تبیان، دستیار زندگی

غار سونگ دونگ ویتنام، بزرگترین غار جهان

سونگ دونگ در قلب پارک ملی فونگ نا کِبنگ در استان کوانگ بین ویتنام قرار دارد. این غار که به تازگی توسط دو محقق در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ کشف شده است، از سال ۲۰۱۳ برای گردشگران باز است. گفته می شود که افرادی که قله اورست را صعود کرده اند از افرادی که از این غار دیدن کرده اند بیشتر هستند، و این موضوع به این خاطر است که این غار هنوز در میان مردم جهان و گردشگران آن چنان شناخته شده نیست. غار سونگ دونگ ویتنام بزرگترین غار جهان است که تا کنون کشف شده و قابل بازدید برای گردشگران می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 غار سونگ دونگ ویتنام

غار سونگ دونگ ویتنام

تصور کنید که در اعماق بزرگترین غار جهان در یک فضایی بر خلاف هرآنچه تا کنون دیده اید، قدم می‌زنید. غاری بسیار بزرگ است که یک هواپیمای ۷۴۷ می تواند از درون آن پرواز کند. یک فضای بسیار هیجان انگیز که باعث می شود شما از خودتان سؤال کنید که آیا هنوز هم در سیاره زمین هستید. مناظر درون غار سونگ دونگ در هیچ جای دیگری یافت نمی شود، استالاگمیت های عظیمی که از زمین به بالا رشد کرده اند و استالاکتیت هایی که مانند موجودات فضایی از سقف آویزانند.

جنگل هایی که درون غار ظاهر می شوند، صحنه بسیار حیرت انگیزی است که شما باید آن را ببینید باور کنید. ابرهایی در سراسر منظره دیده می شوند که نتیجه سیستم آب و هوایی مختص غار هستند. تالارهایی که با فسیل های باستانی تزیین شده اند که آن ها شواهدی هستند که نشان می دهند زمین میلیون ها سال است که زنده می باشد. زمانی که به زمانی که دهانه غار نزدیک می شوید، هوای خنکی به صورتتان می خورد که زندگی را به شما برمی گرداند. این خنکای غیر قابل باور، به شما نشان می دهد که قرار است جادویی بیش از یک غار را مشاهده کنید.

بزرگ ترین غار جهان چگونه کشف شد؟
فردی محلی به نام هو خان بیشتر روزهای هفته را در جنگل های اطراف غار می گذراند تا برای فروش و کسب در آمد غذا و چوب پیدا کند. در سال ۱۹۹۰ او که به خاطر شکار بیرون رفته بود، از یک صخره بالا رفت و از کنار آن برای جستجو به جنگل نوردی پرداخت. در همین زمان او به دهانه ای رسید که ابرهایی مه مانند از آن بیرون می آمدند و همزمان صدای برخورد آب با دیواره های غار شنیده می شد. وقتی او باد شدیدی که از غار بیرون می آمد را احساس کرد تصمیم گرفت که برای جستجوی بیشتر به درون غار رود. اما بعد از آن که به خانه برگشت راه غار را گم کرد و کم کم آن غار از ذهن او رفت.
غار سونگ دونگ ویتنام

در همان زمان دو عضو از انجمن تحقیقات غار انگلیس (BCRA)، هاوارد و دب لیمبرت در فونگ نا در حال تحقیق بر روی محیط و پیدا کردن غارهای مختلف بودند. آن ها با خان هو آشنا شدند و در این آشنایی او اشاره کرد که غاری دیده است که در داخل آن ابر و رودخانه موجود می باشد. بعد از چندین تلاش های بی سرانجام، آن ها به این نتیجه رسیدند که این دهانه غار مرموز به احتمال قوی در میان جنگل مدفون شده است.

در سال ۲۰۰۸، خان هو که در حالی که مجددا جمع آوری غذا بود بزرگ ترین غار جهان را دوباره پیدا کرد و به طور دقیق مسیر دسترسی به آن را نشانه گذاری کرد. در سال ۲۰۰۹، او تیم هاوارد، دب و محققان دیگری را به سمت غار راهنمایی کرد که بعد از کشف آن به غار هانگ سون دونگ به معنی غار کوه رودخانه نام گذاری شد.

زمین شناسی غار سونگ دونگ ویتنام
پارک ملی فونگ نا کِبنگ در ویتنام شامل قدیمی ترین سیسیتم کارست (پدیده خوردگی و انحلال توده‌‌سنگ‌های کربناته) در آسیا می باشد که بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون سال سن دارند. غار سونگ دونگ، نسبتا جوان تر می باشد و با تحلیل کاوشگران به تاریخ ۳ میلیون سال پیش برمیگردد.

این غار که در روی یک گسل شکل گرفته است، دارای رود عظیم رائو تونگ می باشد که از صخره ها گذر کرده و به شکل تونل بزرگی در زیر کوه ها دیده می شود. گودال های عظیمی که به دالینز معروف می باشند، چیزی حدود ۳۰۰ هزار سال پیش فرو ریخته اند که در نتیجه آن ورودی این غار شکل گرفت. مرواریدهای غار که به اندازه توپ بیسبال هستند به دلیل فرو ریختن آب از سقف غار تشکیل شده اند.

غار سونگ دونگ ویتنام چقدر وسعت دارد؟
اولین اکتشاف در یک ارتفاع ۸۰ متری شکل گرفت که به شوخی آن را دیوار بزرگ ویتنام می نامند. در سال ۲۰۱۰ دومین باری که محققان به اکتشاف غار پرداختند بالاخره موفق شدند که از این دیوار بالا بروند و ادامه غار را کشف کنند. آن موقع بود که غار سونگ دونگ ویتنام به عنوان بزرگترین غار جهان نامگذاری شد.

سونگ دونگ که بیش از ۵ کیلومتر طول دارد و با قسمت هایی با ارتفاه ۲۰۰ متر و عرض ۱۵۰ متر، آن قدر بزرگ است که می تواند یک محله در یکی از بزرگترین شهرهای جهان را با برج های ۴۰ طبقه‌ای در خود جای دهد. با حجم کل اندازه گیری شده ۳۸٫۵ میلیون متر مکعب، این غار به راحتی بر غار گوزن در مالزی را که بزرگ ترین غار قبلی شناخته می شود، پیروز می شود. استالاگمیت ها تا ارتفاع ۸۰ متر نیز دیده شده اند که بلندترین در جهان می باشند.
غار سونگ دونگ ویتنام

روستای بن دونگ اتنیک
برای رسیدن به هانگ سون دونگ، ماجراجویان ابتدا باید از روستای بن دونگ اتنیک عبور کنند. تنها روستای واقع در داخل پارک ملی فونگ نا کِبنگ، کمتر از ۴۰ نفر جمعیت را تشکیل می دهد. زندگی برای این جمعیت اندک اینجا سخت می باشد، زیرا آن ها از دیگر نقاط جهان بسیار دور می باشند و امکانات زیادی ندارند.

البته کشف این غار که به توسعه گردشگری منطقه کمک کرده است، روز به روز وضعیت اقتصادی مردم را بهبود می بخشد. برای بسیاری از گردشگران بازدید از بزرگترین غار جهان و ملاقات با مردم مهمان نواز این روستا، بخش بسیار جذابی از سفرشان به ویتنام بوده است. بن دونگ به شما یک زندگی را نشان می دهد که برای چندین صده دچار تغییر چندانی نشده است.


منبع:مجله الی گشت به نقل از  oxalis.com.vn