تبیان، دستیار زندگی

سیر سعودی قیمت بیت کوین

بازار ترکیبی برای ارزهای رمزپایه (مانند بیت کوین) بار دیگر به بالاترین رکورد رسید و ارزش آن برای اولین بار از مرز ۲۰۲ میلیارد دلار گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیت کوین
مدت‌هاست که واحد پولی جدیدی به چرخه اقتصاد جهانی وارد شده؛ واحدی که جنبه فیزیکی نداشته و تنها بر پایه‌ی اعتبارات استوار است. بیت کوین (Bitcoin) ارز دیجیتالی است که سرمنشا آن تحت کنترل هیچ‌کس نیست. در واقع بیت کوین، یک شکل جدید از پول دیجیتال است با یک تفاوت بزرگ با سایر پول‌ها؛ هیچ کس آن را کنترل نمی‌کند. بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال است که به صورت مجازی ساخته و نگهداری می‌شود. این پول چاپ نمی‌شود و به وسیله نرم‌افزاهای رایانه‌ای که در سراسر جهان مشغول حل مسائل ریاضی هستند، تولید می‌شود.
در واقع کسانی که نرم افزار بیت کوین را روی کامپیوتر خود دارند، از طریق اینترنت به یکدیگر وصل می‌شوند، به این شبکه از کامپیوترها، شبکه پرداخت با بیت کوین گفته می‌شود که بخش مهمی از کل پدیده bitcoin را شامل می‌شود. در واقع این ارز دیجیتال بدون این شبکه‌ی پرداخت بی معنی خواهد بود.

نگهداری از بیت کوین

شما نمی‌توانید این ارز دیجیتالی را در بانک پس‌انداز کنید.سابقه‌ مالکیت بیت کوین در یک دفتر کل، به نام بلاک چین (blockchain) ثبت می‌شود و توسط تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه مشاهده و نگهداری می‌شود.

تحلیل گران انتظار دارند تا اوایل سال ۲۰۱۸، ارزش بیت کوین به بیش از ۱۰ هزار دلار برسد.


این دفتر کل سوابق کسانی که مالک این ارز دیجیتال هستند را نگهداری می‌کند؛ اما نه به صورت نام و حساب بانکی، بلکه از طریق آدرس‌های بیت کوینی این کار را انجام می‌دهد که از کاراکترهای تصادفی و طولانی ایجاد می‌شود. به سادگی نمی‌توان پی برد که صاحب این آدرس چه کسی است و به این ترتیب اگر سیستم به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرد، کاملا ناشناس باقی خواهد ماند. وقتی کسی بیت‌کوینی را برای شخص دیگری ارسال می‌کند، به شبکه گفته می‌شود که دفترکل را بروزرسانی کند و از آدرس بیت کوینیِ شخص فرستنده کم شده و به آدرس بیت کوینی شخص گیرنده اضافه می‌شود.

افزایش ارزش بیت کوین

در اینجا به مزایا و معایب ارز دیجیتالی نمی‌پردازیم اما به رشد روزافزون ارزش آن اشاره‌ای می‌کنیم. این پول که در ابتدا ناشناخته بود، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا کرد تاجایی که از چند ماه گذشته برخی رستوران‌ها و فروشگاه‌های انگلستان با این پول خدمات ارزه می‌کنند و همین مهم باعث سیر صعودی ارزش این پول دیجیتال شده است.
تاجایی که طی هفته‌های گذشته بازار ترکیبی برای ارزهای رمزپایه (مانند بیت کوین) بار دیگر به بالاترین حد رکورد رسید و ارزش آن برای اولین بار از مرز ۲۰۲ میلیارد دلار گذشت.
به نظر می رسد که این روند رو به رشد همچنان ادامه دار باشد. برخی از کارشناسان معتقدند که سرمایه گذاری در ژاپن و کره جنوبی، به همراه تغییراتی در بازار آمریکا سبب این رشد بی نظیر ارزش بیت کوین در سال ۲۰۱۷ است.
تونی لیو، موسس و مدیر عامل شرکت Korbit، در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در ماه اکتبر گفت: زمانی که سرمایه گذاران در کره جنوبی در بیت کوین سرمایه گذاری می کنند، مردم را تشویق به اینکار می کنند و اکنون یک جنبش بزرگ در این خصوص اتفاق افتاده است.
در طول دو هفته گذشته، ژاپن و کره جنوبی شاهد سرمایه گذاری بزرگی از سوی سرمایه گذاران معمولی در بیت کوین بودند . به طور خاص، در کره جنوبی، محبوبیت مبادلات آنلاین بیوتومت و کوینون،( دو مبحث بزرگ مبادلات مبتنی بر ارزهای رمزنگاری)، شروع به رشد کرد، زیرا سرمایه گذاران حتی بدون دانش فنی و تخصصی شروع به خرید کردند.
یک سرمایه گذار ۵۳ ساله بیت کوین در این خصوص گفت: بسیاری از سرمایه گذاران در کره جنوبی عجله دارند تا سهام های دیگر خود در بازار بورس را برای خرید بیت کوین بفروشند. از آغاز سال ۲۰۱۷، تقاضا برای بیت کوین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و سرمایه گذاران از طریق مبادلات آنلاین قادر به ایجاد اعتماد در بازار بورس اوراق بهادار شدند.
ژاپن همیشه به عنوان عامل موثر در ارزش بیت کوین، مطرح بوده است. ژاپن یکی از معدود کشورهایی است که بیت کوین را به عنوان ارز و روش پرداخت مجاز در معاملات هتل ها، سیستم عامل های تجارت الکترونیک آنلاین، خرده فروشان و رستوران ها، پذیرفته است.
سرمایه گذاران در ایالات متحده نیز نسبت به راه اندازی بورس اوراق بهادار بیت کوین با CME و CBOE، اقدام کردند که این کار هم در رشد ارزش بیت کوین تاثیر گذاشته است.
تحلیل گران انتظار دارند تا اوایل سال ۲۰۱۸، ارزش بیت کوین به بیش از ۱۰ هزار دلار برسد. اما برخی از استراتژیست ها از جمله تام لی تحلیلگر وال استریت هشدار داده اند که سرمایه گذاران باید محتاط باشند، چراکه قیمت بیت کوین تنها در یک ماه از ۳۳۰۰ دلار به ۷۴۰۰ دلار افزایش یافته است و این افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین ممکن است حبابی باشد و به زودی قیمت ها شکسته شود.
منابع: بیت کوین / کلیک