تبیان، دستیار زندگی

در آستانه دهه وقف مطرح شد؛

رونمایی از چهار دستاورد سازمان اوقاف

همزمان با دهه وقف، نماینده ولی‌فقیه از چهار دستاورد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه رونمایی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اوقاف و امور خیریه
به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌ الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در کنفرانس مطبوعاتی صبح امروز مورخ ۲۳ آبان ماه، درخصوص عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سامانه جدید اوقاف، ضمن عرض تسلیت به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه گفت: صدقه زمانی به وقف تبدیل شد که حضرت علی (ع)، برای موقوفه و یا صدقه ای که مشخص کرده بودند و متن وقف نامه ای را نوشتند. و ما مفتخرم که یادگار پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را در کشورمان داریم.
وی ادامه داد: وقف تنها برای ما نیست و در ادوار گذشته نیز وجود داشته است، اما پیامبر اکرم(ص) این حکم را امضاء کرد و آن را کمال بخشید.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه وقف در موضوعات مختلف به دولت و ملت خدمت گزار بوده است، اظهار کرد: امروز ما به همراهی شما اهالی رسانه به همه زوایای ترویج و تبلیغ وقف پرداختیم ولی کافی نیست، و من تقاضا دارم که به صورت موضوعی و مستقیم خدمات وقف را به مردم معرفی کنید.
نماینده ولی فقیه عنوان کرد: یکی از خدمات موقوفات وجود بیش از ۱۴۰۰ موقوفه درمانی است که بیشترین سهم را در موقوفات دارند.
وی افزود: امروزه حدود ۲۵ درصد از مراکز درمانی کشور موقوفه است و در تهران ۳۰ بیمارستان موقوفه داریم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به موقوفه های آموزشی بیان کرد: تا امروز ۱۴۰۰ موقوفه در آموزش و پرورش داشتیم که هم مدارس، حوزه های علمیه و دانشگاه ها را در بردارد.
وی ادامه‌داد: یکی از اقدامات اوقاف، موقوفات و خدمات فرهنگی و عبادی مثل مساجد، حسینیه و تکایا است که در طول سال به مردم خدمت رسانی می کنند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اگر بخواهیم حقوق واقفین را مطرح کنیم باید ابتدا وقف نامه ها را بشناسیم، گفت: تا امروز هرچه سند وقفی بوده بررسی‌ شده و در سامانه اوقاف ثبت شده است. ولیکن بعد از این بررسی ها لازم بود برای موقوفات سند رسمی برای املاک کشور صادر کنیم که طی تلاش‌های بسیار این کار انجام شد ۶۴ هزار و ۵۰۰ سند ثبتی برای موقوفات گرفته شده است.
حجت‌ السلام والمسلمین محمدی درخصوص حل مشکلات با دیگر نهادهای کشوری بیان کرد: درباره حل مشکلات مردم و موقوفات ۱۸ تفاهم نامه با دستگاه ها مختلف تنظیم شده است که مشکلات خود را با سازمان منابع طبیعی برطرف کردیم.
وی درخصوص دیگر اقدامات این ارگان بیان کرد: شناسایی مستأجرین متصرفین موقوفات از جمله دستگاهای دولتی انجام شد که حدود ۲۵ هزار هکتار در تصرف دستگاهای حکومتی است و سند آنها تنظیم شد و مطالبات اوقاف از دستگاه ها مشخص شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه مسائل حقوقی به صورت جدی درحال پیگیری است، تصریح کرد: بعضاً گاهی موقوفات شرایط مناسبی از نظر عمران و آبادانی ندارند، که این رقبه جمع آوری و شناسایی شده است و درحال آباد سازی آنها هستیم.
وی در ادامه با بیان آماری ثبت شده از ۲۰۰ موقوفه تا پیش از سال ۱۳۸۸، درخصوص موقوفه های ثبت شده بعد از سال ۱۳۸۹ گفت: از سال ۸۹ تا کنون ۱۵ و ۶۰۰ موقوفه ثبت شده است که خوشبختانه توانستیم وقف مشارکتی را در سطح کشور ایجاد کنیم. و همچنین در این راستا سه بیمارستان کار خود را آغاز کرده اند.
در ادامه این مراسم حجت‌ السلام والمسلمین احمد شرفخانی به برنامه های دهه وقف اشاره کرد و گفت: در کل کشور انجمن‌های یاوران وقف با محوریت های وقف و خانواده و وقف و مباحث قرآنی و .. درنظر گرفته شده‌ است و برنامه های ملی نیز داریم که به صورت سازمانی درنظر گرفته شده است که از فردا در مرقد مطهر امام خمینی (ره) تجدید میثاق خواهیم داشت و پس آن بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان و همچنین دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما را در برنامه‌ها قرار داده ایم.
اوقاف و امور خیریه
حجت الاسلام والمسلمین شرفخانی افزود: همچنین همایش جایزه البرز را روز سه شنبه سی ام آبان ماه با معرفی نخبگان علمی در دستور کار قرار داده ایم و برای تبادل بیشتر، تفاهم نامه ای بین سازمان اوقاف و امور خیریه​ با وزارت علوم شکل خواهد گرفت.
همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی از کمپین همه واقف باشیم و نیز دستاوردهایی چون؛ نرم افزار جامع وقف، سامانه خدمات اوقاف و گنجینه وقف رونمایی شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان