تبیان، دستیار زندگی

کرم ضدآفتاب گیاهی، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان نور ایمان در بخش غرفه

کرم ضدآفتاب گیاهی، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان نور ایمان در بخش غرفه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرم ضدآفتاب گیاهی، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان نور ایمان در بخش غرفه

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 162 گروه در بخش های سمینارهای علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: کرم ضدآفتاب گیاهی
نام مدرسه: دبیرستان نورایمان
نام استاد: خانم سرکار خانم قزلباش
دانش آموزان: مبینا محبیان و مبینا صوفی  

چکیده:
جوان ماندن و شادابی پوست به نحوه مراقبت از آن بستگی دارد.
عامل اصلی چین وچروک پوست و ایجاد کک و مک برروی آن نور آفتاب و به ویژه اشعه ماوراءبنفش است.

هر فردی با هر نوع پوستی و با هر نوع ژنتیکی اگر بلد باشد که در برابر آفتاب چطور از پوستش مراقبت کند، پوست سالم تر و شفاف تری خواهد داشت و مسلما آثار پیری هم دیرتر روی پوستش ظاهر خواهد شد.

 با وجود تاثیر ثابت شده آفتاب در ایجاد سرطان پوست، حتی اگر به فکر جوان ماندن هم نیستیم. باید مراقب پوستمان باشیم. به ویژه پوست صورت که بیشتر در معرض خطرات نور خورشید قرار می گیرد.
بنابر این لازم است برای نگهداری پوست و حفظ سلامت آن از کرم های مخصوص ضد آفتاب استفاده کنیم اما هر ضد آفتابی برای هر پوستی مناسب نیست و باید نسبت به سن، جنس و نوع پوست، ضدآفتاب مخصوص انتخاب شود.

امروزه بیشتر مردم جهان به دنبال راهی برای حفظ سلامت پوست خود هستند.
از این رو مردم به دنبال استفاده از کرم های ضدآفتاب برای جلوگیری از آسیب ها و خطراتی که اشعه های خورشید از خود تولید می کنند هستند.
اما کرم های ضد آفتاب موجود در داروخانه ها  هم به خودی خود می توانند برای پوست صورت مضر باشند چرا که عاری از مواد شیمایی نیستند.
 هدف ما از ساخت کرم ضدآفتاب طبیعی به منظور حفظ سلامت هر چه بیشتر پوست برای رفع نیاز مردم است.

از طرفی برخی اشخاص به دلیل شرایط خاص کاری و زندگی ممکن است بیش از حد معمول در معرض تشعشعات خورشیدی قرار بگیرند. برای این افراد که اغلب نمی ‌توانند خود را از اشعه‌ های بیش از حد خورشیدی دور نگه دارند و برای مدت طولانی در تماس مستقیم با این تشعشعات هستند، استفاده از کرم ‌های ضد آفتاب ضروری است.

به عنوان مثال برای بچه ها باید ضد آفتاب های مخصوص اطفال استفاده کرد و برای سنین 12 تا 30 سال باید از ضدآفتاب فاقد چربی استفاده شود و برای سنین 30 تا 45 سال از ضد آفتاب مخصوص پوست های نرمال و 50 سال به بالا از ضدآفتاب مخصوص پوست های خشک استفاده کرد.

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا از کرم ضد افتاب طبیعی استفاده کنیم؟

چون انواع کرم‌های ضد آفتاب صنعتی موجود در بازار نیز برای سلامتی خطراتی به دنبال دارند، پوست در واقع بزرگترین عضو بدن است که هر آنچه روی آن قرار گیرد به خود جذب می‌کند. بیشتر کرم ‌های ضد آفتاب موجود در بازار، حاوی ترکیب اکسید روی هستند.

بدون شک کرم ‌های ضد آفتابی با ترکیبات طبیعی، تاثیر بهتر و در عین حال عوارض جانبی کمتری در مقایسه با کرم‌ های ضد آفتاب صنعتی و شیمیایی دارند.    


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی