تبیان، دستیار زندگی

ازدواج ساندویچی هم رسید!

حالا دیگر شاهد ازدواج ساندویچی هستیم یعنی فردی امروز با یکی رابطه جنسی برقرار می‌کند و فردا با یکی و پس فردا ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
امروزه رویکرد جوانان به تجردگرایی و بی‌رغبتی و بی‌انگیزگی برای ازدواج تبدیل به معضل بزرگ در جامعه شده‌است که هر روز به سمت بحرانی‌تر شدن می‌رود و متاسفانه شاهد آن هستیم که جوانان، با فرار از مسئولیت و انتخاب زندگی آزاد قدم به مسیری می‌گذارند که حتی برای خودشان هم قابل درک نیست. این مهم حکایت از بروز تبعات جبران ناپذیر فرار از ازدواج و گرایش به تجردگرایی دارد.

عوامل تجرد گرایی

وقتی به وفور شاهد آن هستیم که جوانان زندگی فردی و یا به اصطلاح زندگی در خانه پدری را به ازدواج و تشکیل خانواده ترجیح می‌دهند و تنها برای رفع پاره‌ای از نیازهای عاطفی، در کنار جنس مخالف قرار می‌گیرند؛ به آن نتیجه می‌رسیم که تجردگرایی در جامعه ما در حال رشد است و این جریان ناخوشایند دلایل مختلف و متعددی دارد که شاید جامعه شناسان و صاحب‌نظران نیز هنوز به تمامی آنها دست نیافته‌اند زیرا با توجه به شدت تهاجم فرهنگی و تغییرات گسترده در رفتار و افکار افراد مختلف به ویژه جوانان، تحقق این جریان کمی سخت شده است اما می‌توان به مهم‌ترین و متداول‌ترین آنها اشاره‌ای داشته باشیم.
یکی از بارزترین عواملی که باعث بروز تجردگرایی می‌شود مسئله "فرهنگ" است. وقتی ما از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خود دور شده و به سمت و سوی فرهنگ نابهنجار غرب گرایش پیدا کنیم، در واقع به مسیری قدم گذاشته‌ایم که به اصل بنیان خانواده و تشکیل آن؛ کمترین ارزش را قائل بوده و بیشتر بر روابط آزاد جنسی و کسب لذت‌های بیشتر و گذرا تاکید دارد و شاید بتوان منشا این روند را در تزریق فیلم‌های مستهجن و پورن به کشورمان دانست زیرا از آن زمان بود که با مشاهده‌ی این قبیل فیلم‌ها و تصاویر؛ موج عظیمی از زنای ذهنی در افکار جوانان به راه افتاد و این قشرِ تاثیرپذیر، سعی بر محقق ساختن این قبیح نموده و روابط آزاد به ناگهان افزایش یافت و مانند ویروسی بر تن جامعه نشست.

ازدواج سفید، به دلیل دوری از ازدواج دائم و خالی ماندن شناسنامه از نام دیگری، به این عنوان شهرت یافته است موضوعی‌ست که سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم.


یکی دیگر از عوامل گرایش به تجردگرایی و ایجاد روابط آزاد، اوضاع نابسامان اقتصادی است. وقتی مدرک‌گرایی جای  را می‌گیرد و شکاف غیرقابل تصوری میان آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی و اشتغال می‌بینیم در می‌یابیم که زمینه‌ی تشکیل خانواده کم‌رنگ شده و کمتر کسی توانایی تأمین نیازهای اولیه تشکیل خانواده را دارد پس بجای این که خود را در تنگنای انواع وام‌ها قرار دهد، از این موضوع دوری کرده و با گرایش به سمت و سوی روابط چندجانبه با جنس مخالف با دردسر کمتری نیازهای عاطفی و جنسی خود را رفع می‌کند.
البته باید توجه کرد که موضوع فقط به همینجا ختم نمی‌شود که جوانان ما با ایجاد این گونه روابط، به خوبی و خوشی زندگی خود را بگذرانند؛ خیر بی‌شک این جریان تاسف برانگیز نتایج ناخوشایندی را به همراه دارد. بروز انواع بیماری‌های مقاربتی، مشکلات روحی و روانی، جنون جنسی و ... تنها گوشه‌ای از پیامدهای این ماجرا است.

ازدواج سفید

ازدواج سفید که چند سالی است شاهد آن در جامعه هستیم؛ یکی از همان تهاجمات فرهنگی محسوب می‌شود که پیش از این اشاره شد. طبق گفته‌ی مشاوران خانواده و جامعه شناسان؛ مسئله‌ی "هم باشی" در جامعه‌ی ما اکنون به دو حالت درآمده یا هر دو نفر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا پس از شناختی نسبی به مرحله‌ی ازدواج برسند و یا اینکه همچون دو خط موازی در کنار هم می‌مانند و نیازهای یکدیگر را خارج از هرگونه چارچوب و قیدوبندی رفع می‌کنند که متاسفانه طی چند سال گذشته مورد دوم (ازدواج سفید) افزایش و مورد اول کاهش فراوانی داشته است.
بحث ازدواج سفید که به دلیل دوری از ازدواج و خالی ماندن شناسنامه از نام دیگری، به این عنوان شهرت یافته است موضوعی است که سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم و بحث‌های فراوانی درباره آن شده‌است، هرچند که نتیجه‌ی ملموسی مشاهده نشده. اما موضوعی که امروز بیشتر اهمیت دارد ظهور انواع ازدواج‌های دیگر است که هرگز تصور آن را در کشورمان نمی‌کردیم. تصور اینکه که جوانان ما از اصل مقدس ازدواج دوری کرده و تن به هر عمل ناشایستی بدهند تا تنها رفع نیاز شود.

ازدواج ساندویچی

اخیرا یکی از اساتید حوزه‌ی اجتماعی عنوانی را مطرح نموده است که حواشی زیادی داشته؛ ازدواج ساندویچی را اولین بار دکتر ابراهیم فیاض مطرح نمود و اشاره داشت که در ازدواج سفید که به نقطه بحران رسیده است، دو نفر خارج از چارچوب عرف و قانون در کنار هم زندگی می‌کنند و آسیب‌های فراوانی هم می‌بینند اما الان دیگر شاهد ازدواج ساندویچی هستیم یعنی فردی امروز با یکی رابطه جنسی برقرار می‌کند و فردا با یکی و پس فردا ... ؛ این یعنی اوضاع خیلی وخیم‌تر از آن است که تصور می‌کنیم. این یعنی بنیان جامعه در حال لرزیدن است و اگر همین‌طور پیش رود به زودی باید شاهد سقوط آن باشیم.

کلام آخر

با توجه به آنچه که در جامعه می بینیم؛ درمی‌یابیم که آسیب‌های اجتماعی و معضلات آن به ویژه در بخش ازدواج و تشکیل خانواده، در حال پیشرفتی با سرعت غیر قابل کنترل است و این موضوع باعث از هم پاشیدگی نهاد جامعه شده تا جایی که صدای تپش قلب خانواده به شمارش درآمده و به زودی باید شاهد مرگ آن باشیم.
یقینا اگر هر چه سریع‌تر فکری برای این قبیل مشکلات نشود، جبران خسارات آن غیر ممکن می‌شود. در این زمینه بهترین و کارآمدترین راهِ جلوگیری از اشاعه‌ی این قبیل آسیب‌ها، آموزش است. شاید اگر آموزش‌های لازم در این مسیر را از سن کودکی به فرزندانمان آغاز می‌کردیم امروز تا این اندازه از غرب و فرهنگ نابهنجار آن تقلید نمی‌کردند و بر اصول فرهنگی خود که ریشه در دین اسلام دارد بیشتر پایبند بودند. اکنون هم می‌توان با آموزش‌های لازم در مراکز دانشگاهی تغییراتی در طرز تفکر جوانان ایجاد نمود و این جریان دور از ذهن نیست.