تبیان، دستیار زندگی
یک گروه از محققان سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) در حال بررسی طرح بزرگی برای ارسال یک کاوشگر فضایی به سوی سیاره دور دست «نپتون» و بزگترین قمر آن به نام «تریتون» هستند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نپتون

نپتون

یک گروه از محققان سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) در حال بررسی طرح بزرگی برای ارسال یک کاوشگر فضایی به سوی سیاره دور دست «نپتون» و بزگترین قمر آن به نام «تریتون» هستند. در این طرح جدید ایده ارسال یک سفینه کاوشگر مادر به همراه چند کاوشگر کوچکتر (همانند طرح «کاسینی ـ هویگنز» برای کاوش سیاره کیوان) مورد بررسی قرار گرفته که بر اساس آن، سفینه مادر به سوی سیاره نپتون در ۴/۵ ‬میلیارد کیلومتری زمین پرواز کرده و پس از قرار گرفتن در مدار سیاره، کاوشگرهای کوچک همراه خود را برای فرود روی سطح سیاره و قمر «تریتون»، ارسال خواهد کرد.

به گفته «برنی بینستاک» مدیر سامانه‌های رباتیک شرکت هواـ فضای «بوئینگ» در آمریکا، این ماموریت عظیم احتمالاً به بودجه‌ای بین 3 تا 4 میلیارد دلار و همچنین مشارکت سایر کشورها نیاز خواهد داشت. سیاره نپتون هشتمین سیاره منظومه شمسی است که بین سیارات «اورانوس» و «پلوتو» قرار گرفته و پیش از این تنها سفینه «وویجر 2» در سال ‪۱۹۸۹ میلادی از نزدیکی آن عبور کرده و هیچ ساخته دست بشری دیگری به این سیاره یخی دوردست، نزدیک نشده است.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط کاوشگر «ویجر2» ‬سازمان ناسا نشان داده بود که سیاره عظیم نپتون دارای جوی بسیار فعال با بادهایی که گاه سرعت آنها به ۳۰۰ متر در ثانیه می‌رسد بوده و حلقه‌هایی مشابه حلقه‌های دور سیاره کیوان اما بسیار رقیق‌تر، در مدار آن وجود دارد.

نپتون

سفینه پیشنهاد شده از سوی کارشناسان ناسا برای ماموریت سیاره نپتون، عظیم و پیچیده ‌است. انرژی این سفینه ۳۶ تنی توسط یک راکتور اتمی تامین شده و به یک موتور پیشرانه یونی مجهز خواهد بود. کارشناسان عقیده دارند ماموریت سفر به نپتون از آن نوع کاوشهای فضایی است که به علت گستردگی و هزینه بسیار بالا در هر دهه تنها یک بار برای سازمان ناسا ممکن می‌شود.

نپتون

اگر طرح جدید ناسا برای ارسال یک سفینه کاوشگر بدون سرنشین به سوی نپتون مورد تایید قرار گرفته و بودجه آن تامین شود، این کاوشگر احتمالاً تا ده سال دیگر طراحی، تولید و آماده پرواز شده و حدود سال ‪ ۲۰۱۶‬ به فضا پرتاب خواهد شد. سفینه مذکور طبق برنامه احتمالاً در حدود سال ‪ ۲۰۲۰‬ به نزدیکی سیاره مشتری رسیده و با استفاده از جاذبه آن به سرعت خود خواهد افزود و در سال ۲۰۲۹‬ به نزدیکی سیاره نپتون خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۳‬ کاوشگرهای کوچک همراه خود را برای فرود روی سطح سیاره و همچنین قمر تریتون رهسپار خواهد کرد.

نویسنده : علیرضا سرمدی