تبیان، دستیار زندگی

کلاه گشاد آمریکایی بازهم برسر سعودی ها رفت!

تب و تاب این روزهای بازار نفت هر چند رنگ قدرت طلبی پادشاهانه سعودی ها را به خود گرفته اما توطئه آمریکایی ها از آن به گوش می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیمت نفت
به گزارش تبیان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هر وقت سودای قدرت بر سر کرسی پادشاهی سعودی‌ها مطرح می‌شود،  بازارِ نفت به تب و تاب می اُفتد، البته اوضاع وقتی بدتر می شود که ردپای توطئه آمریکایی نیز در میان باشد.
افزایش قیمت نفت در کشورهای عربی و اختلال حمل و نقل در تنگه هرمز مشتریان خارجی را به سمت بازاری آرام و ارزان‌تر که هدف سیاستمداران آمریکایی است، سوق می دهد.
این روزها رسانه‌های آمریکایی دائما،از نفت 200 دلاری خاورمیانه سخن  می گویند و تحلیلگران بازار نفت با توجه به مواضع سوداگرانه ترامپ نسبت به عربستان، این موج سواریِ خبری بر روی قیمت نفت را، نوعی فریب و حیله دانسته و آن را عامل  تولید و فروش هرچه بیشتر نفت شیل اویل معرفی کرده اند.
برهمگان روشن است که  دولت آمریکا درگیر کسری بودجه چند هزار میلیارد دلاری شده و اگر پول های بر بادرفته اش به چرخه اقتصاد باز نگردد؛ قطعا رکود تمامی ایالت متحده را در بر گرفته و مردم آمریکا تجربهِ تلخ گرسنگی و بیکاری را خواهند چشید.
بارها نمایندگان در سنا طرح هایی برای فروش سلاح به کشور های پرتنش جهان را کلید زده اند که البته برخی از آنان نیز عملیاتی شده به طور مثال کشور های حاشیه خلیج فارس، شاهد فروش 100 هزار میلیارد دلاری تسلیحات آمریکا به عربستان  بوده اند.
سناریوی جدید این روزهای آمریکا توطئه قدرت در عربستان است تا با استفاده از تنش به وجود آمده میان شاهزادگان نالایق و بی سواد(سیاسی)  ضمن کسب قدرت اقتصادی-سیاسی خود در منطقه بر بحران مالی خاتمه دهد، البته این طرح زمانی به وقوع می پیوندد که ایران نیز به حاشیه رفته و ناآرامی بازارش را فرا بگیرد که تاکنون با هوشیاری مسئولان ارشد نظام و همبستگی مردم این توطئه باطل شده است.
آمریکا ،منتفع ترین کشور جهان در صحنه افزایش قیمت نفت 
محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت وگو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی، درباره اخبار منتشر شده در برخی نشریات غربی مبنی بر افزایش قیمت نفت تا مرز 200 دلار به دنبال افزایش تنش بین تهران و ریاض اظهار کرد:نفتی که از  تنگه هرمز می‌گذرد تنها مختص به ایران و عربستان نیست بلکه سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عراق ،‌کویت،‌قطر،‌امارات و بحرین نیز برای صادرات نفت، مشتقات نفتی و محصولات غیر نفتی از این مسیر استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این؛ محصولات کشورهایی چون اروپا،‌آمریکا و آسیا نیز با عبور از تنگه هرمز وارد کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود، بنابراین ایجاد هر گونه تشنجی در این منطقه باعث ایجاد مشکلات اقتصادی برای تمامی کشورهای جهان خواهد شد.
نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: جایگزینی این حجم از نفت صادراتی کشورهای حاشیه خلیج فارس در تنگه هرمز امکان پذیر نیست.
خطیبی تاکید کرد: بروز هر گونه مشکلی در تنگه هرمز غیر قابل جبران بوده و ضرر بزرگی بر حجم واردات و صادرات چشمگیر محصولات نفتی و غیر نفتی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه با افزایش قیمت نفت، هیچ کشور دارنده این منبع نفتی اقدام به فروش این محصول استراتژیک با قیمتی کمتر از بازار نخواهد کرد، افزود: آمریکا نیز به نوبه خود از این فضا منتفع شده و همگام با بازارهای جهانی نفت خود را با قیمت بالا در بازار عرضه خواهد کرد.
نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: اما باید متذکر شد که نفت شیل اویل آمریکا به تنهایی در پالایشگاه‌ها قابل استفاده نبوده و حتما باید با نفت ترش و سنگین مخلوط شود. حتی در خود کشور آمریکا با واردات نفت ترش و سنگین از کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام به تبدیل نفت  شیل کرده و سپس از آن  در پالایشگاه‌ها بهره می برند.
خطیبی بابیان اینکه کشورهای صنعتی دارای دو نوع  ذخایر استراتژیک و تجاری هستند،در تشریح آنها گفت:ذخیره استراتژیک ازآن دولت بوده  و تنها جوابگوی 30 روز است. سهم ذخیره تجاری نیز متعلق به شرکت ها بوده و فقط کفاف 60 روز را می دهد.
وی ادامه داد:  دولت ها در این کشورها می‌توانند سهم  خود را به هر قیمتی در بازار عرضه کنند، اما شرکت‌ها با قیمت روز به ارائه ذخیره خود در بازار می پردازند. بنابراین فروش نفت آمریکا به عنوان یک کشور صنعتی با قیمت کم به منظور تصاحب بازار و فروش بیشتر محصول خود تقریبا غیر ممکن است.
نماینده سابق ایران در اوپک درباره موضع آمریکا در برابر افزایش قیمت نفت گفت: آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده صنعت نفت، پول بیشتری را صرف واردات خواهد کرد و چون اکنون به صادر کننده نفت شیل اویل تبدیل شده ،با افزایش قیمت نفت درآمد بیشتری به دست خواهد آورد.
خطیبی اضافه کرد: ضمن اینکه تمامی معاملات تجاری جهان با دلار آمریکا انجام می‌شود؛ از این رو با افزایش قیمت نفت ،ارزش مالی تمامی معاملات افزایش یافته و باز هم آمریکا با پول ملی خود نفع بیشتری از این شرایط خواهد برد.
وی  با بیان اینکه پیش‌بینی افزایش قیمت نفت وابسته به حجم خروج  نفت از بازار است، گفت: برای مثال اگر 1 میلیون بشکه نفت ازبازار خارج شود به همین اندازه نیز قیمت این محصول افزایش می‌یابد.
نماینده سابق ایران در اوپک بیان کرد:برخی از رسانه ها مسئولانه برخورد نمی کنند عده ای با تبلیغات و عده ای با سیاست های منفعت طلبانه خود در حال ترغیب و تشویق دو کشور ایران و عربستان به منظور ایجاد ناامنی در منطقه هستند.
خطیبی تصریح کرد: عاملان ایجاد نا امنی در منطقه هزاران کیلومتر با این موقیت جغرافیایی فاصله دارند آن ها در تلاشند تا با ایجاد تشویش بر تولیدات و فروش اسلحه های کارخانه هایشان افزوده و بر اشتغال زایی خود بیافزایند.
نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه جمهوری خواهان همیشه در ایجاد تنش در منطقه پیش قدم بوده اند، افزود: کشورهای منطقه باید عاقل بوده و دچار فریب نشوند چرا که برخی  با ایجاد تنش ،به دنبال سود بردن از این فضا هستند.
وی با تأکید بر اینکه کشورهای منطقه نباید در این دام بیافتند، افزود: همه باید دست به دست هم داده و امنیت منطقه را حفظ کنیم چرا که در سایه امنیت، رشد، توسعه و رفاه شهروندان مهیا می شود.
خطیبی با بیان اینکه متأسفانه برخی از زُعمای منطقه انسان های نادان و بی تجربه هستند، افزود: این افراد نادانسته وارد بازی شده اند که برای منطقه تمام باخت و برای ایجادکنندگان این تنش تمام بُرد خواهد بود.
نماینده سابق ایران در اوپک بیان کرد: کشورهای منطقه باید با مذاکره، تعامل و دوراندیشی وارد عمل شده و از دخالت افراد خارج از منطقه جلوگیری کند.
خطیبی گفت: برای چه این افراد به انعقاد قراردادهای تسلیحاتی  به ارزش 100 هزار میلیارد تومانی دست زده اند.
وی در پایان گفت: مُسبب این تنش ها کشورهای منطقه نبوده و قطع به یقین فریب خوردگان این موضوع ضرر خواهند دید.
سقوط و صعود قیمت نفت،بازی نفتی غربی هاست
محمد جواد جمالی نوبندگانی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با بیان اینکه افزایش قیمت نفت تا مرز200 دلار در شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از کشورهای صنعتی،‌مصرف کننده نفت و قدرت‌های جهانی در برخی از برهه‌های زمانی قیمت نفت را به نحو کنترل شده افزایش می‌دهند تا کشورهای دارای منابع نفتی برای استخراج و بیرون آوردن منابع نفتی خود به هر قیمتی تشویق شوند.
وی با بیان اینکه این اقدام به معنای دوشیدن کل منابع نفتی جهان به شمار می‌رود ،افزود:با گران شدن نفت ، کشورهای دارنده این منبع استراتژیک سعی در به فروش رساندن آن به هر قیمتی دارند. برای مثال اوگاندا در آفریقا؛ با اینکه استخراج نفتش هزینه سنگینی دارد اما وقتی با افزایش قیمت نفت مواجه شود به افزایش حداکثری  تولید و عرضه  در بازار دست خواهد زد.
جمالی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت ماندگار نیست ،افزود:در حالیکه 7 سال قبل، قیمت نفت به 110 دلار رسید، اما در سه سال اخیر با سقوط قیمت ،شاهد تنزل  ارزش نفت تا مرز 30 دلار نیز بوده‌ایم.
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: صعود و سقوط قیمت نفت بازی نفتی غربی‌ها است تا کشورها هر چه می‌توانند به استخراج منابع خود دست بزنند.
وی گفت: روسیه و آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای دارنده منایع نفتی جهان در پی افزایش قیمت نفت متضرر نخواهند شد، چرا که با افزایش قیمت نفت تولیدات این کشورها گران خواهد شد.
جمالی ادامه داد: در اروپا نیز نفت دریای شمال که متعلق به انگلیس و نروژ است از این موضوع منتفع خواهند شد و سایر کشورهای اروپایی هم با افزایش مالیات از متضرر شدن خود جلوگیری خواهند کرد.
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشورهای قدرتمند غربی در طول زمان با طراحی این قیبل از سناریو ها ، به هماهنگی قضایا پرداخته و خود را از آسیب‌های آن چنانی ناشی از تبعات  آن مبرا کرده اند.
وی با بیان اینکه کشورهایی همچون ایران که در زمینه بودجه وابستگی زیادی به نفت دارند،گفت: باید همه جوانب ناشی از افزایش قیمت نفت را سنجیده و برای رهایی از این موضوع در آمدهای ناشی از فروش نفت خود را در جهت توسعه و سرمایه‌گذاری کشور هزینه کنیم. همچنین باید  از تاثیر نفت در بودجه و مصرف جلوگیری کنیم.
جمالی افزود: اگر بدون ارزیابی شرایط ،فریب افزایش قیمت نفت را بخوریم وابستگی‌هایمان به طلای سیاه بیشتر از قبل شده و از اقتصاد پویا،‌امن و مقاومتی دور خواهیم شد.
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره نقش عربستان در افزایش احتمالی قیمت نفت، گفت: این کشور مجری تمام و کمال و بی قید و شرط آمریکا در منطقه است و حتی به نیابت از آمریکا در اوپک حضور دارد.
وی بیان کرد:عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس تحت لوای آمریکا در سنوات گذشته میزان تولیدات خود را بالا برده و بر اشباع بازار و عرضه بیش از نیاز دامن زدند.
جمالی با بیان اینکه ایران به تنهایی نمی‌تواند از تبعات منفی ناشی از افزایش قیمت نفت جلوگیری کند گفت: تنها راه رهایی ایران از این بازی اجرای کامل اقتصاد مقاومتی ،‌رونق تولید ملی ، توسعه فرهنگ کار، مبارزه با قاچاق ، شفافیت مالی ،‌مبارزه با رانت خواری ، رسیدن به اقتصاد امن و پویا و دوری از اقدامات عوام فریبانه پوپولیستی در تمام دولت‌ها است.
افزایش قیمت نفت به 200 دلار بعید به نظر می رسد
حمیدرضا صالحی دبیر فدراسیون صادرات انرژی در گفت‌و‌گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی ، گفت: هر چند اقدامات فعلی عربستان در افزایش قیمت نفت بی تاثیر نیست ،اما رسیدن قیمت طلای سیاه تا 200 دلار بعید به نظر می‌رسد.
وی بیان کرد:اگر چه افزایش قیمت نفت مطلوب آمریکا است و با این موضوع ،ورود نفت شیل در بازار تقاضا افزایش پیدا می‌کند، ولی به علت بالا بودن تولید نفت شیل اویل امکان استقبال این کشور از رسیدن قیمت نفت به 200 دلار وجود ندارد.
دبیر فدراسیون صادرات انرژی گفت: بازار عرضه و تقاضای جهانی شرایط پذیرش افزایش قیمت نفت تا میزان مذکور را ندارد، چرا که با این اتفاق قیمت حامل‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت.
منیع: باشگاه خبرنگاران جوان