تبیان، دستیار زندگی

بیست و دوم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه بیست و دوم آبان 1396 هجری خورشیدی، بیست و چهارم صفر 1439 هجری قمری و سیزدهم نوامبر 2017 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
22 آبان 1375
آیت الله سید مرتضی پسندیده برادر بزرگ امام خمینی(ره) در 100 سالگی به دیار حق شتافت.

22 آبان 1358
در پی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران به وسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، مقام های آمریکایی، ایران را به عکس العمل‏های شدید سیاسی، اقتصادی و نظامی از جانب خود تهدید کردند.

22 آبان 1345
استاد سعید نفیسی ادیب، نویسنده و محقق معاصر ایرانی رخ در نقاب خاک کشید. او جزو نسل اول استادان دانشکده تاریخ دانشگاه تهران بود و از وی اثرهای ارزنده ای همچون تصحیح متون تاریخ بیهقی، غزلیات عطار و ترجمه هایی همانند تاریخ سیاسی اجتماعی ایران و ایلیاد و اودیسه به یادگار مانده است.

22 آبان 1341
اسدالله علم نخست وزیر رژیم پهلوی به دلیل تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی تلاش کرد با ارسال نامه ای به علمای قم از آنان دلجویی کند.

22 آبان 1335
نتایج نخستین سرشماری سراسری در ایران اعلام شد، در این سرشماری جمعیت ایران 19 میلیون تن و جمعیت تهران 1.5 میلیون تن برآورد شد. از آن سال به بعد هر 10 سال یکبار سرشماری عمومی در ایران صورت گرفت.

22 آبان 1328
تیمسار سپهبد فضل‌الله زاهدی ملقب به بصیر دیوان به مقام رییس شهربانی کل کشور منصوب شد.

22 آبان 1320
مجلس شورای ملی سیزدهمین دور فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرد، انتخابات مجلس سیزدهم شورای ملی در واپسین روزهای سلطنت رضا پهلوی انجام شد.

22 آبان 1302
همزمان با تکمیل ساختمان جدید بلدیه در میدان توپ خانه، این اداره از خیابان لاله زار به محل تازه خود نقل مکان کرد.

22 آبان 1297
پایان جنگ جهانی اول به وسیله سفارتخانه های متفقین(انگلیس، فرانسه، شوروی و آمریکا) در تهران اعلام شد.

22 آبان 1294
احمد شاه قاجار با نزدیک شدن نظامیان روسیه به تهران، به مقام های انگلیس و روسیه اطلاع داد که پایتخت را از تهران به اصفهان انتقال می دهد.

22 آبان 1291
شیخ عبدالله مازندرانی از علمای برجسته نهضت مشروطه و استاد حوزه علمیه نجف در 72 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

22 آبان1287
روحانیان، اصناف و مالکین به دستور شیخ فضل‏اللَّه نوری در جریان نهضت مشروطه‏ خواهی اجتماع بزرگی در باغ شاه، مقر محمدعلی شاه قاجار برگزار کردند و درباره نوع حکومت در ایران رایزنی هایی انجام دادند. شیخ فضل اللَّه در این اجتماع اعلام کرد که مشروطه با شریعت سازگار نیست و در این راستا تلگراف هایی را که از طرف شماری از روحانیان شهرها و مردم در مخالفت با مشروطه غیر مشروعه رسیده بود، خواند.