تبیان، دستیار زندگی

سلبریتی‌های اینستاگرامی پول می‌گیرند و کوچ می‌کنند!

در تازه ترین حرکت سلبریتی‌های اینستاگرامی که معمولاً به واسطه رفتارهای مضحک مشهور می‌شوند، از سوی یکی از این سامانه‌ها جذب و تأمین شده‌اند و این سلبریتی‌ها شماری از ویدیوهایشان را روی این سامانه قرار می‌دهند. پیش از این، شبیه این حرکت در ابعاد مینیاتوری توسط یکی دیگر از سامانه‌های VOD پیگیری شده بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلبریتی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تابناک؛ با گسترش پهنای باند اینترنت در ایران که البته در قالب اینترنت و به قیمت ارزان در اختیار عموم مردم قرار نمی‌گیرد، فرصت‌های تازه‌ای برای نهادهای متولی در ایران فراهم شد که IPTV یکی از این فرصت‌هاست که ظاهراً بستر تحویلش به متقاضیان در بخش‌هایی از کشور فراهم است و در همین راستا، دورخیز صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد برای این بخش که می‌تواند به اثرگذاریِ تلویزیون باشد، به اوج خود رسیده است.
IPTV سیستمی است که در آن با استفاده از پهنای باند وسیع اینترنت، خدمات تلویزیون دیجیتال ارائه می‌شود. دسترسی به شبکه‌های اطلاع‌رسانی، حضور مجازی در کلاس‌های آموزشی، دریافت انواع خدمات بانکی، مطبوعاتی، پزشکی، بیمه و جابجایی زمان در پخش برنامه‌های تلویزیونی، تنها بخشی از انواع خدماتی است که از طریق زیرساخت‌های مخابراتی و پروژه IPTV قابل دریافت است.
آنچه از تعریف IPTV برمی آید، این پروژه می‌تواند پروژه‌ای مشترک میان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد و البته در این میان، بخش خصوصی نیز نقش خود را دارد. وزارت ارتباطات زیر‌ساخت‌های لازم برای ارسال اطلاعات را فراهم می‌کند و وزارت ارشاد و صدا و سیما وظیفه تولید محتوا را بر عهده دارند. مشترکان هم می‌توانند از طریق مودم و پرداخت حق اشتراک ماهانه از خدمات تلویزیون تعاملی برخوردار شوند و به این خدمات عمدتاً VOD می‌گویند.

چالش اصلی در این زمینه شمار بالای VOD ها در ایران و عدم تولید محتوای با کیفیت متناسب با این تعداد VOD است. سامانه‌های اصلی VOD جهان انگشت شمار هستند و هر یک سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری برای تولید محتوا کرده‌اند.


VOD مخفف Video On Demand (برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده) یکی از مجموعه خدمات قابل ارایه از طریق IPTV است. در VOD این امکان وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندهای جذاب، برنامه های آموزشی و... در اختیار کاربران قرار بگیرد. معمولا در صفحه‌ای که برای نمایش لیست این ویدئوها به کاربر تعبیه می‌شود، تمهیداتی مثل جستجو بر اساس نام فیلم، بازیگران، کارگردان و همچنین اطلاعاتی در مورد قیمت، مدت زمان اجاره و قوانین مربوط به محتوا قرار می‌گیرد.

سلبریتی‌های اینستاگرامی پول می‌گیرند و کوچ می‌کنند!

در این میان با وجود کشمکش‌هایی که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما وجود داشت، گروهی توانستند مجوز لازم را از یکی این دو نهاد یا هر دو نهاد دریافت کنند. این گروه بسیار کوچک معمولاً هدلینگ‌های بسیار سرمایه گذاری وابسته به وزارتخانه‌های دولتی، شرکت‌های بزرگ اینترنتی با سرمایه چندهزار میلیارد تومانی و دارندگان مجموعه‌ای از وب‌‌سایت‌های اینترنتی در حوزه‌های مرتبط بودند.
سرمایه گذاران بزرگ و شرکت‌های اینترنتی که به دنبال سود کلانی از حوزه VOD بودند، تصور می‌کردند این سامانه با استقبال گسترده مردم مواجه می‌شود اما حتی پس از برخورد با سایت‌هایی چون تاینی موویز، استقبال آنچنان بالایی نشد و این سامانه‌ها با وجود سرمایه گذاری کلان و تبلیغات بسیار گسترده، تاکنون نتوانسته سودآور باشد و حتی کسری از سرمایه گذاری را بازگرداند.
در این شرایط، این سامانه‌ها برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار محدود مشتریان VOD راه‌های عجیبی در پیش گرفته‌اند؛ از عرضه آثار قاچاق که تابناک پیش از این، از آن پرده برداشت، تا زردترین روش‌ها برای کشاندن مردم به سامانه‌های ویدیویی‌شان. در تازه ترین حرکت سلبریتی‌های اینستاگرامی که معمولاً به واسطه رفتارهای مضحک مشهور می‌شوند، از سوی یکی از این سامانه‌ها جذب و تأمین شده‌اند و این سلبریتی‌ها شماری از ویدیوهایشان را بر روی این سامانه قرار می‌دهند.
پیش از این، شبیه این حرکت در ابعاد مینیاتوری توسط یکی دیگر از سامانه‌های VOD پیگیری شده بود و حتی تیزر تبلیغاتی این سامانه توسط یکی از خوانندگان زیرزمینی مشهور خوانده شد اما در نهایت این سامانه نیز نتوانست موفقیت آنچنان فراگیری داشته باشد. یکی از مهم ترین علل چنین خطایی، به کارگیری اشخاص فاقد تجربه تولید ویدیو انبوه و فعالیت تخصصی در تولید محتوای ویدیویی به عنوان مشاور و کارگزار این ویدیوها توسط مدیران این VODهاست.
به نظر می‌رسد، چالش اصلی در این زمینه شمار بالای VOD ها در ایران و عدم تولید محتوای با کیفیت متناسب با این تعداد VOD است. سامانه‌های اصلی VOD جهان انگشت شمار هستند و هر یک سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری برای تولید محتوا کرده‌اند. اگر سامانه‌های VOD داخلی به سمت تولید محتوای مستقل نروند و صرفاً در پی جذب مشتری و فروش اشتراک از طریق پخش آنلاین مسابقات ورزشی، شبکه‌های صداوسیما و فیلم‌های توزیع شده در شبکه نمایش خانگی باشند، در آینده نزدیک شماری از آنها شکست خواهند خورد.
منبع: خبرگزاری تابناک