تبیان، دستیار زندگی

با آجیل و خشکبار، سلامت قلبتان را افزایش دهید

مطالعاتی که اخیراً در دانشگاه هاروارد انجام گرفته نشان داده است که خوردن یک مشت آجیل، دو بار در هفته ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

آجیل و سلامت قلب

این مطالعه که روی بیشتر از ۲۰۰۰۰۰ نفر از افراد که بیشتر آن‌ها در بیش از سه دهه از زندگی، آجیل را در برنامه غذایی خود مصرف کرده بودند، انجام شده است، نشان داده که همه انواع آجیل‌ها در جلوگیری از بزرگ‌ترین و مهلک‌ترین بیماری‌ها کمک می‌کنند.

جالب آنکه بر طبق تحقیقات جدید، برخلاف گزارشات قبلی، هیچ گواهی مبنی بر تأثیر آجیل‌ها در اضافه وزن افراد، علی‌رغم کالری بالایی که دارند، وجود ندارد.

مصرف یک مقدار کم اما مرتب و با قاعده از گردو، بادام، فندق، پسته و بادام زمینی در رژیم غذایی نتایج شگرفی در سلامت افراد خواهد داشت و این تأثیرات در مقایسه با کسانی که به ندرت آجیل مصرف می‌کنند و یا اصلاً مصرف نمی‌کنند، بسیار چشمگیر خواهد بود.

بیماری‌های قلبی-عروقی امراضی مانند سکته‌های قلبی هستند که در نتیجه کاهش جریان خون به قلب، مغز یا سایر اندام‌های بدن به علت مسدود و یا باریک شدن سرخرگ‌ها ایجاد می‌شوند.

مصرف بادام زمینی و گردو علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های فوق، احتمال بروز سکته را نیز کاهش خواهد داد

بیماری‌های وابسته به سرخرگ‌های کرونر قلب نیز زمانی ایجاد می‌شود که مواد چرب در دیواره سرخرگ‌ها انباشته شده آن‌ها را مسدود می‌کنند و باعث ایجاد حملات قلبی در افراد می‌شود.

آجیل‌های خام و ترجیحاً پوست نکنده و فرآوری نشده، می‌توانند به عنوان کپسول‌های طبیعی مفید برای سلامتی، ضمیمه رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری‌ها و امراض قلبی شده و از ابتلای افراد سالم به بیماری‌های قلبی-عروقی وابسته به افزایش سن نیز جلوگیری کنند.

کسانی که هر کدام از انواع آجیل‌ها را در هفته دو بار یا بیشتر مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری‌های وابسته به سرخرگ‌های کرونر قلب در آن‌ها ۲۳ درصد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در آن‌ها ۱۵ درصد کمتر است.

خوردن همین مقدار بادام زمینی در هفته، ریسک ابتلا به بیماری‌های گفته شده را به ترتیب ۱۵ و ۱۳ درصد کاهش خواهد داد.

خوردن گردو یک بار یا بیشتر، در هفته ریسک این بیماری‌ها را به ترتیب ۲۱ و ۱۹ درصد کاهش خواهد داد.

آجیل‌ها از دیرباز به عنوان خوراکی عالی قابل ملاحظه بوده‌اند زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین‌ها، مواد مغذی، مواد معدنی و فیبر هستند.

علاوه بر بیماری‌های قلبی، مصرف آجیل‌ها از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های جدی مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های تنفسی و آلزایمر محافظت می‌کند.

البته بنابراین تحقیقات ارتباطی نیز بین مقدار آجیل مصرف شده و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی ذکر شده است. در این بخش از تحقیقات گزارش شده کسانی که پنج وعده یا بیشتر در هفته آجیل می‌خورند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در آن‌ها ۱۴ درصد و بیماری‌های وابسته به سرخرگ‌های کرونر قلب ۲۰ درصد پایین‌تر خواهد بود.

مصرف بادام زمینی و گردو علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های فوق، احتمال بروز سکته را نیز کاهش خواهد داد.

افراد دیابتیک و یا کسانی که بنا بر شرایط بدنی و یا بیماری‌های خاصی که دارند باید مقدار کالری روزانه مصرفی در رژیم غذایی خود را مدیریت کنند، مقدار مصرف آجیل خود را می‌توانند بنا بر کالری انواع آن‌ها به شرح زیر تنظیم کنند.

کالری یک مشت آجیل که تقریباً برابر با ۲۸/۳۵ گرم است، عبارت است از:

۲۳ عدد بادام دارای ۱۶۲ کالری انرژی، ۱۴ گرم چربی غیراشباع و ۶ گرم پروتئین است.

۷ عدد گردوی کامل دارای ۱۸۳ کالری انرژی، ۱۶ گرم چربی غیراشباع و ۴ گرم پروتئین است.

۴۵ عدد پسته دارای ۱۵۷ کالری انرژی، ۱۱ گرم چربی غیراشباع و ۶ گرم پروتئین است.

البته آنچه همواره توصیه می‌شود این است که مشورت با یک متخصص تغذیه خصوصاً اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید بسیار در این زمینه مفید و کارساز خواهد بود.



منبع: سلامت آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.