تبیان، دستیار زندگی

توصیه آقاجانی به علاقه مندان بازیگری:

بروید دنبال نان!

«با همه این تفاصیل من نمی‌‌توانم توصیه‌ خاصی برای این عزیزان داشته باشم جز این‌که بگویم: بروید دنبال نان. »
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صفا آقاجانی


صفا آقاجانی پیشکسوت عرصه هنر، در حوزه‌های مختلف هنری مثل سینما، تلویزیون، تئاتر فعالیت دارد. او با سابقه‌ای که در کارنامه کاری خود دارد باز هم همانند گذشته در سریال‌های «زمانه»، «دردسرهای عظیم»، «همه چیز آنجاست» و «پرستاران» و... به‌خوبی نقش‌آفرینی کرده است و همچنان علاقه‌مندان و دوستداران زیادی، بازی او را دنبال می‌کنند. آقاجانی این روزها در رادیو نمایش به‌عنوان بازیگر مشغول به کار است؛ او در کنار همه شاخه‌های هنری، رادیو را خانه اول خود می‌داند؛ هنرنمایی‌ این پیشکسوت در عرصه بازیگر بهانه‌ای شد تا  با او به گفت‌‌وگو بپردازدیم که در ادامه می‌خوانید.

سریال « زمانه» بازتاب خوبی را از سوی مردم در پی داشت. نظر شما در مورد آن مجموعه چیست؟

به نظرم، فیلمنامه سریال «زمانه» به کارگردانی حسن فتحی فوق‌العاده و نقشی که به من پیشنهاد شد خیلی خوب بود؛ خداراشکر با یک تفکر و همکاری جمعی این مجموعه به‌خوبی، به نمایش در‌آمد.

چرا حضور شما در سریال‌های تلویزیونی کم رنگ شده است؟

از نظر خودم، حضورم در سریال‌های «زمانه»، «دردسرهای عظیم»، «همه چیز آنجاست» و «پرستاران» که در چند سال اخیر در آن‌ها به ایفای نقش پرداختم، خوب بود؛ اما متاسفانه کارگردان‌ها و تولیدکنندگان این حرفه، چه در عرصه سینما و چه در عرصه تلویزیون، کار یکدیگر را نمی‌بینند؛ آن‌ها بازی خوب مرا ندیدند. متاسفانه یا خوشبختانه، هیچ رابطه و آشنایی در بین کسانی که بازیگر انتخاب می‌کنند ندارم؛ به همین دلیل کم کار هستم.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

در حال حاضر مشغول بازیگری در برنامه‌ای هستم که از رادیو نمایش پخش می‌شود.

در رادیو نمایش برنامه هم می‌سازید؟

من ۳۲ سال است که در عرصه تولید نمایش، کارمند رادیو هستم و به اتفاق همکارانم نمایش رادیویی تولید می‌کنیم. در حال حاضر کاری را نمی‌سازم.

شما به‌عنوان پیشکسوتی که در عرصه رادیو، تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت داشته است، چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان دارید؟

تعداد افرادی که خواهان ورود به دنیای هنر، خصوصا سینما هستند خیلی زیاد است، درواقع این حوزه اشباع شده است؛ متاسفانه می‌بینیم سرمایه‌ کافی برای تامین معاش این همه افراد وجود ندارد. همچنین سینمایی که بتواند تولیدات الان را نمایش دهد نداریم و چندین سال است که تلویزیون در زمینه تولید، خیلی کم کار شده است؛ با همه این تفاصیل من نمی‌‌توانم توصیه‌ خاصی برای این عزیزان داشته باشم جز این‌که بگویم: بروید دنبال نان.

به نظر شما دلیل جذابیت سینما برای علاقه‌مندان شامل چه مواردی می‌شود؟

از نظر روانی همه آدم‌ها، شهرت و دیده شدن را دوست دارند؛ یکی از دلایل اصلی علاقه‌مندان می‌تواند همین امر باشد.

در گذشته عرصه بازیگری همانند امروز علاقه‌مند داشت؟

عرصه بازیگری، در گذشته هم علاقه‌مندان زیادی داشت؛ اما راه رسیدن به آن سخت‌تر از امروز بود.

شما جزو هنرمندانی هستید که در عرصه رادیو، تلویزیون، تئاتر و رادیو فعالیت می‌کنید، کدام شاخه ترجیح کاری شما است؟

همه فضاها را دوست دارم ولی رادیو خانه اول من است و عاشقانه دوستش دارم.

در یک جمله تفاوت رادیو، تلویزیون و تئاتر را تعریف کنید؟

رادیو جایی است که برای انتقال مفهوم به مخاطب، در آن هیچ ابزاری جز صدا در اختیار نداریم، تئاتر یک برنامه زنده است اما سینما تولید قبلی دارد.

کلام پایانی خود را بفرمایید.

من افراد زیادی را در عرصه هنری می‌بینم که اسیر نان شبشان هستند بنابراین به علاقه‌مندان این عرصه توصیه می‌کنم؛ درس و شغلی را انتخاب کنند که برایشان، امنیت اقتصادی داشته باشد و روی حرفه هنر، به‌عنوان شغل دوم سرمایه‌گذاری کنند.
 

منبع: روزنامه صبا