تبیان، دستیار زندگی

رمزگشایی تبیان از رفتار ولیعهد عربستان

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در پی تحرکات سیاسی در کشور عربستان و در مقاله ای سیاسی به تحلیل رفتار شاهزاده سعودی پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ولیعهد سعودی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس تحولات سیاسی عربستان تهیه و منتشر کرده است.
دکتر سمیه جولایی در این مقاله می نویسد:« اینکه محمدبن سلمان ولی عهد پادشاه کنونی عربستان سعودی در پی جنگ افروزی است یا در پی ایجاد صلح و ثبات در منطقه سوالی است که پاسخش از اقدامات جنگ طلبانه وی در طی سه سال گذشته در منطقه روشن است. در این مقاله نکاتی را درباره این شخصیت سیاسی، نظامی سعودی، از زندگی شخصی و ویژگی های فردی وی و نیز سمت هایش بیان می‌کنیم. نکاتی که از چشم تیزبین رسانه ها دور نمانده و کارشناسان را به تحلیل درباره شخصیت و منش وی رسانده است. وی متولد 31 آگوست 1985 در عربستان سعودی است.پدرس سلمان بن عبدالعزیز آل سعود امیر منطقه ریاض بود.وی از کودکی به همراهی پدرش در گردهمایی ها، ملاقات ها و مجالس عادت داشت.گفته می‌شود که از کودکی به بازی های ویدئویی بسیارعلاقمند بود و بازی می کرد.دوستانش می‌گویند وی هرگز لب به سیگار نمی زند و مشروب نمی نوشد.و از نوجوانی به تجارت سهام و املاک مشغول بود.درست برعکس همه برادرانش، وی همه دوران تحصیلش را در عربستان سعودی گذرانده و در رشته حقوق از دانشگاه ملک سعود فارغ التحصیل شده است.زمانی که به 22 سالگی رسید، به‌عنوان مشاور تمام وقت هیئت کارشناسان در شورای وزیران ریاض منصوب شد. در 24 سالگی، پدرش وی را مشاور امیر ریاض کرد و سپس به مقام دبیر کلی شورای وزیران رسید. در زمان تصدی پدرش، مانع ورود وی به وزارت دفاع شدند. (روزنامه ایندیپندنت) هم اکنون وی کوچکترین وزیر دفاع در جهان است و کوچکترین ولی عهد و کوچکترین نائب رییس شورای وزیران در تاریخ عربستان سعودی به شمار می آید.در زندگی خصوصی، وی برخلاف شیوه و روش زندگی امرای آل سعود، فقط یک همسر اختیار کرده است و چهار پسر دارد.سیاستمداران وی را «مرد همه چیز» می خوانند.در2012، هنگامی که پدرش به مقام ولی عهدی رسید، ستاره بخت محمد نیز درخشش بیشتری یافت و رسیدن وی را به مقام های بالاتر را سرعت بخشید.در سال بعد، وی ریاست دیوان ولی عهد را پذیرفت که هم پایه مقام وزارت است. وی بعد از سه ماه، منصب دیگری را نیز دریافت کرد: ریاست دفتر وزارت دفاع!در ژآنویه 2013 پدرش پادشاه عربستان سعودی شد و در پی این انتصاب، محمد نیز به ریاست دیوان پادشاهی و وزارت دفاع رسید. پس از مدتی، زیر نظر و مدیریت وی، دو شورا به نام های «شورای امور اقتصادی و توسعه» و « شورای امور سیاسی و امنیتی» تشکیل شد. او اولین کسی است که برایش مقامی به نام «ولی ولی عهد» ایجاد و تعریف شد. و به گفته کارشناسان به نظر نمی رسد که هرگز این سمت در تاریخ عربستان سعودی تکرار شود.وی همچنین با حفظ سمت در مقام وزیر دفاع و دو شورای ذکر شده، مقام نائب دوم ریاست شورای وزیران را نیز دارد. در آوریل 2016، طرحی را برای آینده اقتصادی و اجتماعی عربستان سعودی به نام «چشم انداز 2030» مطرح کرد. درژوئن 2017، ناگهان رقیبش محمد بن نایف کنار زده شد و سلمان بن عبدالعزیز، پسر خود، محمد بن سلمان را به‌عنوان ولی عهد معرفی کرد. همه مناصب پیشین وی همچون نائب رییسی شورای مجلس وزراء، وزارت دفاع، و ریاست بر دو شورای امور اقتصادی و توسعه و نیز شورای امور سیاسی و امنیتی نیز برایش باقی ماند. »
متن کامل در نشانیhttps://www.tebyan.net/ قابل مشاهده است.