تبیان، دستیار زندگی

بیست و سوم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه برابر با بیست و سوم آبان 1396 هجری خورشیدی، بیست و پنجم صفر 1439هجری قمری و چهاردهم نوامبر 2017 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
23 آبان 1379
با حمایت چین و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد سه قطعنامه ایران درباره حقوق بشر در جریان برگزاری نشست کمیته سوم اجلاس 55 مجمع عمومی سازمان ملل که به بررسی موضوع های انسانی، فرهنگی و اجتماعی اختصاص دارد، به تصویب رسید.

23 آبان 1376
«نیکلاس براون» کاردار جدید انگلیس در ایران وارد تهران شد.

23 آبان 1361
در تبادل آتش در منطقه عملیاتی محرم، هفت تن از نیروهای خودی شهید و 27 تن مجروح شدند، در سپاه دشمن نیز 15 تن از نیروهای عراقی به هلاکت رسیدند.

23 آبان 1359
دشمن با استفاده از توپخانه و هواپیما به سوسنگرد حمله کرد و به تخریب شهر پرداخت و گزارش پیشروی زمینی دشمن از طرف جنوب، غرب و شمال شرقی سوسنگرد سبب شد که نیروهای خودی با وجود شهدا و مجروحین بسیار در آن بخش به مقاومت بپردازند.

23 آبان 1357
رادیو لندن از قول دولت انگلیس اعلام کرد: دولت انگلیس حاضر است برای تقویت محمدرضا پهلوی در برابر مردم، به ایران سلاح بفروشد.

23 آبان 1356
فرانس پرس اعلام کرد: انجمن جهانی خانواده های زندانیان و شهدای سیاسی ایران به علت موافقت آمریکا با ورود هزاران مأمور سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) به این کشور و همدستی با محمدرضا پهلوی با انتشار بیانیه ای در لندن مقامات آمریکایی را متهم کردند.

23 آبان 1345
سعید نفیسی ادیب، تاریخ نگار، نویسنده، مترجم و شاعر معاصر در 73سالگی در تهران به دیار باقی شتافت.

23 آبان 1343
ژنرال مکنزی مشاور دفاع غیرنظامی سنتو برای بازدید از فعالیت های این سازمان در ایران، به تهران سفر کرد.

23 آبان 1343
فرمانداری کل کمیسیون امنیت منطقه چهار محال و بختیاری صورت جلسه ای مبنی بر مسایل مربوط به تبعید امام خمینی (ره) و ضرورت جلوگیری از حرکت های اعتراضی ایشان، تنظیم کرد.

23 آبان 1341
به علت کشته شدن مامور اصلاحات ارضی فیروزآباد و برقراری امنیت و جلوگیری از هرگونه توطئه در شیراز حکومت نظامی اعلام شد.

23 آبان 1325
دفتر نخست وزیر در گزارشی به دفتر وزارت جنگ، سالروز سقوط کابینه قوام را 26 مهر 1325 خورشیدی اعلام کرد. بر پایه این گزارش قوام به دستور محمدرضا پهلوی دوباره تشکیل هیات دولت را در 27 مهر برعهده گرفت.

23 آبان 1303
میرزا ابوالقاسم نجم الممالک از دانشوران و فرهیختگان رتبه نخست عصر قاجار به دلیل بی اعتنایی به امتیاز طبع و نشر تقویم، که به خانواده وی اعطا شده بود، شکایت و درخواست کرد که از انتشار تقویم و استفاده از نشان جعلی مرحوم نجم الدوله به وسیله ی افراد دیگر جلوگیری شود.

23 آبان 1294
سومین مجلس شورای ملی به علت مهاجرت عده زیادی از نمایندگان مجلس شورای ملی به قم و رعایت نشدن بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول، از اکثریت افتاد و تعطیل شد.

23 آبان 1294
وزیران مختار روسیه و انگلیس در دیداری احمد شاه قاجار را از تصمیمش برای انتقال پایتخت از تهران به اصفهان منصرف و همزمان با این اقدام نظامیان روسیه از تهران به طرف قزوین عقب نشینی کردند.

23 آبان 1285
میرزا ابوالقاسم خان ناصر الملک وزیر مالیه دوره قاجار در جلسه مجلس شورای ملی اعلام کرد که خزانه کشور خالی است و باید زیر بار استقراض از خارجیان برویم اما این درخواست از طرف نمایندگان مجلس رد شد.