تبیان، دستیار زندگی

دستورالعمل‌هایی برای حفظ یک رمز مناسب

داشتن رمز عبور مناسب و مطمئن، نقشی اساسی در فضای مجازی دارد که البته برای داشتن آن حتما باید اصول مشخصی را بکار گیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رمزگذاری
امروزه حضور در فضای اینترنتی و استفاده از ابزارهای گوناگون آن یکی از الزامات زندگی‌مان محسوب می‌شود؛ الزامی که گاها خطراتی نیز به همراه دارد. خطراتی همچون سرقت اطلاعات، هک و ... . از این رو یکی از ضروریات ادامه حیات در این فضا حفاظت حداکثری از اطلاعات و داده‌هایمان در این فضا است. درست است که از نخستین روزهای ابداع رمز عبور یا پسورد سال‌ها می‌گذرد اما این مهم همچنان هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دست اندرکاران آن در تلاشند تا به روش‌های نوینی از رمزگذاری با ضریب اطمینان بالاتری دست یابند. البته باید توجه داشت که به همان میزان هم، هکرها و افرادی که قصد سوءاستفاده از اطلاعات دیگران را دارند، می‌کوشند تا این روند (رمز گذاری) را خنثی سازی کنند.
به دیگر بیان، برای کار در اینترنت، توجه به مقوله امنیت، از مسائل حساس تلقی می‌شود که باعث حفاظت از اطلاعات و داده‌های شما می‌گردد، ضمن اینکه از خطراتی مانند هک شدن و یا حتی خطر باجگیری در امان بمانید.
در این میان، داشتن رمز عبور مناسب و مطمئن، نقشی اساسی دارد که البته برای داشتن آن حتما باید اصول مشخصی را بکار ببندید. اینجا به چند دستورالعمل دقیق برای داشتن رمز عبور مناسب، می‌پردازیم.

دستورالعمل‌های کاربردی رمزگذاری

ایجاد یک رمز عبور حداقل از ۸ کاراکتر یا بیشتر استفاده کنید.
هرچه تعداد کاراکترهایی که استفاده می‌کنید بیشتر باشد رمز عبورتان امن‌تر است.

کافی است انگشت خود را روی  قسمت "اثر انگشت خوان رمزگذاری شده" در لپ تاپ بکشند و به طور ایمن وارد وب سایت‌هایی شوند که با این فناوری همخوانی دارند.


هنگام ایجاد یک رمز عبور از ترکیبات مختلف کاراکترها استفاده کنید. 
برای مثال، یک رمز عبور ایجاد کنید که شامل ترکیبی از حروف کوچک، حروف بزرگ، اعداد، کاراکتر های خاص و غیره باشد.
استفاده از کلمات داخل دیکشنری پرهیز کنید، آنها براحتی هک می‌شوند.
یک رمز عبور ایجاد کنید که بتوانید به خاطر بسپارید، این کار از اینکه رمز عبورتان را در جایی بنویسید اجتناب می‌کند و این اصلا توصیه نمی‌شود.
یک رمز عبور حدس زدنش باید سخت باشد.
گذر واژه را هر دو هفته یکبار و یا زمانی که مشکوک هستید که کسی آن را می‌داند تغییر دهید.
از رمز عبوری که قبلا استفاده کرده‌اید استفاده نکنید.
هنگامی که می‌خواهید گذرواژه‌تان را وارد کنید، مراقب کسی که کنارتان نشسته است باشید.
از نام چیزهایی که در اطرافتان قرار دارد به عنوان رمزعبور استفاده نکنید.

رمزگذاری‌های پیشرفته

بیشتر اوقات کلمات رمز یا  Password، یکی از ضعیف‌ترین فرایندهای امنیتی در فضای آنلاین به حساب می آید. درهمین راستا دو شرکت لنوو و اینتل مشغول ساخت نخستین فرآیند احراز هویت تعبیه شده داخل رایانه ها هستند که استانداردهای اتحادیه FIDO( Fast Identity Online) در آن رعایت شده است. این فناوری در جدیدترین رایانه‌های لنوو (از جمله یوگا۹۲۰) نیز وجود دارد. همچنین با Intel Online Connect نیز کار می کند که در نسل هفتم و  هشتم پردازشگرهای هسته‌ای به کار رفته است.
کاربران می‌توانند با ۲ روش مختلف در فناوری جدید هویت خود را به طور آنلاین احراز کنند. نخست کافی است انگشت خود را روی یک قسمت "اثر انگشت خوان رمزگذاری شده" در لپ تاپ لنوو بکشند و به طور ایمن وارد وب سایت هایی شوند که با این فناوری همخوانی دارند.
روش دیگرِ احراز هویت اتوماتیک دو مرحله‌ای  است به کاربر اجازه می دهد تا نام کاربری وکلمه رمز خود را در وب سایت های مورد نظر(مانند گوگل، دراپ باکس و غیره) وارد کند. سپس به جای آنکه به طور اتوماتیک هویت او احراز شود، سرویس هویت کاربر را تایید می کند و از او می خواهد برای ورود روی دکمه ای کلیک کند. (شرکت‌هایی مانند سامسونگ، گوگل و مایکروسافت از اتحادیه FIDO پشتیبانی می‌کنند.)
در آخر باید متذکر شویم، کاربران توجه ویژه‌ای به اطلاعات و نحوه بارگذاری آن در فضای مجازی داشته باشند و به صرف این مسئله که رمزهای خاصی را انتخاب می‌کنند، به این فضا اعتماد نکنند و در استفاده از این فضا بر دانش و سطح آگاهی خود بیافزایند. شاید نفر بعدی که سرقت اطلاعات می‌شود شما باشید!.
منابع: ایتنا / خبرگزاری مهر