تبیان، دستیار زندگی

ریچارد روسو آمریکایی جایزه فرانسوی گرفت

جایزه بزرگ ادبیات فرانسه برای یک نویسنده آمریکایی به ریچارد روسو تعلق گرفت.ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ریچارد روسو


سومین دوره جایزه بزرگ ادبیات آمریکایی ریچارد روسو را به عنوان برنده خود برگزید.

این نویسنده برای رمانی با عنوان «باهوش، باهوش ونصفی» برنده این جایزه شد.

این جایزه دو فینالیست دیگر داشت که شامل ویوین کرونیک برای «اتصال جدید» از انتشارات ریوی و کریستین کیفر برای «حیوانات» از انتشارات آلبین میشل بود.

هیات داوری از ریچارد روسو به عنوان نویسنده‌ای یاد کرد که شبیه دیکنز یا ویلیام کندی در نوشته‌هایش از طنزی به عنوان مکمل استفاده می‌کند که زیباست. علاوه بر این اعلام شد: او در هر یک از کتاب‌هایش به سراغ سوال‌هایی می رود که هرگز خسته کننده نیستند و وی سعی دارد تا برای آنها پاسخی بیاید.

این کتاب روسو در واقع ادامه‌ای بر رمان «یک مرد تقریبا عالی» است که به عنوان نخستین رمان او سال ۱۹۹۵ منتشر شد و با بازی پل نیومن و فیلیپ سیمور هافمن راهی سینماها شد.

دو شخصیت شمالی شامل سالی و رینر در کتاب جدیدش یادآورهمان شخصیت‌ها هستند.

جایزه بزرگ ادبیات آمریکایی سال ۲۰۱۵ ایجاد شده و هر سال به بهترین رمان آمریکایی که به زبان فرانسوی ترجمه شده باشد، اهدا می‌شود.

این جایزه سال آینده در مراسمی که در پاریس برگزار می‌شود، به برنده آن اهدا خواهد شد.

ریچارد روسو متولد ۱۹۴۹، نویسنده ۶۸ ساله آمریکایی است. اوبه عنوان فیلمنامه‌نویس و نویسنده داستان کوتاه نیز شناخته می‌شود. او متولد نیویورک است و در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرده و دکترای فلسفه خود را از دانشگاه آریزونا دریافت کرده است.

روسو برای رمان «سقوط امپراتوری» که سال ۲۰۰۱ منتشر شد، جایزه پولیتزر ۲۰۰۲ را دریافت کرد. وی هفت رمان نوشته و یک مجموعه داستان کوتاه و یک کتاب خاطرات نیز منتشر کرده است.

وی از فیلمنامه‌نویسان فیلم «گرگ و میش» در سال ۱۹۹۸ بود که آن را با همکاری رابرت بنتون انجام داد. فیلمنامه فیلم تلویزیونی «سقوط امپراتوری» و «دروی یخ» نیز از دیگر فیلمنامه‌های وی است.  

منبع: خبرگزاری مهر به نقل از فیگارو