تبیان، دستیار زندگی

نکاتی که عکس‌هایتان را جذاب‌تر خواهد کرد

همه‌ی ما با دیدن عکس‌های زیبا و عکس‌هایی که توسط عکاسان حرفه‌ای و با استعداد تهیه شده‌اند بسیار لذت می‌بریم و دوست داریم خودمان هم توانایی عکاسی اینچنینی را داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نکاتی که عکس‌هایتان را جذاب‌تر خواهد کرد
همه‌ی ما با دیدن عکس‌های زیبا و عکس‌هایی که توسط عکاسان حرفه‌ای و با استعداد تهیه شده‌اند بسیار لذت می‌بریم و دوست داریم خودمان هم توانایی عکاسی اینچنینی را داشته باشیم. برخی از ما هنگامی که به عکس‌های خود یا عکس‌هایی که توسط خودمان تهیه شده نگاه می‌کنیم ناراحت و مایوس با خود می‌گوییم از این منظره نمی‌شود عکس خوب گرفت و یا این چهره‌ای که من دارم به درد عکس نمی‌خورد. در صورتی که این تصور عموما غلط است و با رعایت و یادگیری چندنکته می‌توان عکس‌هایی به مراتب بهتر، زیباتر و جذاب‌تر را تهیه کرد و با دوستان به اشتراک گذاشت.

 نباید همیشه تا آخرین حد فوکوس کنید. تا یک‌سوم بالای قاب دوربین فوکوس را انجام دهید.


«شما نگاه واقعا خوبی دارید!». این تعریفی است که به هر عکاسی گفته می شود، و نشان می دهد که آنها ذاتا قادرند چیزهایی را ببینند که دیگران نمی بینند. تایلر ویرکن (Tyler Wirken) این ستایش را رد می کند؛ او سخت کار کرده است تا بتواند چیزی را که اکنون می بیند، ببیند. تایلر می گوید، «من مغزم را برای تفسیر هر چیز به شیوه ای متفاوت آموزش داده ام»، و پس از آن از هنری کارتیه-برسون (Henri Cartier-Bresson) نقل قول می کند: «عکاسی چیزی جز رضایت چشم نیست».
عطش نگاه دقیقا چه کاری برای یک عکس انجام می دهد؟ تصاویر چگونه می توانند بیننده را راضی کنند؟ به گفته تایلر، اینها سه اصلی هستند که عکاسی عالی را تعریف می کنند، و این که چگونه باید از این المان ها برای راضی کردن بیننده اثر خود استفاده کنید. این 3 اصل عبارتند از روشنایی، فوکوس و درهم ریختگی.

روشنایی

نکاتی که عکس‌هایتان را جذاب‌تر خواهد کرد
چشم ها بلافاصله به سمت روشن ترین بخش عکس جذب می شوند. تایلر می گوید، به همین دلیل است که شما تبلیغات چاپی زیادی را می بینید که تنها یک صفحه از فضای سفید هستند. در این موارد، مدیر خلاق هوشمندانه از روشنایی برای مبهوت کردن چشم ها و هدایت دید شما به پیام تبلیغاتی – که اغلب دقیقا در وسط صفحه سفید است – استفاده می کند. از هایلایت ها برای روشن کردن و جلب توجه استفاده کنید، اما مراقب باشید که روشنایی بیش از حد و خیره کننده نشود.

فوکوس

تایلر توضیح می دهد که نگاه به طور طبیعی به سمت چیزهای شارپ در کادر کشیده می شود. وضوح دید برای چشم، و همچنین برای مغز خوشایند است. دلیلی وجود دارد که ما برای بهتر دیدن از عینک استفاده می کنیم؛ دید تار یا فوکوس نشده (غیرمتمرکز) آزاردهنده است – و به همین ترتیب، چشم سریعا واضح ترین و شارپ ترین المان ها را پیدا می کند.

در هم ریختگی

نکاتی که عکس‌هایتان را جذاب‌تر خواهد کرد
چشم نمی خواهد میان اشیاء شلوغ و آشفته بگردد تا سوژه واقعی تصویر شما را پیدا کند. تایلر که از این بیزاری از درهم ریختگی به نفع خود استفاده می کند، توضیح می دهد که وقتی در هم ریختگی زیادی در یک عکس وجود داشته باشد، چشم ها چیزی ندارند که ریشه یابی کرده و بر روی آن تمرکز کنند. تایلر می گوید: «من می توانم چشم بیننده را به آنچه که می خواهم آنها ببینند هدایت کنم».
نکاتی که عکس‌هایتان را جذاب‌تر خواهد کرد
اما این بدان معنا نیست که شما تنها باید به دنبال عکس هایی با ترکیب بندی ساده باشید. هنری کارتیه-برسون می گوید: «بزرگترین لذت برای من هندسه است؛ که به معنی یک ساختار می باشد. شما نمی توانید برای به دست آوردن ساختار، شکل ها، الگوها و همه اینها عکاسی کنید، اما در عین حال این که همه چیز در جای درست قرار داشته باشد، یک لذت ذهنی و فکری است. این شناسایی یک نظم و ترتیب است که در مقابل شما قرار دارد».
چشم خود را طوری آموزش دهید که بداند چه موقع تمام این المان ها ناگهان در جای خود قرار گرفته اند. به نقل از استاد: «چشم شما باید یک ترکیب بندی یا حالتی را ببیند که زندگی خودش به شما عرضه می کند، و شما باید با بینش و فراست بدانید که چه موقع بر روی دوربین کلیک کنید».

نکاتی در مورد عکاسی از طببیعت

نکاتی که عکس‌هایتان را جذاب‌تر خواهد کرد
حالا که 3 اصل مهم در عکاسی را از نظر تایلر متوجه شدیم خوب است چند نکته هم در مورد عکاسی از طبیعت بیاموزیم و با استفاده از این ترفندها بتوانیم عکس‌هایی شگفت انگیز خلق کنیم.
کریگ رابرتز عکاس طبیعت چند توصیه‌ی خواندنی در مورد عکاسی از طبیعت برایمان دارد که آموختن آن‌ها می‌تواند به پیشرفت ما کمک کند.
او نظرات و تجربیات خود را که در طول سالیان دراز در زمینه‌ی عکاسی به‌دست آورده را در یک لیست با عنوان کارهایی که باید هنگام عکاسی از طبیعت انجام دهیم و کارهایی که نباید انجام دهیم را به مخاطبان ارائه کرده است که این توصیه‌ها یقینا در عکس‌های گرفته شده تاثیر به‌سزایی خواهند داشت.  در زیر لیست بایدها و نبایدهای عکاسی از طبیعت را که توسط رابرتز توصیه می‌شود می‌بینیم
باید از طبیعت محل زندگی خود عکس بگیرید.
نباید همیشه واید‌ترین لنز را انتخاب کنید.
نباید عکس واید بگیرید و سپس آن را کراپ کنید.
نباید فکر کنید که به یک کیف ‌‌پر از لنز نیاز دارید؛ یک کیت لنز کافی‌ است.
باید یک عکس با پیش‌زمینه، میان‌زمینه‌ و پس‌زمینه خلق کنید.
باید فاصله‌های مختلفی را امتحان کنید.
نباید همیشه تا آخرین حد فوکوس کنید. تا یک‌سوم بالای قاب دوربین فوکوس را انجام دهید.
باید با فوکوس روی پیش‌زمینه، عکس‌های وسیع بگیرید.
نباید تنها از غروب و طلوع آفتاب عکس بگیرید.
باید از فیلتر‌ها برای ایجاد تعادل نور بین آسمان و زمین استفاده کنید.
نباید از فیلتر ND (فیلتر کاهنده نور) ۱۰ استاپ استفاده کنید؛ مگر این‌که واقعا لازم شود.
باید برای یک سه‌پایه خوب هزینه کنید.
نباید برای داشتن جدیدترین دوربین و لنز‌ها نگران باشید.
همان‌طور که بیان شد با استفاده از این ترفندها و به‌کارگیری آن‌ها هنگام عکاسی می‌توان به عکس‌هایی زیباتر و جذاب‌تر دست یافت.

منابع:زومیت،لنزک