تبیان، دستیار زندگی

اشتباهاتی مادرانه که سلامت اعضای خانواده را تهدید می کند

اشتباهات ساده شما در نظافت می‌تواند به سلامت اعضای خانواده آسیب برساند. فقط با رعایت نکات کوچکی می‌توان آلودگی را در محیط خانه به حداقل رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


سلامت ، خانواده،آلودگی، اتاق خواب، خانه تکانی، اسکاچ،ماشین لباسشویی، زیبایی، فوت و فن، نکات خانه داری
در اتاق خواب
عادت بد اول: هیچ وقت کمد را مرتب نمی‌کنید
کمد می‌تواند کثیف‌ترین جای خانه باشد، اگر به موقع به آن نرسید. وسایلی که در دسترس نیستند را در کمد می‌گذارید و معمولا از آن‌ها غافل می‌شوید. گرد و غبار روی وسایل شما می‌نشیند و به خصوص اگر کفش بین این وسایل باشند، می‌تواند آلودگی را با هر بار باز و بسته کردن در، به فضای اتاق منتقل کند.
یک تمرین خوب:
اول از همه برای کفش‌های جای متفاوت و پوشیده‌ای در کمد اختصاص دهید. سالی یک‌بار و موقع خانه‌تکانی، تمام وسایل کمد را بیرون بیاورید، قفسه‌ها و دیوارهای کمد را کاملا دستمال بکشید، همه وسایل را پاک و تمیز کنید و بعد دوباره آن‌ها را در کمد بچینید. لباس‌ها را قبل از آویزان کردن کاملا بتکانید و آن‌هایی که رنگ روشن دارند را در یک لایه نایلون بپیچید و در کمد بگذارید. علاوه‌بر نظافت سالانه، باید کف قفسه کمد‌ها را ماهی یک‌بار تمیز کنید. برای این‌کار وسایل را بردارید و زیر آن‌ها را دستمال بکشید. درهای کمدهای‌تان را درزگیری کنید تا گرد و غبار به درون آن‌ها راه پیدا نکند.

در سرویس بهداشتی
عادت بد اول: برس توالت را در محفظه برس خیس می گذارید
این محفظه می‌تواند به عنوان یک دستگاه انکوباکتور برای کشت باکتری‌ها به کار برود. فضای تاریک و گرم و مرطوب آن محیط بسیار خوبی برای رشد قارچ و باکتری است. وقتی برس را در محفظه خیس می‌گذارید و بعد با آن توالت را تمیز می‌کنید مطمئن باشید توالت شما کثیف‌تر و آلوده‌تر از قبل خواهد شد.
یک تمرین خوب:
محفظه‌ای برای برس بخرید که زیر آن سوراخ داشته باشد و آب در آن نماند. به علاوه هر چند وقت یک‌بار محفظه را با سفیدکننده یا هر ضد‌عفونی‌کننده دیگر کاملا بشویید. راه خوب دیگر این است که بعد از استفاده از برس آن را کاملا بتکانید و جایی بگذراید تا کاملا خشک شود و بعد آن را در محفظه بگذارید.
عادت بد دوم: گذاشتن حوله‌های مرطوب روی یکدیگر
محیط حمام گرم، تاریک و مرطوب است. این ویژگی‌ها حمام را به بهترین محیط برای رشد قارچ بدل می‌کند. حوله‌ها وقتی در محیط مرطوب می‌مانند احتمال به‌وجود آمدن قارچ روی آن‌ها شدت می‌گیرد. وقتی حوله‌های خیس را روی هم آویزان می‌کنید علاوه‌بر این‌که دیرتر خشک می‌شوند، احتمال دارد، قارچ از یکی به دیگری سرایت کند.
یک تمرین خوب:
حوله‌ها را بعد از استفاده در اتاق و در هوای کافی خشک کنید. اگر امکانش را دارید، حوله‌ها را بعد از یکی، دو بار استفاده در نور آفتاب خشک کنید تا احتمال به‌وجود آمدن قارچ روی آن به حداقل برسد. سپس وقتی مطمئن شدید حمام کاملا از رطوبت خالی شده و حوله هم خشک است، آن را در حمام آویزان کنید. هر ماه یک بار حوله‌ها را با آب داغ و ماده ضد‌عفونی‌کننده بشویید و در آفتاب خشک کنید. هر چند وقت یک‌بار هم آن‌ها را اتو بکشید.

در اتاق پذیرایی
عادت بد اول: همیشه از یک طرف جارو می‌کشید
این روش جارو کشیدن می‌تواند بخش‌هایی از آلودگی را از قلم بیندازد. وقتی فقط از یک سمت جارو می‌کشید، آلودگی‌ها می‌توانند در پرزهای قالی‌گیر کنند و هیچ وقت بیرون نیایند.
یک تمرین خوب:
مطمئن شوید فرشتان را از زوایای مختلف جارو کشیده‌اید. همیشه از چپ به راست، از راست به چپ، از بالا به پایین و برعکس جارو بکشید. این کار کمک می‌کند تا همه فرش تمیز شود. همیشه گوشه فرش را بالا بزنید و زیر آن را تمیز کنید. آهسته جارو بکشید تا جارو برقی شما فرصت کند تمام آلودگی را جمع کند. توجه کنید جاهای پر ترافیک مثل جلوی در ورودی یا جلوی مبل‌ها را با دقت بیشتری جارو بکشید.
عادت بد دوم: فراموش کردن کنترل از راه دور یا دسته بازی کامپیوتری را نادیده نگیرید
بچه‌ها با دستی که پراز آلودگی است به دسته پلی‌استیشن‌شان دست می‌زنند. شما یا همسرتان از سر کار می‌آیید و کانال تلویزیون را با ریموت عوض می‌کنید. بعد دست‌هایتان را می‌شویید و باز هم به همانها دست می‌زنید. با همان دست غذا می‌خورید و... این وسایل می‌توانند علت اصلی انتقال آلودگی در محیط خانه شما باشند. گوشی تلفن یا دسته یخچال هم در این دسته قرار می‌گیرد. به آن‌ها توجه کنید.
یک تمرین خوب:
حداقل هفته‌ای یک‌بار باید این وسایل را به‌طور کامل ضدعفونی کنید. برای این کار می‌توانید از تمیز‌کننده کی‌بورد کامپیوتر استفاده کنید. اگر چنین پاک‌کننده‌ای ندارید، می‌توانید از یک تکه پنبه آغشته به الکل استفاده کنید. پنبه الکلی مرطوب را روی ریموت‌ یا دسته بازی کامپیوتری بکشید و بگذارید کاملا خشک شود. می‌توانید دسته بازی کامپیوتری را بعد از استفاده بچه‌ها در یک جعبه بگذارید تا نشستن آلودگی و گرد و خاک روی آن به حداقل برسد.
عادت بد سوم: صفحه تلویزیون LCD را با پاک‌کننده معمولی تمیز می کنید
ماه‌های اول که تلویزیون‌تان را می‌خرید، از آن به بهترین نحو نگهداری می‌کنید و با پاک‌کننده و دستمال مخصوص تمیزش می‌کنید. اما مدتی که گذشت تنبلی غلبه می‌کند و همه با شیشه‌پاک‌کن و دستمال صفحه این تلویزیون‌ها را تمیز می‌کنند. اما باید بدانید که پاک‌کننده معمولی آسیب جدی به این صفحات وارد می‌کند و عمر تلویزیون شما را کم می‌کند.
یک تمرین خوب:
با یک دستمال که پرز نمی‌دهد هفته‌ای یک‌بار تلویزیون را تمیز کنید. برای این کار دستمال را از بالا به پایین روی صفحه به آرامی بکشید تا گرد و غبار پاک شود. هیچ‌وقت پاک‌کننده را به طور مستقیم روی صفحه نپاشید. حتما اول دستمال را با آن مرطوب کنید و بعد با دستمال مرطوب سطح را تمیز کنید. اگر رطوبت روی سطح باقی ماند، آن را با یک دستمال نرم دیگر پاک کنید. توجه کنید که تلویزیون را فقط وقتی کاملا خنک شده تمیز کنید.

در آشپزخانه
عادت بد اول: از اسکاچ کهنه و کثیف استفاده می کنید
بارها و بارها درباره آن شنیده‌اید اما باز هم خیلی از ما به دلیل تنبلی یا صرفه‌جویی، اسکاچ و دستمال کثیف و کهنه را در آشپزخانه نگه‌می‌داریم و با آن فضای آشپزخانه را تمیز می‌کنیم. بدون آن‌که بدانیم این وسایل کثیف باکتری و قارچ را در تمام آشپزخانه ما پخش خواهند کرد و به‌طور مستقیم باعث بیماری اعضای خانواده می‌شوند.
یک تمرین خوب:
اگر استفاده معمولی و متعارف از اسکاچ می‌کنید، آن را باید بعد از گذشت حداکثر 2 هفته عوض کنید. بعد از هر بار استفاده اسکاچ را کاملا با آب داغ بشویید تا کف و مواد‌غذایی از روی آن پاک شود سپس آن را کاملا بچلانید. در پایان هر روز استفاده یا بعد از برخورد اسکاچ با گوشت خام باید آن را ضد‌عفونی کنید. برای این کار اسکاچ را با یک انبر برای چند لحظه روی آتش بگیرید تا سریع خشک شود یا این‌که روی آن آب‌جوش بریزید. اسکاچ باید برای خودش جایی داشته باشد. جای اسکاچ باید مثل جاصابونی سوراخ‌دار باشد تا آب در آن جمع نشود و باعث ایجاد قارچ نشود. می‌توانید جای اسکاچ را از مغازه‌های پلاستیک فروشی بخرید و بالای ظرفشویی متصل کنید.
عادت بد دوم: اجازه می دهید مواد‌غذایی روی گاز بریزند و همانجا بمانند
اگر موادی که روی گاز می‌ریزند را همان موقع پاک نکنید، می‌چسبند و سفت می‌شوند. در اثر سفت شدن علاوه بر این‌که منظره بسیار زشتی ایجاد می‌کنند و آشپزخانه شما همیشه کثیف به‌نظر می‌رسد، می‌توانند باعث از بین رفتن رنگ و آسیب رساندن به گازهای استیل یا لعابی شوند.
یک تمرین خوب:
یک پاک‌کننده مناسب دم دست داشته باشید. شیشه‌پاک‌کن، دستمال جادویی، پاک‌کننده چند منظوره یا هر پاک‌کننده دیگری که با آن راحت هستید را دم دست بگذارید.
خودتان را عادت دهید به محض این‌که چیزی روی گاز ریخت با دستمال آن را تمیز کنید. با این کار گاز شما به راحتی و به سرعت تمیز می‌شود و هیچ وقت لکه کهنه‌ای روی آن تشکیل نمی‌شود که پاک کردن آن سخت باشد. هفته‌ای یک بار هم بست‌های گاز را با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید و روی آن را کاملا دستمال بکشید تا همیشه گاز تمیزی داشته باشید.
عادت بد سوم: اجازه می دهید لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی بمانند
با این کار لباس‌ها بیش از حد چروک می‌شوند و نیاز به اتو کشی اضافه پیدا می‌کنید. علاوه‌بر این لباس‌ها در اثر ماندن کنار هم و در رطوبت در ماشین لباس‌شویی بوی بد می‌گیرند.
یک تمرین خوب:
سعی کنید لباس‌های یک فرم را با هم در ماشین لباسشویی بیندازید. لباس‌های نخی را با هم، رنگی‌ها را با هم و مشکی‌ها را با هم. با این روش لباس‌های شما بسیار کمتر از چیزی که فکر می‌کنید آسیب خواهند دید. می‌توانید از برنامه‌های شست‌وشوی خاص ماشین لباس‌شویی یا شوینده‌های خاص استفاده کنید. طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی شست‌وشوی ماشین تمام شد، بتوانید لباس‌ها را بردارید و به رخت‌آویز آویزان کنید تا سریع خشک شوند. لباس‌ها را کاملا صاف آویزان کنید تا زحمت اتوکشی را به حداقل برسانید.

منبع : مجله سیب سبز
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.