تبیان، دستیار زندگی

تلـخ و شیـرین‌ آپارتمان‌نشینی

احتمالا چند ماه دیگر که سریال «هیات مدیره» قرار است از شبکه پنج به نمایش درآید، علی خودسیانی نویسنده فیلمنامه این سریال چاره‌ای نخواهد داشت جز نقل مکان به یک خانه و محله دیگر!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سریال هیات مدیره

سریال هیات مدیره به تهیه‌کنندگی مهران رسام، کارگردانی مازیار میری و نویسندگی علی خودسیانی برای پخش از شبکه پنج تولید می‌شود.

تهیه‌کننده و نویسنده این سریال در تولید آثاری چون «همسران»، «خانواده سبز» و «دنیای شیرین دریا» همکاری داشته‌اند و بعد از چند دهه یک بار دیگر خاطره این سریال‌ها را این بار در ابعاد وسیع‌تر در «هیات مدیره» تکرار می‌کنند. تصویربرداری این سریال 30 قسمتی با حضور مجید زین‌العابدین مدیر شبکه پنج، غلامرضا الماسی مدیرگروه فیلم و سریال این شبکه و جمعی از مدیران این شبکه در آپارتمانی واقع در غرب تهران آغاز شده و قرار است 80 درصد از این سریال در همین آپارتمان تصویربرداری شود.

خاطره‌بازی آپارتمانی با خانه‌سبز

برای مدیران شبکه پنج که زمانی به نام شبکه تهران هم شناخته می‌شد، زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی به عنوان یک دغدغه مطرح است؛ همین دغدغه سبب شد، مهران رسام طرح سریال هیات مدیره به قلم علی خودسیانی را به شبکه پنج ارائه کند و قصه زندگی زوجی، روی کاغذ متولد شود که در یک ساختمان ساکن می‌شوند، اتفاقاتی را تجربه می‌کنند و بعد اهالی تصمیم می‌گیرند یک هیات مدیره جدید برای ساختمان انتخاب کنند.

مهران رسام می‌گوید: به آثاری که روابط و مناسبات انسانی و عاطفی را طرح می‌کنند، علاقه دارم و قبلا این جنس کارها را تجربه کرده بودم. حتی سال 65 در کنار سریال آینه بودم که به نوعی به تعامل و ارتباطات انسانی اختصاص داشت. وقتی مدیران شبکه پنج درباره سریالی با دغدغه‌های مربوط به آپارتمان‌نشینی صحبت کردند، انگار زمانش رسیده بود که یک بار دیگر همراه با علی خودسیانی چنین فضایی را در ابعاد وسیع‌تر بسازیم و به این ترتیب نگارش فیلمنامه و در ادامه تولید سریال را آغاز کردیم. به گفته این تهیه‌کننده، تولید هیات مدیره تقریبا شش ماه دیگر ادامه خواهد داشت و احتمالا بهار سال آینده آماده پخش خواهد بود.

دیالوگ‌ها و فضای آشنا

مضامین و مفاهیم سریال هیات مدیره از نگاه سازندگان این سریال یک ضرورت است!

رسام در این باره می‌گوید: همه ما با مشکلات آپارتمان‌نشینی دست و پنجه نرم می‌کنیم. سریال «هیات مدیره» هم بار آموزشی دارد و هم بار روان‌شناختی و از همان نمادها، دیالوگ‌ها و فضاسازی‌هایی که در سریال‌های شیرین دهه 70 دیده بودیم، استفاده شده است. به گفته این تهیه‌کننده، در سریال هیات مدیره، زندگی و مسائل حدود 20 خانواده به تصویر کشیده می‌شود و قصه‌ غصه‌ها و شادی‌هایشان به بهانه ارتباط با هیات مدیره ساختمان که یک زوج جوان به نام‌های میترا و مجید هستند، به نمایش درمی‌آید.

آیین آپارتمان‌نشینی

علی خودسیانی به وجود خانه‌های بزرگ با اندرونی بیرونی در فرهنگ ایرانی اشاره می‌کند و آپارتمان‌نشینی را یک موضوع نسبتا جدید می‌داند که چون فرهنگش وجود ندارد، به یک معضل بدل شده است. او آپارتمان‌نشینی را با رانندگی مقایسه می‌کند و درباره اهمیت پرداختن به این موضوع توضیح می‌دهد: مثل این‌که به مردم ماشین داده باشیم، اما آیین نامه را نخوانده و گواهینامه نگرفته باشند. مردم ما آپارتمان‌نشین شده‌اند، اما از آیین‌نامه، قانون، ضمانت اجرایی و شیوه‌های اجرای آن خبری نیست!

مدیریت برای سوژه‌یابی

علی خودسیانی برای نوشتن فیلمنامه سریال هیات مدیره از چهار سال پیش مدیریت یک ساختمان 60 واحدی را پذیرفته و با وجود این‌که حداقل نیمی از ساکنان این ساختمان طی هر سال جابه‌جا شده‌اند، او تا امروز با حداقل 300 خانوار در ارتباط بوده، حرف‌ها و نظراتشان را شنیده و درگیر قصه‌ها و ماجراهایشان شده است.

به عبارتی شخصیت‌های سریال هیات مدیره به نوعی وجود خارجی دارند و مشکلات آنها هم واقعی است. به همین دلیل بعید نیست خودسیانی مجبور شود قبل از شروع سریال، از ساختمانی که این چهار سال مدیرش بوده به خانه دیگری نقل مکان کند. البته او به مهر و لطف همسایه‌هایش امیدوار است و می‌گوید: من تمام این سریال را مدیون آنها هستم؛ کسانی که مرا پذیرفتند، قصه‌ها و مشکلاتشان را مطرح کردند و مرا راحت به خانه‌های خودشان راه دادند و با من درد دل کردند. آنها قصه‌های زیادی در اختیارم گذاشته‌اند که فقط بخشی از آن را در سریال هیات مدیره خواهیم دید.

خودسیانی درباره سبک و فضای این سریال توضیح می‌دهد: فضاسازی، جنس درام و دیالوگ‌ها شباهت زیادی به دنیای شیرین دریا دارد و ما زندگی عاطفی و روابط انسانی را در این سریال خواهیم دید.

دغدغه تجربه‌گرایی

مازیار میری، فیلم‌هایی چون حوض نقاشی، سعادت آباد، کتاب قانون، پاداش سکوت و سارا و آیدا را در کارنامه دارد که آخری بتازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده و برای تلویزیون سریال‌های گاهی به پشت سر نگاه کن و گاو صندوق را کارگردانی کرده است.

سریال هیات مدیره به لحاظ مضمونی و جنس درام، تقریبا به هیچ کدام از آثار میری شباهت ندارد. او ساخت این سریال را اقدامی بر اساس دغدغه تجربه‌گرایی خودش توصیف می‌کند و امیدوار است بتواند لحن شیرین و دلنشین سریال‌های دهه 70 را زنده کند. میری درباره این سریال توضیح می‌دهد: فضای سریال تقریبا آشناست اما این بار قرار است مسائل خانواده‌های متعددی را ببینیم که با کمک هم، مشکلات یکدیگر را حل می‌کنند. این یعنی با قصه‌ها و بازیگرهای زیادی روبه‌رو هستیم و کار سختی در پیش داریم. این کارگردان معتقد است وجود مشکلات و تلاش آدم‌هایی با کاراکترهای مختلف برای حل آنها، به موقعیت‌های طنز و جذاب ختم می‌شود و نتیجه شیرین خواهد داشت. میری برای ایجاد این فضای شیرین، در طراحی میزانسن‌ها و انتخاب بازیگران دقتی ویژه‌ داشته و در این باره می‌گوید: سراغ بازیگرانی رفته‌ام که مخاطب در این سال‌ها ارتباط خوبی با آنها برقرار کرده و سابقه و روحیه بازی در کارهای اینچنینی را دارند.

وی، احسان کرمی را یک انتخاب ویژه می‌داند و می‌گوید: شاید احسان را در هیچ سریالی ندیده باشیم اما او بازیگر تئاتر است، بازیگری را می‌شناسد، خودش شوخ و شیرین و شبیه شخصیتی است که برعهده دارد و مردم تا امروز او را به عنوان مجری دوست داشته‌اند.

مجید از من آقاتر است!

احسان کرمی تا امروز در قاب تلویزیون فقط در کسوت مجری ظاهر شده اما تجربیاتی در سینما و تئاتر دارد و قرار بود در سریال «پرده‌نشین» هم حضور داشته باشد که نشد.

او نقش مجید را در هیات مدیره برعهده دارد که به همراه همسرش میترا در یک مجتمع آپارتمانی ساکن می‌شوند و همسرش به عنوان مدیر ساختمان انتخاب می‌شود! کرمی می‌گوید: با مازیار میری دوستان خوبی هستیم اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم یکی از نقش‌های محوری سریالش را به من بسپارد! شاید مجید به لحاظ شوخ‌طبعی شباهت‌هایی به من داشته باشد اما راستش زندگی خانواده و شکل ارتباطاتش با همسرش و اطرافیان خیلی با خود من تفاوت دارد و حتی راستش را بخواهید من از مجید شوخ‌تر و پرانرژی‌تر هستم یا به عبارتی مجید از من آقاتر است!

بجز احسان کرمی در نقش مجید، حدیث میرامینی (میترا)، الیکا عبدالرزاقی(بیگی)، فرید سجادی‌حسینی (صفری)، امیر دلاوری (سالار)، لیلی رشیدی (سوگل)، ثریا قاسمی (خانم بهمنی)،‌ کمند امیرسلیمانی (خانم کریمی)، مریم امیرجلالی (نصرت خانم)، ناهید مسلمی (همسر صفری)، شیرین آقاکاشی (مادر مریم یا خانم صادقی) و سام کبودوند (ناصر) از جمله بازیگرانی هستندکه تاکنون حضورشان در این سریال قطعی شده است.

منبع: جام جم