تبیان، دستیار زندگی

سومین هفته رشد دلار در بازار آزاد و بانک مرکزی

دلار هفته گذشته را نسبتا نوسانی آغاز کرد، ولی در روزهای انتهایی هفته به تغییرات تک‌‌تومانی اکتفا کرد. و در نهایت سومین هفته متوالی صعودی را به ثبت رساند. عده زیادی از معامله‌گران انتظار دارند روند آرام دلار در ابتدای هفته ادامه پیدا کند. به گفته آنها، در روزهای انتهایی آبان ماه تقاضای خاصی در بازار حضور ندارد که قیمت راتحریک کند. این در حالی است که معامله‌گران فردایی به‌شدت به‌دنبال عبور دلار از مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دلار
به گزارش تبیان به نقل از تابناک اقتصادی، در هفته ای که گذشت بازار آزاد ارز روندی صعودی را برای نرخ فروش دلار آمریکا به ثبت رساند. همچنین در بانک مرکزی نیز شاهد روندی مشابه برای دلار بودیم. بر این اساس، در ابتدای هفته به دلیل کاهش تقاضا در بازار آزاد، شاهد استراحت دلار آمریکا بودیم و در پایان روز تغییری در نرخ فروش این ارز نسبت به پایان هفته قبل مشاهده نشد.
در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز از سوی عوامل بیرونی تحریک نشد تا با کاهش تقاضای داخلی قیمت دیگر توانی برای رشد نداشته باشد. روز شنبه نرخ حواله درهم نه تنها رشد نکرد، بلکه با افت قیمت مواجه شد. نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که معامله‌گران بازار داخلی به آن توجه دارند و معتقدند روند این ارز جهت قیمت دلار در بازار داخلی را تا حد زیادی تعیین خواهد کرد. در کنار نوسانات محدود حواله درهم، روز شنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و سلیمانیه عراق نیز فاصله چندانی با بازار داخلی نداشت.
در گذشته، معامله‌گران بازار داخلی به‌دلیل بالا رفتن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق، مقدار زیادی ارز را از بازار تهران به سوی این مقصد جغرافیایی خارج می‌کردند ولی در هفته‌‌های اخیر چنین روندی در بازار وجود نداشته است. در دومین روز هفته، دلار در برابر افت بیشتر مقاومت و مسیر افزایشی را برای حرکت انتخاب کرد. در سومین روز هفته، دلار روند ره به رشد خود را ادامه داد ولی اتفاق مهم تر در این روز، عبور دلار بانکی از سطح 3500 تومان بود. بر این اساس دلار مبادله‌ای که در تمام طول تابستان نزدیک به ۱۰۸ تومان افزایش پیدا کرده بود، در ۴۵ روز اول پاییز حدود ۱۵۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده است تا بتوان از سرعت‌گیری این نرخ در پاییز سخن گفت. البته شیب قیمت دلار از انتهای تابستان آغاز شد، ولی در پاییز سرعت بیشتری گرفت. در ادامه هفته با افزایش عرضه از سوی بازار ساز، شاهد کند شدن روند رو به رشد دلار آمریکا در بازاد آزاد ارز بودیم. روز چهارشنبه همسو با دلار، دینار عراق نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. هزار دینار عراق روز چهارشنبه ۳ هزار و ۲۴۰ تومان قیمت خورد که ۱۰ تومان کمتر از سه‌شنبه بود. خروج تقاضای زوار عتبات عالیات مهم‌ترین عاملی است که تقاضا را برای خرید دینار پایین آورد و زمینه‌ساز افت آن شد.
منبع: تابناک