تبیان، دستیار زندگی

مسکن مهری که بی مهر شد!

تأمین مسکن به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای زندگی بشر نیازمند برنامه‌ریزی و رعایت اصول اصلی ایمنی و مهندسی است تا حافظ جان انسان باشد نه وسیله‌ای برای بلای جان وی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسکن مهر
همه انسان ها برای آنکه بتوانند حیات داشته باشند و در گردونه زندگی  به آرامش برسند قطعأ نیازمند برآورده شدن یک سری از نیازهای اولیه و ثانویه هستند. هرم نیازمندهای انسان از قاعده های مختلفی همانند خوراک، پوشاک، سرپناه، عشق و محبت و در نهایت شکوفایی شکل می گیرد که توجه به همه آنها از موارد اصلی برای هریک از ماست.
همانطور که گفته شد بحث مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی اگر به خوبی تأمین نشود علاوه بر معضلات اجتماعی می تواند جان افراد را در برهه های مختلف زمانی از جمله وقوع بلاهای طبیعی بگیرد. در این راستا همه دولت مردان در نقاط مختلف این کره خاکی به دنبال راهکارهایی برای دسترسی آسان شهروندان خود به مسکن با امنیت بالا بوده تا اگر شرایط طبیعی به گونه ای تغییر یابد (همانند سیل و زلزله) فارق از خسارت های مادی، جان افراد حفظ شود. بعد از وقوع زلزله دردناک در استان کرمانشاه  با حدود 500 کشته و بیش از 7 هزار رخمی و 1هزار 800 میلیارد تومان خسارت مادی برآن شدیم تا مبحثی را در خصوص مشکل مسکن و ساخت و ساز مجدد آن در مناطق زلزله زده  به قلم تحریر درآوریم تا شاید در کاهش میزان معضلات پیرامونی این مسئله سوزناک مفید باشد. ما را در ادامه همراهی کنید.

مسکن مهری که بی مهر شد

طرح مسکن مهر در دولت نهم کلید خورد و در اواخر آن به ثمر نشست و در اساس طرحی مناسب بود برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد اما ایرادات اساسی نیز داشت. یکی از مهمترین این ایرادات ساخت مسکن در مناطقی که موقعیت یابی آن درست نبوده و زیرساخت های لازم همانند بیمارستان نیز برای این امر وجود ندارد، است.

در نتیجه مناطق زلزله زده غرب کشور هم اکنون نیازمند ساخت مسکن انبوه با شیوه ها نوین صنعتی سازی هستند که امید است در آینده نزدیک همه نقاط کشور از لحاظ مسکن و زیر ساخت ها ایمن سازی شوند.

یکی دیگر از نقص هایی که می توان بدان اشاره کرد بحث صنعتی سازی و مقاوم سازی بوده که در اصل با توجه به عدم نظارت کافی بر طرح مذکور شاهد ویرانی واحدهای زیادی از مسکن مهر در حادثه زلزله غرب کشور بودیم در نتیجه بررسی مجدد این سازه ها از نظر رعایت اصول ایمنی و مهندسی در تمامی نقاط کشور باید در دستور کار دولت قرار گرفته تا از به وقوع پیوستن مشکلات بعدی پیشگیری شود.

مناطق زلزله زده نیازمند مسکن اجتماعی و مقاوم

فاجعه رخ داده در مناطق غربی کشور با ورود به فصل سرما و عدم کاربرد محل های اسکان موقت بیشتر و بیشتر خواهد شد و همه اقشار با هر عقیده و تفکری که دارند برای جلوگیری از عمیق تر شدن آن باید دست در دست هم داده و از آن جلوگیری نمایند. مناطق زخم خورده، بعد از گذر از مرحله امداد رسانی اولیه نیازمند فوری ساخت و ساز مسکن اجتماعی و مقاوم در مکانی مناسب هستند و از این رو همه امکانات مورد نیاز با کمک های مردمی باید ساماندهی و به دست سازندگان مسکن در آن حوزه سرزمینی رسیده تا شاهد مشکلات و معضلات دردناک اجتماعی نباشیم. مسکن اجتماعی بهترین عنوان پروژه ای عظیم است که با همکاری همه اقشار برای بهتر شدن اوضاع و افزایش امید به زندگی در هموطنانمان می تواند به وقوع بپیوندد، چراکه به گفته برخی از مسئولین مربوطه برخی از مناطق آنقدر تخریب شده که باید از ابتدا در آنها اقدامات زیربنایی انجام داد.

صنعتی سازی مسکن در الویت

چند سالی است که بحث صنعتی سازی مسکن و توجه به اصول مهندسی و ایمنی در ساخت و سازها مطرح شده که البته در شرایطی رعایت آن مستلزم نظارت و کنترل دقیق است. اهمیت ساخت سرپناهی مقاوم با فراهم آوردن زیر ساخت های موجود برای آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده بطوری که بسیاری از کشورهای پیشرفته با بکارگیری روش های نوین مهندسی، شیوه ساخت مسکن را از سنتی به صنعتی تغییر داده و همه انبوه سازان را مکلف به رعایت اصول ترسیمی از سوی نهادهای مربوطه نموده اند. باید توجه داشت که مسئله ساخت مسکن و کمیت آن اهمیت بالایی ندارد بلکه چگونگی ساخت با توجه به شرایط اقلیمی از جمله خاک منطقه، استحکام زمین و... مهمتر محسوب می شود. درواقع صنعتی سازی به معنای بکارگیری اصول مهندسی و صنعتی با استفاده از مصالح مناسب برای هم منطقه است و رعایت آن می تواند جان بسیاری از افراد را در بلاهای طبیعی نجات دهد و از بروز معضلات اجتماعی پیرامونی جلوگیری نماید. در نتیجه مناطق زلزله زده غرب کشور هم اکنون نیازمند ساخت مسکن انبوه با شیوه ها نوین صنعتی سازی هستند که امید است در آینده نزدیک همه نقاط کشور از لحاظ مسکن و زیر ساخت ها ایمن سازی شوند.

بلاهای طبیعی خبر نمی کنند

با وجود آنکه علم هواشناسی و زمین شناسی نسبت به گذشته پیشرفت های زیادی نموده اما باید گفت که بر هیچ کس پوشیده نیست که بلاهای طبیعی همانند سیل، زلزله، سونامی، طوفان و ... انسان را از وجود خود باخبر نمی سازند و اگر زیرساخت های لازم و املاک ما مقاوم سازی نشده باشند باید تسلیم فاجعه بزرگ شد. هم اکنون بیشتر مناطق کشور از نظر زیربنایی و مقاوم سازی مسکن در وضعیت مناسبی قرار ندارند. همانطور که می داند با توجه به نظارت های ضعیف و نبود اصول مهندسی در ساخت و ساز حتی در کلان شهرها هم ایمنی وجود نداشته چه برسد به مناطق روستایی، پس باید دست به کار شد تا بلایی دیگر ما را غافلگیر نکند چراکه همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده و هزینه کمتری را دربر خواهد داشت.