تبیان، دستیار زندگی

تاثیرات ترامپ بر سیاست های عربستان

ترامپ سعی دارد تا بن سلمان تشنه قدرت را بر مسند حکومت عربستان بنشاند و او را بافرمان تحولات دیکته شده، بسوی تشکیل منطقه خاور میانه جدید سوق دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صدیقه شریفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
عربستان
هنوز نطق انتخاباتی ترامپ در ذم عربستان سعودی که می گفت:" آل سعود برای ما همچون گاوی شیرده اند که هروقت دیگر نتواند به ما دلار و طلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می کنیم و یا از دیگران می خواهیم اینکار را بکنند یا به آنها در این کار کمک می کنیم..."(1) از یادها نرفته است. این میلیاردر پیر، پس از تصاحب کرسی ریاست جمهوری آمریکا که سیاست و منافع ملی کشورش را در مبادلات پولی جستجو می کند، در سفر خود به عربستان توانست علاوه بر آن که با فروش تسلیحات آمریکایی، 500 میلیون دلار به جیب بزند، دیگر اعراب منطقه را نیز با خود همسو کند تا به زعم خود، بن سلمان تشنه قدرت را بر مسند حکومت عربستان بنشاند و او را بافرمان تحولات دیکته شده، بسوی تشکیل منطقه خاور میانه جدید سوق دهد.

 بن سلمان برآنست که با یک انقلاب نرم به قدرت برسد تا پادشاهی موجه و مورد قبول عموم باشد.


کشور های عربی منطقه که از سیاست های اوباما در خاورمیانه راضی نبودند و حلول بهار عربی را نتیجه عدم دخالت های او می دانستند، اینک خوشحالند که به بهای مبادله میلیاردها دلار توانسته اند به زعم خود، به بازیگر مهم منطقه تبدیل شوند.آن ها به ترامپ خوش بین هستند، چون بی علاقگی او به حقوق بشر و معاهدات بین المللی را می بینند و با تجارت پیشگی اش می توانند راهی برای توفق خود، پیدا کنند.

اهداف ترامپ در سفر به عربستان

مرور اهداف کلی سفر ترامپ به عربستان، به تحلیل گران وناظرین سیاسی این پیام را می دهد که تحولات اخیر درونی این کشور، همان دستورات دیکته شده اصلاحات و تغییر برای رسیدن به خاور میانه جدید، از سوی او می باشد.

1- فروش تسلیحات آمریکایی

پس از حمله آل سعود در ششم فروردین ماه سال 1394 به کشور یمن  و به درازا کشیدن این جنگ ویرانگر و مقاومت مردم مسلمان آن، محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی به آمریکا سفر کرد و از ترامپ خواست تا با  فروش سلاح های پیشرفته به ریاض، به پیروزی آن ها در یمن کمک کند. انجام این معامله، سود هنگفتی برای آمریکا به همراه داشت ولی عربستان نه فقط متحمل میلیارد ها دلار هزینه شد بلکه  اجازه استفاده  از این سلاح ها را به تنهایی م بدون حضور مستشاران آمریکایی نیافت. زیرا دولت آمریکا هرگز کشور دیگری را در منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی به سلاح های مدرن مجهز نخواهد کرد. این معامله پرسودکمک زیادی به اقتصاد آمریکا کرد و سرمایه های لازم برای زیرساخت های کار برای نیروهای آمریکا را فراهم ساخت .
تحولات اخیر درونی این کشور، همان دستورات دیکته شده اصلاحات و تغییر برای رسیدن به خاور میانه جدید، از سوی او می باشد.

2- از بین بردن نفوذ ایران در منطقه

با میزبانی عربستان سعودی از ترامپ در سفر او به منطقه، آل سعود کرد تا به سایر کشورهای خاور میانه بقبولاند که اینک نقش محوری در کشورهای عربی و جهان اسلام، از آن این رژیم است و قرار است دخالت های ایران در منطقه را مهار کند و نیز برای مبارزه با داعش در کنار آمریکا قرار بگیرد.

3- مقابله با انصارالله

با گذشت دو سال از جنگ در کشور یمن وعدم دستیابی عربستان به اهداف خود، انصار الله یمن با قدرت پا به عرصه مقاومت گذاشته و برای آمریکا وعربستان یک تهدید جدی به شمار آمده است. تجربه حضور موفق حزب الله در لبنان، این کابوس را که متحد جدیدی برای تهران در حال شکل گیری است، سبب شد تا  واشنگتن به ماموریت‌های زمینی خود در یمن بیفزاید.

4- ایجاد خاور میانه جدید با تغییرات در عربستان

تاثیر  سیاست های متشنج و دیکته شده ترامپ بر تصمیمات  حاکمان عربستان سبب شد تا بن سلمان، بی تجربه وکم سن وتشنه قدرت ، یکی از بهترین گزینه های آمریکا برای آغاز تحولات بنیادین در عربستان به شمار بیاید. عطش قدرت محمد بن سلمان به گونه ایست که  بنظر می رسد دور نباشد تا در زمان حیات ملک سلمان، وی به پادشاهی عربستان برسد.
اینک او خود را قهرمان بلا منازع می ببیند و در اقداماتی عجولانه وپر شتاب ابتدا سعد حریری را به استعفا وادار کرد و سپس دستور تشکیل کمیته عالی مبارزه با فساد از سوی شخص پادشاه را داد و به فاصله چند ساعت اقدام به دستگیری  11تن از شاهزادگان و بیش از 30 تن از وزراء و مقامات فعلی و سابق این کشور نمود.
دولت آمریکا هرگز کشور دیگری را در منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی به سلاح های مدرن مجهز نخواهد کرد.

آن جا هم که اقدام به فراری صورت گرفت، رسانه‌های سعودی خبرسقوط بالگرد حامل مقامات ارشد سعودی از جمله معاون امیر منطقه عسیر را اعلام کردند که از سوی یک جنگنده سعودی به  بالگرد حامل «منصور بن مقرن» معاون امیر این منطقه مرزی و چند نفر دیگر بود شلیک شده است.
به نظر می رسد در سایه این دستگیری ها محمد بن سلمان به نوعی نمایش همراهی با مردم را در سر دارد. شعار مبارزه با فساد، شروع خوب ومردم فریبی است تا منتقدین و مخالفین را از صحنه کنار بزند و از خود چهره ای مبارز علیه فساد در میان توده مردم عربستان که وضع اقتصادی چندان مناسبی ندارند، بسازد. بن سلمان برآنست که با یک انقلاب نرم به قدرت برسد تا پادشاهی موجه و مورد قبول عموم باشد. او قبل از اعلام مبارزه با فساد به اعطای آزادی به زنان و تحول در نظام آموزشی عربستان روی آورد تا پس از کسب مقبولیت عامه مردم، سودای تحولات منطقه ای را در سر بپروراند.
ترامپ نیز ضمن اعلام حمایت کامل خود از کودتای تازه بن سلمان و دستگیری و قلع و قمع 40 شاهزاده و مقام سعودی به دستور وی، توییت کرده که: "اطمینان زیادی به ملک سلمان و ولیعهد عربستان داریم." ترامپ همچنین در توییت دیگری نوشته: "آنها دقیقا می‌دانند که چه کاری انجام می‌دهند...برخی از بازداشت‌شدگان کسانی هستند که کشورشان را سال‌ها دوشیده‌اند."(2)
پی نوشت:


1- آل سعود برای ما همچون گاوی شیرده اند...سایت خاور میانه 1394
2- ترامپ: به پادشاه عربستان و ولیعهدش اطمینان کامل دارم. ایسنا آبان 1396