تبیان، دستیار زندگی

به یک مدیر قوی (آقا) نیازمندیم

وقتی با واژه «مدیر» و «مدیریت» مواجه می شویم نا خود آگاه ذهنمان متوجه مدیریت های کلان کشوری یا مدیریت سازمانها و ادارات می شود و فکر می کنیم مدیر توانا کسی است که هزاران نفر را مدیرت و هدایت می کند در حالی که این تصور درست نیست
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین وجدانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد


 لازم نیست حتما سازمان عریض و طویلی را در اختیار افراد قرار دهیم تا توانایی شان را بسنجیم بلکه اگر فرد مهارت مدیریتی داشته باشد این مهارت در زندگی فردی و خانوادگی وی تبلور پیدا می کند. در این مقاله راههای صحیح مدیریت بین همسر و خانواده را بررسی خواهیم کرد.
برای اینکه ما بتوانیم مدیریت خوبی بین همسر و خانواده مان داشته باشیم، بایستی از چند مرحله عبور کنیم و سپس به این مسئله بپردازیم. در وهله اول بایستی مدیریت را از خودمان شروع کنیم و افکار، رفتار و اعمال سنجیده ای داشته باشیم. اگر از این مرحله با موفقیت گذشتیم، بایستی بین خود و خانواده(همسر و فرزندان) مدیریت صحیحی داشته باشیم. بعد از آن به مرحله مدیریت بین همسر و خانواده خواهیم رسید که برای این کار بایستی به اصول زیر پایبند باشیم.

اصل اول روزهای اول را جدی بگیریم:
در روزهای اول زندگی حساسیت زیادی بین زوجین وجود دارد و زوجین سعی در شناخت همدیگر دارند به همین خاطر حرکات و رفتارهای همدیگر را زیر نظر می گیرند. بنابراین در اوایل زندگی آقایان بایستی از حساس کردن خانم شان نسبت به خانواده خود، بر حذر باشند. مثلا اگر در دوران نامزدی همسر خود را برای مهمانی به خانه تان آورده اید، نباید در برخورد با وی دچار افراط و تفریط شوید یعنی نه بایستی تمام روز پیش وی باشید و نه اینکه وی را رها کرده و با خانواده خود مشغول باشید که در هر صورت دچار تنش خواهید شد.

مردان جوان توجه داشته باشند که حرمت امامزاده با متولی است. اگر شما به خانواده خود ارزش و احترام قائل نباشید هیچ وقت انتظار احترام از دیگران نداشته باشید. بر عکس قضیه هم صادق است اگر شما به خانم تان ارزش و ارج ندهید انتظار ارزش از خانواده معقول نیست.



اصل دوم تمسخر ممنوع:
علاوه بر ارزشهای مشترک اجتماعی، هر خانواده ای ارزشهای خاص خودش را دارد. در صورتی که شما از اقوام دیگر همسر انتخاب کرده باشید تفاوت در ارزشها بسیار زیاد خواهد شد. در این صورت باید یاد بگیریم که به ارزشهای خانوادگی همسرمان احترام قائل باشیم و اگر روش و سلایق وی با ما تفاوت داشت مورد تمسخر قرار ندهیم.

اصل سوم حساس کردن خانواده ممنوع: والدین شما انتظار دارند، بیشتر از هر شخص دیگری مورد احترام و محبت تان قرار بگیرند. اما گاهی اوقات ممکن است شما خانواده خود را فراموش کنید و تمام توجه تان به همسرتان باشد در این صورت خانواده سعی خواهند کرد با دخالت در رابطه شما و همسرتان سعی کنند جای پایی برای خود باز کنند و از اینکه فرزند خود را از دست داده اند از همسر شما نفرت پیدا کنند.

آنها همسر شما را فردی می دانند که پسرشان را به تملک خود در آورده است و زحمات چندین ساله شان را بر باد داده و محبتش را ربوده است.

اصل چهارم اگر بزرگ نشده اید زن نگیرید!: منظور از بزرگ شدن این نیست که هر کس سنش بالا باشد پس درک و شعورش بالاست! چه بسا یک پسر 18 ساله آن چنان مهارت های همسرداری را بلد باشد که فرد سی ساله عاجز است! بزرگ شدن به سن و سال نیست بلکه به قدرت تمایز فرد و کنترل احساساتش بستگی دارد. به عبارتی دیگر فرد بایستی به خود تمایز یافتگی برسد. بوئن معتقد است: افراد تمایزیافته تعریف مشخصی از خود و عقایدشان دارند، می توانند جهت خویش را در زندگی انتخاب نمایند و در موقعیت های عاطفی شدید که در بسیاری از افراد منجر به بروز رفتارهای غیرارادی و گرفتن تصمیم های نافرجام می شود، کنترل خود را از دست ندهند و با در نظر گرفتن عقل و منطق تصمیم گیری کنند. در مقابل، افراد تمایز نایافته که هویت تعریف شده ای برای خود ندارند، در تنش ها و مسائل بین اشخاصی موجود، همراه با موج عاطفی خانواده حرکت می کنند. و در نتیجه، اضطراب مزمن بالایی را تجربه می کنند و مستعد بروز انواع بیماری ها هستند.[1]

اصل پنجم رازدار باشیم: رازداری برای هر شخصی می تواند فضیلت اخلاقی محسوب شود اما در مدیریت بین خانم و خانواده یک اصل مهم است. ممکن است خانواده شما پشت سر همسرتان حرفهای ناخوشایند مطرح کنند و بر عکس امکان دارد در بین دعوای زن و شوهری، خانم شما حرف نامربوطی نسبت به خانواده تان مطرح کند در این صورت بایستی در همان جا مسئله را مدیریت کنید و اجازه ندهید این حرف گسترش پیدا کرده و به گوش طرف مقابل برسد.ضمن اینکه خودتان هم حق ندارید این حرفها را به خانواده یا خانمتان منتقل کنید.

اصل ششم احترام: مردان جوان توجه داشته باشند که حرمت امامزاده با متولی است. اگر شما به خانواده خود ارزش و احترام قائل نباشید هیچ وقت انتظار احترام از دیگران نداشته باشید. بر عکس قضیه هم صادق است اگر شما به خانم تان ارزش و ارج ندهید انتظار ارزش از خانواده معقول نیست.

اصل هفتم دعوا هرگز: هیچ وقت پیش خانواده تان با همسر خود دعوا یا بحث نکنید همچنین پیش همسر جر و بحث با والدین باعث بی حرمتی به خانواده خواهد شد.

اصل هشتم مستقل باشید: خانمها از افرادی که سر بار خانواده هستند خوششان نمی آید و همین امر باعث می شود از خانواده شما دل خوشی نداشته باشند چرا که معمولا کمک های خانواده همراه با منت هست و این خوش آیند عروس خانم نیست.

اصل نهم مکان زندگی: آگاه باشید که دوری زیاد و نزدیکی بیش از حد به خانواده باعث دردسر خواهد بود. برای دوری از این مشکل محل زندگی بایسیتی خیلی دور و خیلی نزدیک به خانواده انتخاب نشود.



[1] - کارلسون، ج. اسپری، ال. و لویس ، جی (1378). خانواده درمانی تضمین درمان کارآمد. ترجمه ی شکوه نوایی نهژاد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.