تبیان، دستیار زندگی

«مرگ تصادفی یک آنارشیست» در بازار

آخرین بازنویسی داریو فو از نمایشنامه مشهور «مرگ تصادفی یک آنارشیست» روانه بازار کتاب شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب مرگ تصادفی یک آنارشیست

 آخرین بازنویسی از نمایشنامه «مرگ تصادفی یک آنارشیست» اثر داریو فو با ترجمه‌ جمشید کاویانی از سوی نشر کیان افراز منتشر شد.

داریو فو، نمایشنامه‌نویس، بازیگر، نویسنده، کارگردان، ‌ تصویرپرداز، نقاش، طراح صحنه و از فعالان سیاسی ایتالیاست که در سال ۱۹۹۷ برنده‌ی جایزه‌ی ادبیات نوبل شد.

نمایشنامه‌ «مرگ تصادفی یک آنارشیست» از مشهورترین آثار او به‌شمار می‌آید که به‌مدت سه سال پی‌درپی به کارگردانی و بازیگری خود او در شهرهای مختلف ایتالیا به روی صحنه برده شد و کماکان اجرای این نمایشنامه توسط کارگردان‌های دیگر ادامه دارد.  

نمایشنامه‌  «مرگ تصادفی یک آنارشیست» بارها بازنویسی و به‌روز درآمده است. متن حاضر آخرین بازنویسی است که توسط خود او در سال ۲۰۰۲ صورت گرفته است.

نمایشنامه‌هایفو در سراسر دنیا موفقیت‌های زیادی کسب کرده است و در واقع می‌توان گفت شهرت آثار او به‌خاطر نوشتن نمایشنامه‌های طنز سیاسی ـ اجتماعی است.

فو علاوه بر تئاتر فعالیت‌های زیادی در تلویزیون ایتالیا داشته است. سبک تئاتری او همواره کمدی دلآرته بوده است.  

 فو در بخشی از مقدمه خود بر این بازنویسی عنوان داشته است: «مرگ تصادفی یک آنارشیست» در دو فصل نشان داده شد و تقریباً سیصد ‌بار اجرا که بالغ بر سیصدهزار نفر از آن دیدن کردند. در همان زمان استراتژی‌ها تغییر و متعاقب آن درگیری‌ها رشد کردند و قربانی‌های دیگری به‌وجود آمد. متن به‌روز درآمد و بحث‌های جاری واضح‌تر و شفاف‌تر شدند. با مرگِ فِل تری نلّی (Feltrinelli) بحث‌ها و معرفی نمایش غنی‌تر شد و عنان نمایش به «مرگ تصادفی یک آنارشیست و چند مخرب دیگر» تغییر پیدا کرد.

در مجموع، دستگاه قضایی و پلیس که تحت اتهام نمایش هستند، نهادهای انتقادپذیر یا تصحیح‌شدنی نیستند که برای جلوگیری از نارسایی‌ها به آن‌ها فشار آورده شود. اما ما به تعهدات تئاتری خود ادامه می‌دهیم؛ تئاتری که بتواند دنیای امروز را برای انسان‌های امروز ترسیم کند. آن هم به شرطی که ‌آن را به‌عنوان دنیایی که می‌تواند ‌(و می‌باید) عوض شود، ‌ توصیف کند.  

به‌طور خلاصه، ‌ همان‌طورکه برتولت برشت گفته: «در لحظات تاریک، آوازهای ما هم درباره تاریکی‌ها خواهد بود. اما زمان روشنایی هم خواهد رسید.» ولی دچار توهم نشویم، زیرا گستاخی و وحشی‌گری قدرت را باز هم خواهیم دید؛ قدرتی که به لباس جدید و نقابی دیگر درخواهد آمد.»

این نمایشنامه از سوی نشر کیان افراز در ۱۷۰ صفحه با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر