تبیان، دستیار زندگی
به خاطر موفقیت‌هایی که دو کاوشگر روح و فرصت در کاوش سیاره‌ی سرخ داشتند، ناسا در حال برنامه‌ریزی ماموریت کاوشگر بعدی خود برای سفر به مریخ است. کاوشگر جدید «لابراتوار علمی مریخ» نام دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لابراتوار علمی مریخ

لابراتوار علمی مریخ

زمان پرتاب فضاپیما : دسامبر 2009

زمان ورود فضاپیما به مریخ : اکتبر 2010

به خاطر موفقیت‌هایی که دو کاوشگر روح و فرصت در کاوش سیاره‌ی سرخ داشتند، ناسا در حال برنامه‌ریزی ماموریت کاوشگر بعدی خود برای سفر به مریخ است. کاوشگر جدید «لابراتوار علمی مریخ» نام دارد. این کاوشگر برای یافتن نشانه‌های حیات میکروبی در گذشته و حال سیاره‌ی مریخ، می‌تواند خاک و سنگ‌های مریخی را به میزان سه برابر بیش‌تر از کاوشگرهای قبلی جمع‌آوری و تحلیل کند.

این ماموریت حاصل همکاری بین‌المللی در زمینه اکتشافات فضایی است. آژانس فضایی فدرال روسیه مسئول تهیه یک ردیاب برای یافتن آب در سطح سیاره است و بر مبنای هیدروژن خنثی عمل می‌کند. وزارت علوم و تحقیقات اسپانیا یک جعبه‌ی هواشناسی برای این مأموریت تدارک دیده است، و آژانس فضایی کانادا با همکاری موسسه ماکس پلانک آلمان، یک طیف‌سنج را برای بررسی طیف‌ها طراحی کرده است.

این کاوشگر قصد دارد برای اولین بار روش‌های دقیق فرود را بر روی سطح مریخ به کار ببرد. یعنی می‌تواند خودش را بر روی سطح مریخ هدایت کند و فضاپیما قبل از باز شدن چتر نجات می‌تواند به بالای نقطه‌ی مورد نظر در مریخ پرواز کند و سپس اقدام به فرود نماید. قبل از فرود، فضاپیما باید چترنجات و موشک‌های پس ران خود را آماده کند. این روش فرود، باعث می‌شود که کاوشگر در یک سطح 20 در 40 کیلومتری فرود بیاید، که 3 تا 5 برابر کوچکتر ار منطقه‌ی فرود بر مریخ در ماموریت‌های گذشته است.

لابراتوار علمی مریخ، با 6 چرخ و یک دوربین به کاوش خواهد پرداخت. این کاوشگر برخلاف کاوشگرهای دوقلو، یک دستگاه لیزر را برای تبخیر لایه نازکی از سطح صخره و تحلیل ترکیب عناصر مواد زیرین آن حمل خواهد کرد. سپس قادر خواهد بود تا نمونه‌های صخره و خاک این سیاره را جمع‌آوری و خرد کند و آنها را برای تحلیل شیمیایی به محفظه‌ی آزمایش همراه کاوشگر منتقل کند.

طراحی این کاوشگر به‌گونه‌ایست که یک سری از ابزارهای علمی را برای شناسایی ترکیبات آلی مانند: پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه و سایر اسیدها و بازها، که همگی از زنجیره‌ی کربنی به وجود آمده‌اند، به‌کار می‌برد. این مواد از عوامل حیاتی زندگی هستند، که با پیدا کردن آنها در مریخ می‌توان به اطلاعات تازه‌ای درباره‌ی حیات در این سیاره دست یافت.

این وسیله همچنین ترکیباتی از قبیل گازهای اتمسفری را که ممکن است به فعالیت‌های بیولوژیکی مربوط باشند، شناسایی می‌کند. با استفاده از این ابزار، لابراتوار علمی مریخ، خاک و صخره‌های سیاره‌ی مریخ را با جزئیات بیشتر از قبل آزمایش خواهد کرد، تا وجود آب و دی‌اکسیدکربن، به صورت جامد، مایع یا گاز را در این سیاره مشخص کند.

ناسا قصد دارد علاوه بر اطلاعات ماموریت‌های پیشین، بر مبنای تصاویر فرستاده شده، به وسیله‌ی کاوشگر مدارپیمای مریخ که در سال 2006 شروع به کار می‌کند، مکانی برای فرود انتخاب کند. ناسا در حال مطالعه بر روی انرژی هسته‌ای به ‌عنوان منبع تامین انرژی لابراتوار علمی مریخ می‌باشد.

این کاوشگر یک منبع تغذیه رادیو ایزوتوپ متعلق به دپارتمان انرژی آمریکا را حمل خواهد کرد، که از گرمای واپاشی پلوتونیوم رادیواکتیو، الکتریسیته تولید خواهد کرد. این نوع منبع تغذیه می‌تواند به این ماموریت بر روی سطح مریخ، طول عمر عملی معادل با یک سال کامل مریخی (معادل با 687 روز زمین) یا بیشتر بدهد.

همچنین ناسا در حال بررسی انرژی‌هایی است که می‌تواند جایگزین انرژی خورشیدی شود که در بهبود ماموریت‌ها و به دست آوردن نتایج بهتر کمک کند. اگر می خواهید در جریان آخرین خبرهای مربوط به این ماموریت قرار بگیرید می توانید به وب سایت رسمی این پروژه به آدرس http://marsprogram.jpl.nasa.gov/msl/index.html مراجعه نمایید.

منبع : سایت ناسا

مترجم : علیرضا سرمدی