تبیان، دستیار زندگی

نیم نگاهی به مدرسه علمیه امام سجاد(ع):

مدرسه علمیه ای جامع در دیار نصف جهان با نظام آموزشی و برنامه های به روز

سیاست مؤسسین و بانیان مدرسه علمیه حضرت امام سجاد(ع) این بوده که مدرسه علمیه‌ای جامع ساخته شود، به نحوی که تمامی احتیاجات طلاب را برآورده کند و طلبه نیازی به خارج شدن از محیط حوزه و درس را نداشته باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 مدرسه علمیه ای جامع در دیار نصف جهان با نظام آموزشی و برنامه های به روز
حجت الاسلام مهدی سراجی، مدیر مدرسه علمیه حضرت امام سجاد(ع) اصفهان پیرامون آشنایی طلاب با این مدرسه، گفت: من سال 76 به عنوان طلبه وارد این حوزه شدم و در سال 83 مسئول آموزش مدرسه شدم و از سال 1392 هم عهده دار مدیریت این مجموعه شدم.
این مدرسه در سال 1376 توسط حجت الاسلام والمسلمین شفیعی تأسیس شده و ساختمان جدید با وسعت 8 هزار مترمربع حدود 15 سال پیش احداث آن آغاز و امروز به بهره‌برداری رسیده است. این مدرسه با تدبیر و برنامه ریزی خاصی ساخته شده که تمامی احتیاجات طلاب را برآورده می کند و طلبه نیازی به خارج شدن از محیط حوزه را ندارد.
وی ادامه داد: مدرسه علمیه حضرت امام سجاد (ع) اصفهان شامل 100 حجره و اتاق می باشد که بخشی از آن دفتر مالی، دفتر تولیت، دفتر آموزش، دفتر فرهنگی و مدیریت و مابقی کلاس های آموزشی و خوابگاه طلاب است.
مدیر مدرسه علمیه حضرت امام سجاد(ع) اصفهان
 مدرسه علمیه ای جامع در دیار نصف جهان با نظام آموزشی و برنامه های به روز
مدیر مدرسه علمیه امام سجاد (ع) بیان داشت: حدود 240 طلبه در این مدرسه علمیه مشغول درس خواندن از پایه اول تا خارج می باشند که این تعداد گزینش شده و قریب به 80 استاد با این مدرسه علمیه همکاری مستمردارند که اساتید درس خارج این مدرسه علمیه حجت الاسلام خطاط، حجت الاسلام جلالی و حجت الاسلام وحید هستند.
دانش آموختگی بیش از یک هزار طلبه
وی ادامه داد: پذیرش طلاب از بین دانش آموزان با معدل بالای ۱۷ صورت می گیرد، از سال ۱۳۷۵ تا کنون بیش از یک هزار طلبه در این مدرسه تحصیل کرده اند و ۱۱۸ طلبه نیز جهت ادامه تحصیل در دروس سطح عالی به حوزه علمیه قم منتقل شده اند.
اجرای طرح پذیرش طلبه از پایه پنجم ابتدایی
حجت الاسلام سراجی با بیان این که به همت تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) حجت الاسلام والمسلمین شفیعی، مدرسه امام رضا(علیه السلام ) نیز در سال ۱۳۷۶ جهت جذب دانش آموزان پنجم ابتدایی دارای معدل بین ۱۹ تا ۲۰ و کسب امتیاز لازم در مصاحبه علمی و اخلاقی تأسیس شد که در حین تحصیل مقطع راهنمایی و دبیرستان، دروس حوزوی را نیز می‌گذرانند، گفت: بهترین طلاب ما از همین مدرسه می‌باشند. با این اقدام استعدادهای درخشان را از همان سنین نوجوانی جذب می کنیم، زیرا شخصیت آنها در حوزه شکل می گیرد و بدین ترتیب فرزندانی برومند برای حوزه می شوند.
ورود به مدرسه امام سجاد(ع) با شرایط خاص
حجت الاسلام سراجی تصریح کرد: دانش آموزانی که در این طرح شرکت می کنند، می توانند پس از سه سال تحصیل در مقطع راهنمایی مستقیماً وارد مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام شوند و یا در مقطع دبیرستان با همین شیوه ادامه دهند.
استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان این که تعطیلی در نظام آموزشی این مدرسه معنایی ندارد، ادامه داد: تفریحات بسیار به موقع و مناسب در کنار تحصیل گنجانده شده تا هیچ وقت دانش آموز از تحصیل خسته نشود.
لزوم اداره مدارس توسط طلاب با استعداد و خوش فکر
مدیر مدرسه علمیه امام سجاد(علیه السلام) تأسیس این گونه مدارس را برای حوزه علمیه ضروری دانست و گفت: در حوزه طلاب با استعداد، خوش فکر و مدیر وجود دارند و می توانند این مدارس را اداره نمایند.
وی، برگزاری امتحانات مداوم و نظارت بر نظم و انضباط را از علل موفقیت مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام عنوان کرد و گفت: توجه به اخلاق و بسط آن میان طلاب با دعوت از علما و اساتید ممحض اخلاق، یکی از برنامه های این مدرسه می باشد.
حجت الاسلام سراجی افزود: اساتیدی همچون حجج اسلام فرحزاد، گنجی، توکل و معمار منتظرین در ایامی خاص به مدرسه دعوت شده اند و مسائل اجتماعی و اخلاقی خاصی را برای طلاب بیان داشته اند که بسیار مؤثر بوده است.
وی به دفتر ارتباط با جوان که از سوی طلاب برای ایجاد انگیزه میان نوجوانان و جوانان در مدرسه ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: طلاب مدرسه توانسته اند در کنار امر تبلیغ در ایام خاصی از سال، ارتباط مستمر و مداومی با جوانان و نوجوانان محله خود داشته باشند.
مدیر مدرسه علمیه امام سجاد(ع) به بهره مندی از اساتید علم اخلاق برای اقامه نماز در این مدرسه اشاره و خاطرنشان کرد: شخصیت هایی چون زرگر، شوشتری و عبودیت، اقامه نمازهای جماعت پنجگانه را برعهده دارند که پس از اقامه نماز نیز زمانی را برای پاسخ گویی به سؤالات طلاب اختصاص می دهند.
حجت الاسلام سراجی در بیان فعالیت های جنبی مدرسه امام سجاد(ع)، گفت: بودن استاد اخلاق در کنار طلاب که بعضاً چند شبانه روز در کنار طلاب(در جهت رفع مشکلات و شبهات آنها) می مانند، برای ما بسیار مهم است. همچنین در روزهای 5 شنبه علاوه بر درس اخلاق، یک سخنران (از پزشک و نیروی انتظامی گرفته تا جانباز دفاع مقدس و عطر فروش و...) هم در کنار آن هست که طلاب از آموزه های آنها بسیار بهره می بردند و یاد می گیرند که تک بعدی نباشند و دیگر مسائل و حرفه های جامعه را نیز بشناسند.
وی به بخش مشاوره و پاسخ به سؤالات اشاره کرد و گفت: روزانه به ۶۰ تماس تلفنی در زمینه احکام و مشاوره پاسخ داده می شود.


 مدرسه علمیه ای جامع در دیار نصف جهان با نظام آموزشی و برنامه های به روز

پایگاه بسیج نمونه
حجت الاسلام سراجی با بیان این که پایگاه بسیج مدرسه علمیه امام سجاد(علیه السلام) به عنوان پایگاه علمی بسیج به حساب می آید، اظهار داشت: این پایگاه در سال ۱۳۸۶ به عنوان پایگاه نمونه در سطح مدارس علمیه استان اصفهان معرفی شد.
وی به برگزاری نشست‌های سیاسی در این مدرسه اشاره کرد و گفت: از همه شخصیت‌هایی که نظام جمهوری اسلامی و رهبری معظم انقلاب را قبول دارند جهت انجام سخنرانی دعوت می شود و هرگز جناح خاصی ملاک نبوده است در ارتباط با علما نیز به دنبال جناح خاصی حرکت نکرده و از ظرفیت تمام افراد در جهت رشد طلاب استفاده می شود.
تربیت و پرورش طلبه همه جانبه، کاری بسیار سخت، اما شدنی است
مدیر مدرسه علمیه امام سجاد(ع) اصفهان، با بیان این که ارتباط میان حوزه های علمیه مطرح از قبیل قم، اصفهان و مشهد باید بیش از این باشد، اظهار داشت: کمتر همایش، سمینار و اجلاسیه ای را دیده ایم که جمعی از این حوزه ها در کنار هم باشند، لذا می‌طلبد که جهت تعاملات بیشتر در این گونه برنامه ها از عالمان و مسئولان حوزه ها دعوت به عمل آید.
وی با بیان این که در گذشته آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی و مرحوم آیةاللّه العظمی فاضل لنکرانی در اصفهان حاضر می شدند، اظهار داشت: در سال های اخیر حضور این گونه شخصیت های ارزشمند در حوزه علمیه اصفهان کمتر مشاهده می شود که می طلبد این امر مجدداً احیا گردد.
حجت الاسلام سراجی با بیان این که خدمات رفاهی در مدرسه علمیه امام سجاد(علیه السلام) کم نظیر است، افزود: ارائه خدمات به طلاب منجر به تحصیل هر چه بهتر آنان خواهد شد، لذا با این دیدگاه کار را شروع کردیم و توانستیم نتایج ارزشمندی به دست آوریم.

 مدرسه علمیه ای جامع در دیار نصف جهان با نظام آموزشی و برنامه های به روز
فراهم سازی امکانات کامل ورزشی و رفاهی
مدیر مدرسه علمیه امام سجاد(ع) اصفهان افزود: در این مدرسه یک مجموعه کامل شامل آرایشگاه، حجامت، باشگاه ورزشی در رشته های مختلف از جمله کشتی، بدنسازی، فوتسال، والیبال و...، سالن غذاخوری، نمازخانه چند منظوره جهت اقامه نماز، برگزاری جلسات، برگزاری امتحانات و...، کتابخانه ای بزرگ و زیبا شامل 8 هزار جلد کتاب مفیدکه طلاب از حوزه های دیگر هم از آن استفاده می کنند و فضای مناسب جهت مطالعه و تحقیقات تخصصی تدارک دیده شده است.
وی در پایان گفت: بر این باوریم که هدف از برنامه های آموزشی صرفاً نمره نباشد، بلکه تلاش و پشتکاری که طلبه دارد مهم است و ما به او کمک کرده احتیاجات او را برآورده می کنیم، چه بسا طلبه‌ای با نمرات عالی داشته‌ایم که در آخر به کار حوزه نیامده، ولی یک فرد در سطح متوسط مبلغ نمونه در کشور شد! پس سعی می کنیم آموزش را نمره‌ای و تک بعدی نبینیم و تلاشمان بر رشد و تربیت طلبه است که در آینده محصول مفیدی باشد.
گفت وگو: سید امیر حسین ابطحی 
 مدرسه علمیه ای جامع در دیار نصف جهان با نظام آموزشی و برنامه های به روز
 مدرسه علمیه ای جامع در دیار نصف جهان با نظام آموزشی و برنامه های به روز
 مدرسه علمیه ای جامع در دیار نصف جهان با نظام آموزشی و برنامه های به روز
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه