تبیان، دستیار زندگی

جهان های موازی، دستاورد تقدیری دوره اول نور ایمان در بخش غرفه

جهان های موازی، دستاورد تقدیری دوره اول نور ایمان در بخش غرفه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جهان های موازی، دستاورد برتر دوره اول نور ایمان در بخش تقدیری غرفه
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 162 گروه در بخش های سمینارهای علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: جهان های موازی
نام مدرسه: دبیرستان نور ایمان
نام استاد: خانم شادی قزلباش
دانش آموزان: فاطمه گلزار مقدم، زهرا محرابی  

مقدمه:
وقتی فیزیک مدرن وارد جهان هستی شد کسی درک درستی از آن نداشت. با پیشرفت نظریات جدید در قرن های حاضر، انقلابی در زمینه ی فرآیند های فیزیکی رخ داد. یکی از جنجالی ترین این نظریه ها که دنیای ما را متحول نموده است نظریه ای است به نام نظریه ریسمان(STRING).طبق این نظریه ما درگیر یک سلسله از جهان های موازی هستیم. تنها ما در این گیتی حضور نداریم بلکه دنیای ما همچون لایه های پیازی است که هر لایه دارای جهان های بی شماری است.

در حال حاضر دانشمندان بسیاری بر روی این نظریه در حال کار می باشند اما هنوز نکات تاریک بسیاری در پذیرش این جهان ها وجود دارد. سوالات متعددی ذهن دنیای فیزیک را به خود مشغول نموده است. آیا به درستی این جهان های موازی و تو در تو وجود خارجی دارند یا خیر؟ بی گمان بدون پیشرفت های بشر در زمینه علم فیزیک و ریاضی پاسخ به این سوال غیر ممکن خواهد بود. ما در این پژوهش برآنیم تا با کمک نظریات مختلف دانشمندان در سال های اخیر در پی کشف حقیقت باشیم.

جهان های موازی
جهان های موازی متعددی وجود دارند که درست شبیه به دنیای ما هستند. آن ها تابعی از ما هستند و ما نیز تابعی از آنها براساس این نظریه، در این جهان های موازی اتفاقات نتایج و پیامدهایی متفاوتی از آنچه ما می دانیم داشته اند. نظریه وجود جهان های موازی پیش تر در آثار علمی و تخیلی نیز مطرح گردیده و در متافیزیک نیز به آن اشاره شده است.

آزمایش علمی جهان های موازی
این کشف به واسطه ذره ای کوچک و فلزی انجام گرفته است؛ براده ای به قطر یک تار مو، جسمی که بسیار ریز است اما در عین حال می توان آن را با چشم غیر مسلح نیز مشاهده کرد. دانشمندان این ذره را در کاسه ای مخروطی و تاریک سرد کرده و تمامی هوای اطراف آن را به منظور حذف ارتعاش خارج کردند. سپس محققان ذره را مانند یک دیاپازون حرکت داده و مشاهده کردند ذره در زمانی واحد حرکت کرده و متوقف می شود.

انواع جهان های موازی
جهان موازی نوع اول به عقیده دانشمندان همان گسترش جهان خودمان است و جزئی از فضای خودمان است (فضای غول پیکر) اما آن قدر از ما دور است که نمی توانیم آنها را ببینیم. پس در این جهان با اندازه بی نهایت که بی نهایت جهان درونش قرار دارد، ممکن هست کپی هایی از منظومه شمسی، زمین و حتی از من و شما وجود داشته باشد. در بعضی از جهان ها اتفاقاتی مشابهی اتفاق می افتد و در برخی اتفاقات کمی متفاوت اند.

نوع دوم کمی پیچیده است. جهان از حباب های زیادی تشکیل شده است که در هر حباب جهان کاملی وجود دارد. در کل جهان های موازی نوع 1 و 2 در فضای یکسانی با ما قرار دارند، فقط فاصله ی آن ها خیلی دور است و بخاطر همین قادر به دیدن آن ها نیستیم.

نوع سوم نسخه های کپی ما دقیقا در همین مکان و همین زمان زندگی می کنند و همان طور که گفتیم تعداد این نسخه ها بی نهایت است. در علم اتم شناسی، الکترون هایی داریم که یک دفعه غیب می شوند و در همان لحظه از جای دیگر در می آیند. الکترون هایی که در یک لحظه می توانند در دو جا باشند. اتفاقات بسیار بسیار کوچک می تواند مسیر تاریخ را عوض کند. پس هر حادثه تاریخی، به طریقی در شاخه ای از دنیا های بسیار از هم مجزا رخ داده است و ممکن هست در احاطه کامل دنیاهای نامرئی دیگری باشید.

این نوع که اخیرا ارائه شده و خیلی هم جالبه، در اون کل قوانین فیزیک متفاوت هستند که اگر درست باشند، فضا فقط می تونه از ذره و گاز تشکیل شده باشه که این یعنی کهکشان ها, ستارگان و سیارات تشکیل نمی شدند و زندگی به اون شکلی که در نظر داریم وجود نداشت.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی های به عمل آمده، گروه دانش آموزی ما به این نتیجه رسید که ما تنها نیستیم و جهان های موازی بیشماری در اطراف ما وجود دارد. باتوجه به وجود کرم چاله ها و عدم امکان سفر در طول کرم چاله به علت تجزیه بدن فرد، نمی توان به جهان های موازی دیگر سفر کرد. البته شاید در آینده و بعد از پیشرفت های علمی بتوان چنین سفری را انجام داد. در جهان ما سه بعد وجود دارد که باعث می شود الکترون ها در یک زمان در د و جا حضور داشته باشند (تونل زنی کوانتومی). اگر ما شبیه یک الکترون باشیم می توانیم به جهان های دیگر سفر کنید. در صورت ارتباط با جهان های موازی ما بسیار پیشرفته از حال حاضر بودیم.

منابع:
www.tabnak.ir
www.bigbangpage.com
www.hoshefarazamini.persianblog.ir
www.digiato.com
www.danesh.roshd.ir
www.space.com
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی