تبیان، دستیار زندگی

اولین کتاب تنها نویسنده‌ی خردسال ابرکوهی منتشر شد

کوچک‌ترین نویسنده‌ی ابرکوهی، اولین اثر مکتوب خود به نام «ماجراهای سبا» را چاپ و منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حسنا دلیر


«حسنا دلیر» یکی از دانش آموزان کلاس چهارم مدرسه فاطمیه شهرستان ابرکوه است که پس از شرکت در کارگاه‌های آموزشی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حمایت‌های پدرِ نویسنده‌اش، اولین کتاب خود را تحت عنوان «ماجراهای سبا» چاپ و منتشر کرد .

حسنا در رابطه با نوشتن کتاب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، اظهار می‌کند: ماجراهای سبا تعداد چهار ضرب‌المثل را در قالب داستان‌های کوتاه با هدف هماهنگ شدن رفتارها و کارهای بچه‌ها با این ضرب‌المثل‌ها، بیان می‌کند به عبارتی بچه‌ها بر طبق ضرب‌المثل‌هایی که در کتاب آمده است به انجام کارهای خوب تشویق و از کارهای غلط برحذر داشته می‌شوند.

کوچک‌ترین نویسنده ابرکوهی ادامه می‌دهد: پدر من نویسنده است و من نیز دلم می‌خواهد روزی مثل او نویسنده بزرگی شوم، البته نه برای مشهور شدن بلکه شخصاً به کار نویسندگی علاقه دارم و به بچه‌های دیگر هم توصیه می‌کنم که زیاد مطالعه کنند چون باعث می‌شود حافظه آنان تقویت‌ شده و در یادگیری درس‌ها موفق‌تر باشند .

«زهره فلاح زاده» مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابرکوه نیز در رابطه با فعالیت‌های «حسنا دلیر» در این مرکز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: حسنا بیشتر از 2 سال است که به عضویت کانون درآمده و برخلاف سایر اعضا که بعد از گذشتن مدت‌ زمان طولانی به فعالیت در کلاس‌های کانون رغبت نشان می‌دهند، از همان ابتدای ورود، خود و استعدادهایش را نشان داد و در همه زمینه‌ها جزء سرآمدهای کانون محسوب می‌شود .

وی با بیان این که والدین حسنا، فرهنگی و نویسنده هستند، تصریح می‌کند: علاوه بر حمایت‌ها و هدایت‌های والدین این نویسنده کوچک، برای ارتباط‌گیری او با کتاب و کتاب‌خوانی، مربی ادبی کانون نیز زمانی که فعالیت‌های او را مشاهده کرد، متوجه استعداد بالقوه حسنا شد که می‌توانست بالفعل شود و بر همین اساس حسنا با شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزش ادبی بسیاری از تکنیک‌های داستان‌نویسی را فراگرفت .

فلاح‌زاده به کسب مقام برتر استانی عضو کتاب‌خوان در سال 95 توسط حسنا دلیر اشاره و اضافه می‌کند: فعالیت‌های حسنا به جایی رسیده بود که کتاب‌های کانون را مطالعه و سپس آن را برای سایر اعضا بازخوانی و معرفی می‌کرد.

به گفته‌ی وی، «حسنا دلیر» همچنین برای اولین بار در بخش کتاب‌سازی جشنواره بین‌المللی رضوی به ‌عنوان تنها کودک شرکت‌کننده از ابرکوه، اقدام به ساخت کتابچه‌ای با موضوع طب الرضا(ع) کرد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابرکوه در ادامه اظهار می‌کند: کتاب «ماجراهای سبا» به ‌این‌علت که از عمق وجود و قلب یک کودک برآمده است، قطعاً یکی از نیازهای سایر کودکان هم محسوب می‌شود؛ چرا که داستان‌های کتاب را دیگران به نویسنده القا نکرده‌اند بلکه او برای سؤالاتی که در ذهنش به وجود آمده با تحقیق و بررسی، پاسخ‌هایی یافته و آن را به ‌صورت داستان‌های کوتاه بیان کرده است .

فلاح زاده با تأکید بر نقد و تحلیل کتاب‌ها به‌ عنوان یکی از فعالیت‌های دلیر، خاطرنشان کرد: شاید در کتاب نامبرده تمام اصول نویسندگی که بزرگ‌ترین نویسندگان در آثار خود به کار می‌برند، رعایت نشده باشد اما همین‌که کودکی در این سن و سال، شجاعت به خرج داده تا قلم به دست گیرد و آنچه را جمع‌آوری کرده است به رشته تحریر درآورد، بسیار حائز اهمیت است .

وی تألیف کتاب ماجراهای سبا را جرقه‌ای برای شروع این کار توسط سایر کودکان و نوجوانان می‌داند و یادآور می‌شود: همه کودکان در وجودشان استعدادهایی دارند که باید مکانی برای پروش خلاقیت‌ها و توانایی‌های آنان وجود داشته باشد و ما تلاش داریم در کانون پرورش فکری، چنین بستری را فراهم کنیم اما این مرکز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز تمام کودکان باشد و شاید همه آن‌ها هم پدر یا مادر نویسنده‌ای نداشته باشند که بتوانند حامی فرزندان خود در راه نویسندگی باشند .

فلاح زاده خاطرنشان می‌کند: در همین راستا باید استعدادیابی در کودکان توسط خانواده، مدرسه یا مراکزی همچون کانون پرورش فکری صورت گیرد و در ادامه مسئولان و متولیان این امر با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در به ثمر رساندن این خلاقیت‌ها اقدام کنند.

به اعتقاد این مسئول، کودکان نیازمند دیده شدن هستند و باید فعالیت‌های نوین و ابتکاری آنان در معرض دید دیگران قرار گیرد.

منبع: ایسنا