پتاس با غلظت مشخص به دست آمد. کیتین یک موکو پلی ساکارید طبیعی با فرمول شیمیایی (C8H13NO5) بوده که به وفور در اسکلت خارجی بندپایان مانند میگو، خرچنگ و همچنین گیاهان پست از قبیل مخمرها و کوتیکول حشرات یافت می‌شود.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
کیتین، از واژه یونانی کیتون، به معنای پوشش سخت گرفته شده است. این ترکیب برای اولین بار توسط براکونوت در سال ۱۸۱۱ تشریح شد. اهمیت کیتین در تهیه کیتوسان از آن جا است که کیتوسان در فراورده‌های بالینی به دلیل سازگاری زیست‌شناسی با بقیه مواد، قابلیت هضم آسان، غیر سمی بودن، قدرت جذب بالا، و در دسترس بودن به عنوان یک حامل داروئی به کار می‌رود.
در واکنش استیل‌زدایی، با اضافه کردن محلول سدیم هیدروکسید غلیظ و گرما، گروه‌های استیل آمین در کیتین به عامل‌های آمین تبدیل می‌شود.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
تعداد گروه‌های استیل موجود روی زنجیر پلیمر، تفاوت بین این دو پلیمر را مشخص می‌کند. به طور قراردادی وجود ۵۰ درصد گروه‌های آمیدی به عنوان مرز بین کیتین و کیتوسان در نظر گرفته می‌شود. یعنی پلیمر با درجه استیل زدایی کمتر از ۵۰ درصد را کیتین و بیش از ۵۰ درصد را کیتوسان می‌نامند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
3-4 کاربردهای کیتین و کیتوسان
تولید محصول­های جراحی با ویژگی­های درمانی و ضدعفونی­کننده، استفاده جهت افزایش رشد و رویش بذرها و همچنین پوشش حفاظتی بذرها در برابر آفت­ها، در پزشکی با هدف تولید پوست مصنوعی و درمان سوختگی، در بیوتکنولوژی جهت تثبیت آنزیم­ها و تجزیه پروتئین­ها، در صنایع غذایی به عنوان مواد جلوگیری­کننده از فساد، استفاده در داروسازی جهت تولید داروهای ضد آلرژیک و لاغری، در کشاورزی موجب افزایش جوانه­زدن، افزایش ارتفاع گیاه و ضخامت ساقه­ها، به عنوان یک ماده ضد قارچ برای طولانی کردن قابلیت ذخیره­سازی و نگهداری محصولات تازه، استفاده از خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی آن، استفاده در مواد آرایشی و بهداشتی و ... که در ادامه به بررسی این کاربردها می­پردازیم. از آنجا که کیتوسان امتزاج­پذیری مناسبی با سایر پلیمرها دارد و هم چنین به دلیل حضور گروه­های فعال و قدرت کیلیت شدن بالا در آن، موجب شده در داروسازی مورد توجه قرار گیرد.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال
3-5 استفاده از کیتوسان در بانداژ
چون گلبول­های قرمز و پلاکت­ها دارای بار منفی هستند، بر اثر اتصال به کیتوسان با بار مثبت، موجب لخته­شدن خون و جلوگیری از خونریزی می­شود و به دلیل خاصیت ضد باکتریایی باعث تسریع در بهبود زخم می­گردد. خاصیت­های کیتوسان اغلب به طبیعت شیمیایی (درجه استیل زدایی، جرم مولکولی، چگالی و بار یونی گروه­های عاملی) آن بستگی دارد. این پارامترها اغلب به شرایط و نحوه­ی تهیه کیتوسان مربوط می­شود. پژوهش­ها نشان داده شده است، تهیه نمونه های کیتین (مانند خرچنگ، اسکوئید و میگو) از منابع مختلف، موجب تهیه کیتوسان با درجه استیل زدایی متفاوت می­شود.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال

نتایج محقق­ها نشان دادن است، افزایش درجه استیل­زدایی کیتوسان موجب افزایش گروه­ های آمین این پلیمر زیستی می­شود و در نتیجه پروتونه شدن گروه­ های آمین، موجب افزایش جذب رنگ­های آنیونی از محلول می­شود. کیتوسان بیوپلیمری است که به دلیل قیمت نازل و هم چنین ویژگی ­های زیست­ شناختی نظیر زیست­ تخریب­ پذیری، آنتی ­باکتریال بودن و بی خطر بودن برای سلامتی، کاربرد فراوانی پیدا کرده است. در تحقیق­ های گذشته ثابت شده که کیتین و کیتوسان روی مهاجرت سلول­ های اندوتلیال و فیبروبلاست ­ها اثر داشته و بر روی ترمیم زخم ­ها موثرند.
بهبود زخم و افزایش قوای جسمانی با نانو ژل رویال

تکلیف1: با توجه به مطالب ارائه شده در این درس در مورد هیدروژل و کیتوسان و همچنین کاربردهای آنها تحقیق و بررسی نمایید. سپس مطالب خود را دسته بندی کنید.
تکلیف2: درباره استفاده از کیتوسان در بانداژ تحقیق کنید. این نوع بانداژ با بانداژ معمولی چه تفاوتی دارد؟ میزان اثر کدام نوع بیشتر است؟ نتایج خود را برای ما ارسال نمایید.
محل بازدید/ اردو/ خرید: _________
منابع مطالعه: _____________



تنظیم: زینب شاه مرادی