تبیان، دستیار زندگی

اسنادی از زندگی و زمانه محمدتقی شریعتی

کتاب "محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد" به بازار کتاب عرضه شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب

 کتاب "محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد" که توسط پروین منصوری تدوین شده از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: از جمله حرکت‌های مذهبی که از شهریور سال ۱۳۲۰ آغاز شد، تاسیس کانون "نشر حقایق اسلام" در مشهد به سرپرستی مرحوم استاد محمدتقی شریعتی بود. فعالیت‌های متنوع این کانون در خراسان بخشی از تاریخ نیروهای مذهبی را تشکیل می‌دهد. نقش نیروهای مذهبی در ملی کردن صنعت نفت و پیروزی انقلاب اسلامی موضوع بررسی کتاب حاضر است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی بنا بر رسالت خود تدوین و انتشار ان را بر عهده گرفته است.

همچنین در پیشگفتار کتاب آمده است: محمدتقی شریعتی در طرح حقایق اسلام نگرشی ارائه می‌داد که بعدها به جریان روشنفکری دینی شهره شد. این اسناد از فعالیت‌های اجتماعی – سیاسی او در راستای باورهای دینی‌اش که به نام حقایق اسلام از آن‌ها یاد می‌کرد حکایت دارد. این کتاب می‌کوشد که با ارائه اسناد  و مدارک لازم این امکان را فراهم می‌سازد تا محققان پژوهش‌های مستند و مستدلی را در زمینه‌های مختلف به کمک این اسناد به انجام رسانند.

در این کتاب اسناد به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ اول اسنادی که از اعتبار زیادی برخوردارند، این اسناد معمولا گزارش‌های مستقیم مأموران از وقایع، بدون هیچ‌گونه توضیح و تفسیر و نیز نامه‌ها و دستورات اداری با مهر و امضای معتبر است. دوم اسنادی که از اعتبار یک واقعه یا نامه‌ها یا دستوراتی با امضای نامشخص و مهر ناخوانا هستند. سوم اسنادی که از هیچ اعتباری برخوردار نیستند؛ مثل ذکر شایعات یا اعلامیه‌های جعلی.

کتاب "محمدتقی شریعتی و کانون نشر حقایق اسلامی به روایت اسناد" در دو بخش تهیه و تدوین شده که در بخش اول گردآورنده به دوران تولد و کودکی تا دوران تحصیل و جوانی، تاسیس کانون نشر حقایق اسلامی٬ ورود استاد به عرصه سیاست، کودتای ۲۸ مرداد، بسته شدن کانون و ارتباط آن با حسینیه ارشاد می‌پردازد.

بخش دوم نیز به ارائه اسناد و مدارک درباره تاریخ آن دوران و خود محمدتقی شریعتی می‌پردازد که با رعایت اصول سندنویسی بازنویسی شده به طوری‌که تنها در مواردی که مطلب نوشته‌شده در اصل سند مفهوم نبوده یا غلط املایی داشته با ذکر پاورقی و قرادادن هرگونه مطلب اضافه‌شده در قلاب، به مطلوب کردن متن و سند پرداخته است.

منبع:ایسنا