تبیان، دستیار زندگی

مغز مانند اثر انگشت منحصر به فرد است

مطالعات محققان دانشگاه ییل آمریکا نشان می دهد، ساختار هیچ دو مغزی شبیه هم نیست و مغز هر فرد مانند اثر انگشت او منحصر به فرد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
مغز مانند اثر انگشت منحصر به فرد است
این نقشه به اندازه‌ای ثابت و قابل اتکا است که محققان می‌توانند براساس الگوی فعالیت مغزی یک فرد،‌ او را با مقایسه اسکن‌های مغزی که در روزهای مختلفی انجام شده از میان 126 نفر دیگر تشخیص دهند. این کار حتی با مقایسه اسکن‌هایی که از یک فرد در حین استراحت و در یک روز پرمشغله به دست آمده نیز امکان‌پذیر است. دیگر جنبه‌های این نقشه می‌تواند توانایی‌های شناختی مشخصی را در افراد تشخیص دهد. این یافته به گونه‌ای اثر انگشت مغزی کاربردی است که از ثباتی غیرمنتظره برخوردار است.
به گفته محققان دانشگاه ییل،‌ نکته قابل توجه این کشف آن نیست که می‌توان افراد را با اسکن کردن از طریق MRI شناسایی کرد، زیرا در حین MRI می‌توان چهره آن ها را دید و آنها را شناسایی کرد. نکته قابل توجه این است که نقشه فعالیت‌ های مغزی هرفرد به شدت ثابت و قابل اتکا ست و مهم نیست در چه زمان و موقعیتی به ثبت برسد، در هرحال نقشه فعالیت مغزی هر فرد منحصر به همان فرد است.
این نشانگر زیستی منحصربه‌فرد براساس فعالیت‌های مغزی به دست می‌آید نه ساختار فیزیکی یکی از اندام‌ها. انسان‌ها در میان میلیاردها اتصالی که میان سلول‌های مغزی‌‌شان وجود دارد،‌و حتی در مقیاس یک اسکن ساده MRI، موجوداتی بی‌همتا و منحصر به فرد هستند. با این همه محققان دانشگاه ییل نقشه فعالیت‌های مغزی را براساس مناطقی ازمغز هر فرد تدوین کردند که به صورت همزمان آغاز به فعالیت می‌کردند. محققان با استفاده از اطلاعات MRI که می‌تواند جزئی‌ترین فراز و فرود‌ها را در مغز به ثبت برساند،‌ فعالیت‌های مغزی 126 داوطلب را برای چندین بار و در روزهای مختلف، درحال استراحت و کار اسکن کردند.
mindدر هریک از این اسکن‌ها محققان 268 نقطه کلیدی در مغز هر فرد را بررسی کردند تا شباهت میان اوج و فرودهای فعالیت در این مناطق را با مناطق مشابه در مغز دیگر داوطلبان مشخص کنند. این بررسی مشخصاتی از جریان فعالیت‌های مغزی هر یک از داوطلبان را به وجود آورد و این مشخصات در مورد هر فرد به اندازه‌ای پایدار بود که دانشمندان توانستند با استفاده از آنها هویت هر داوطلب را با دقتی برابر 90 درصد تشخیص دهند.
محققان همچنین دریافتند می‌توانند از مشخصات مغزی هر فرد برای تشخیص توانایی‌های شناختی و هوش سیال در افراد استفاده کنند. با وجود چنین توانایی،‌دانشمندان می‌توانند در آینده با بررسی اسکن‌های مغزی افراد خطر ابتلای آن ها به انواع بیماری‌های مغزی و ذهنی را پیش‌بینی کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.


منبع: http://tizland.ir