تبیان، دستیار زندگی

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

پیامبر جلوه‌ای از صفات رحمت و رئوفیت خدای سبحان

اینكه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن كریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارك رسول گرامی بخواهد به صورت یك كتاب در بیاید می‌شود قرآن.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت آیت الله جوادی آملی

 حضرت آیت الله جوادی آملی در شب رحلت سید انبیاء و اولیای الهی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و همچنین شهادت كریم اهل بیت وجود مبارك امام مجتبی(سلام الله علیهم اجمعین) مراسم عزاداری که در نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان این مطلب که وجود مبارك رسول گرامی اسلام(ص) جلوه‌ای از صفات رحمت و رئوفیت خدای سبحان است، بیان داشتند: وجود مبارك رسول گرامی را كه ذات اقدس الهی در قرآن معرفی می‌كند او را شاگرد لَدنّی می‌داند که كلّ جهان را با كتاب خود هدایت می‌كند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد می‌كند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی می‌كند.

ایشان با اشاره به بیان قرآن کریم از حضرت رسول(ص) ابراز داشتند: قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی می‌كند و به ما می‌فرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست اینكه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن كریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارك رسول گرامی بخواهد به صورت یك كتاب در بیاید می‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان متمثّل بشود، می‌شود رسول گرامی(ص).

معظم له ادامه دادند: گاهی خداوند اسمِ خاصّ خودش را به رسولش می‌دهد، گاهی اسم خاصّ خودش را به كتابش می‌دهد، خدا علی حكیم است، این علی حكیم را نام كتابش قرار داد ﴿إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾ خدا رئوف و رحیم است در پایان سوره مباركه توبه این دو نام مبارك را به رسولش داد ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ﴾ این رئوف و رحیم از اسمای خدای سبحان است كه در ذات مقدس رسول گرامی(ص) جلوه كرده است. بنابراین این كتاب آویخته شده است و همه این كتاب نور است. فرمود این كتاب را من به كسی دادم كه علم لدنّی دارد یعنی علمش را نزد خدای سبحان فرا گرفته است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به این سوال که «آیا الفاظ قرآن برای خداست یا برای پیغمبر است؟» بیان داشتند: بهترین و مهم‌ترین مرجع برای پاسخ دادن به این سؤالات خود قرآن كریم است. قرآن كریم می‌فرماید خدا این الفاظ را نازل كرده، این كتاب را نازل كرده و خداوند در همین كتاب می‌فرماید ما به تو قرآن دادیم، ما به تو كتاب دادیم، در نتیجه همه اینها را به زبان قرآن كریم گفته است. خداوند در قرآن به پیغمبر می‌فرماید ما قصه گفتیم، ما تنظیم كردیم، ما حروف را روی هم جمع كردیم، ما سوره ها را ساختیم، با این وجود اگر ما بگوییم قرآن ساخته خود پیغمبر است یعنی چه؟!

معظم‌له در ادامه سخنانشان با اشاره به فرازی از زیارت نورانی جامعه كبیره به لزوم فراگیری علوم از اهل بیت(علیهم السلام) و ضرورت تحصیل علم در تمام مراحل زندگی پرداختند و اظهار داشتند: یك سلسله علومی هست كه انبیا و اولیا باید تحمل كنند و اوحدی از اهل ایمان می‌توانند آن را تحمل كنند. این جمله نورانی زیارت جامعه را ببینید وقتی به مشهد امام مشرّف شدیم عرض می‌كنیم خدایا عنایت كنید به بركت این امام، من آمدم یك چیزی ببرم كه آن اوحدی از اهل ایمان می‌برند «محتملٌ لعلمكم» یعنی ای امام مجتبی! ای امام هشتم! ای امامان دیگر(علیهم السلام) آن توفیق را به من بده آن علمی كه جای دیگر نیست فقط در حرم شماست، آن علمی كه كسی نمی‌تواند حمل كند فقط با اجازه شما، از آن علم به من بده! این برترین جمله زیارت جامعه كبیره است كه یك زائر از پیشگاه اهل بیت(ع) طلب می‌كند.

ایشان با استناد به سخنی از امام مجتبی(ع) خاطرنشان کردند: حضرت فرمود تا نفس می‌كشید درس و بحث، فرمود تا دهن باز كردی گفتی من فارغ‌التحصیل شدم به ننگ خود اعتراف كردی، تا نفس می‌كشی یا درس بخوان یا درس بگو یا كتاب بنویس، فرمود جای خالی نگذار در این قلب جا برای علوم فراوان است، اینكه مثل شكم نیست كه پُر شود فرمود: «كونوا اوعیة العلم بمصابیح الهدی» شما چرا مصباح هدایت نمی‌شوید؟! فرمود دانش یاد بگیر تا راه خودت را بفهمی، چراغ باش تا به جامعه نور بدهی و این راه باز است.

منبع: خبرگزاری رسمی حوزه علمیه