تبیان، دستیار زندگی

کودکان را در معرض اخبار زلزله قرار ندهید!

بلایای طبیعی و ناگهانی از جمله زلزله باعث آسیب های روانی-اجتماعی و کاهش سلامت روانی افراد جامعه می شود. در این بین، کودکان بسیار آسیب پذیرتر از بزرگ سالان و نیازمند مراقبت جدی در شرایط بحرانی هستند. نیاز به امنیت، ابتدایی ترین و اصلی‌ترین نیاز روانی کودک و پایه ای برای شکل گیری شخصیت اوست. کودکان برای داشتن شخصیتی سالم در بزرگ سالی، نیاز دارند دنیا را به عنوان یک جای امن بشناسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آرامش کودک، زلزله، بحران، امنیت، ترس، آرامش، اختلالات روانی، خانواده ایرانی ، کودک
ما به عنوان افراد بزرگ سال می توانیم دیدگاهی واقع بینانه به دنیا و بلایای طبیعی داشته باشیم، ما می دانیم این یک وضعیت موقت و گذراست اما کودکان اتفاق پیش آمده، ترس و ناامنی را بسیار بزرگ تر و دایمی تر از آن چه هست، درک می کنند.
در واقع، یک اتفاق مانند زلزله و واکنش های اطرافیان به آن می تواند برای همیشه جهان بینی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است کودک اتفاقات رخ داده را متوجه نشود و تنها از روی واکنش های پدر و مادر درباره خطرناک یا فاجعه آمیز بودن یا نبودن این اتفاقات به نتیجه برسد. بنابراین هنگام زلزله، ترس خود را کنترل کنید و وحشت تان را به کودک منتقل نکنید.
در این مواقع خود را خونسرد، مطمئن و حمایتگر نشان دهید. کودک تان را در آغوش بگیرید و او را نوازش کنید.اگر کودک ترسیده است به او اطمینان دهید که در کنارش هستید و از او مراقبت خواهید کرد و برای هیچ یک از شما اتفاق بدی نخواهد افتاد. این رفتار باعث دلگرمی و آرامش کودک می شود. اجازه دهید فرزندتان به حمایت، قدرت و درایت شما اعتماد کند. درباره گروه های امدادی توضیح دهید و او را مطمئن کنید که اوضاع تحت کنترل است و افراد آموزش دیده بلافاصله به مردم کمک خواهند کرد.
همچنین کودکان را در معرض اخبار، عکس ها و فیلم های زلزله قرار ندهید. متاسفانه این روزها به دلیل امکاناتی مانند شبکه های اجتماعی مجازی، این اخبار و تصاویر خیلی زود و به طور گسترده ای منتشر می شود و در دسترس کودکان نیز قرار می گیرد. این تصاویر و شنیده ها ممکن است برای سال ها تبدیل به کابوس فرزند شما و زمینه ساز اختلالات اضطرابی بعدی او شود. نیازی نیست بچه ها جزئیات، بزرگی و گستردگی واقعه را بدانند. بعد از تمام شدن بحران، در زمانی مناسب که هم کودک و هم شما آرامش خود را بازیافته اید، می توانید با زبانی قابل فهم، درباره زلزله به کودک تان آموزش دهید.
همان طور که گفتیم احساس ناامنی، منشأ انواع اختلالات روانی و شخصیتی در آینده خواهد بود. اجازه دهیم کودکان دنیا را امن درک کنند و با احساس امنیت رشد کنند.
منبع : خراسان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.