تبیان، دستیار زندگی
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم از طریق سیستم ارتباطی بلوتوث، 2000 عنوان كتاب منبع جهان اسلام را به علاقه‌مندان و بازدیدكنندگان ارایه می‌كند. هریك از این كتاب‌ها، حجمی معادل دو عكس در گوشی تلفن همراه را به خو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستين كتابخانه بلوتوثي قرآني با 2000 كتاب
بلوتوثی قرآنی

ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر در هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم از طريق سيستم ارتباطي بلوتوث، 2000 عنوان كتاب منبع جهان اسلام را به علاقه‌مندان و بازديدكنندگان ارايه مي‌كند. هريك از اين كتاب‌ها، حجمي معادل دو عكس در گوشي تلفن همراه را به خودشان اختصاص مي‌دهند.

علي‌اصغر حسيني، مسوول فناوري ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر و متصدي غرفه اين ستاد در نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، با بيان اين خبر اظهار داشت: از سوي پايگاه اين ستاد در نمايشگاه سه فعاليت عمده در حوزه كتاب انجام مي‌شود.

وي معرفي نخستين سامانه كتاب‌هاي امر به معروف كتابخانه‌هاي جهان اسلام را يكي از فعاليت‌هاي اين مركز خواند و بيان كرد: اكنون نسخه آزمايشي اين پايگاه اطلاع‌رساني در شبكه اينترنت قرار دارد.

حسيني ارايه اولين كتابخانه بلوتوثي قرآني را از ديگر بخش‌هاي فعاليتي اين مركز خواند و گفت: نزديك به 2000 عنوان كتاب‌هاي مرتبط با علوم قرآن و معارف شامل بيش از 99 درصد تمامي ترجمه‌هاي قرآن و تفسيرهاي قرآني به همراه مجموعه‌اي از كتاب‌هاي مرتبط علوم قرآني در شمار اين كتاب‌ها قرار دارند. تمامي اين آثار با حفظ قانون كپي رايت تهيه و تنظيم شده‌اند.

وي درباره ويژگي‌هاي اين كتابخانه بلوتوثي گفت: هر فردي مي‌تواند متن كامل كتاب را در گوشي تلفن همراه خود داشته باشد. البته با توجه به حجم زياد اين آثار امكان قرار دادن تمامي اين 2000 كتاب در نمايشگاه وجود نداشت. به همين دليل اكنون هر شخصي كه وارد فضاي بلوتوثي مرتبط با غرفه مي‌شود، متن و تصوير 10 جلد كتاب را دريافت مي‌كند. فقط كافي است هر فردي بلوتوث خود را روشن كند تا دستگاه موجود در اين غرفه به صورت اتوماتيك اين اطلاعات را براي او بفرستد.

مسوول فناوري ستاد احياي  مجموعه آثار اين كتابخانه بلوتوثي براساس متن‌ اصلي كتاب‌ها صفحه‌بندي شده‌اند‌ و قابل استفاده و استناد به عنوان يك منبع پژوهشي را دارد. اهميت اين اقدام استفاده از زمان‌هاي مرده يا اوقاتي است كه از قبل براي آنها برنامه‌ريزي انجام نداده‌ايم  امر به معروف و نهي از منكر «تفسير الميزان» با ترجمه دكتر شهيدي، چندين اثر قرآني از حجت الاسلام محسن قرائتي، نهج‌البلاغه با ترجمه دكتر شريعتي و ... را برخي از آثار اين حوزه‌ اين كتابخانه برشمرد و تصريح كرد: طبق آمارهاي ارايه شده، اين كتابخانه توانسته است تاكنون بدون آن كه ريالي هزينه كند، متن كامل يك صد هزار كتاب را توزيع كند.

وي ويژگي‌ اصلي اين سامانه را كاهش حجم تمامي كتاب‌ها عنوان كرد و يادآور شد: اين امكان با استفاده از نرم‌افزار «جاوا» و نرم‌افزار كتاب‌ساز اختصاصي كه ستاد آن را فراهم كرده، ميسر شده است. از اين طريق متن كامل كتاب در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد و علاوه بر خواندن در گوشي مي‌توان بر روي آن تغييرات خط و فونت ايجاد كرد. تغييرات حاشيه‌اي و همچنين بازگشت به مطالعه ار ديگر ويژكي‌هاي اين كتابخانه است.

حسيني خاطرنشان كرد: مجموعه آثار اين كتابخانه بلوتوثي بر اساس متن‌ اصلي كتاب‌ها صفحه‌بندي شده‌اند‌ و قابليت استفاده و استناد به عنوان يك منبع پژوهشي را دارند. اهميت اين اقدام استفاده از زمان‌هاي مرده يا اوقاتي است كه از قبل براي آنها برنامه‌ريزي انجام نداده‌ايم.

وي افزود: ستاد امر به معروف و نهي از منكر نزديك به 5000 عنوان كتاب كه شامل 15 هزار جلد مي‌شود را به همين شكل آماده كرده است و مي‌تواند در صورت داشتن سامانه بلوتوثي، به شكل رايگان در اختيار مراكز مختلف قرار دهد. ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، سازماني مستقل است كه فقط به فعاليت‌هاي فرهنگ‌سازي و تبليغ در اين زمينه مي‌پردازد و تمامي افراد جامعه، در شمار جامعه هدف‌ اين مركزند.

مدير روابط عمومي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر در پاسخ به اين كه «آيا تمامي گوشي‌هاي تلفن همراه قابليت استفاده از اين امكان را دارند» گفت: در تمامي گوشي‌هايي كه برنامه‌هاي جاوا را پوشش مي‌دهند، اين قابليت وجود دارد. طبق آمار اعلام شده از سوي مخابرات، حدود هشتاد درصد  اين پايگاه پژوهشي مجموعه كاملي از تمامي ترجمه‌ها، تفاسير، احاديث، مقالات، پايان‌نامه‌ها، كتاب‌ها، كتاب‌هاي خطي و ... درباره موضوعات و مباحث امر به معروف و نهي از منكر را دربردارد  گوشي‌هاي موجود در بازار ايران اين قابليت را دارند.

وي درباره ديگر برنامه‌هاي اين ستاد بيان داشت: ارسال كتاب‌ از طريق MMS فعاليت ديگر اين مركز است كه اميدواريم با همكاري مخابرات هرچه سريع‌تر امكان‌پذير شود. در اين برنامه حتي اگر فرد در فضاي بلوتوثي هم قرار نداشته باشد، باز هم مي‌تواند كتاب‌ها را از طريق فايلي كه برايش ارسال مي‌شود، دريافت كند.

حسيني سومين فعاليت اين ستاد را ارايه جامع‌ترين پايگاه پژوهشي امر به معروف و نهي از منكر جهان اسلام بيان كرد و گفت: اين پايگاه پژوهشي، مجموعه كاملي از تمامي ترجمه‌ها، تفاسير، احاديث، مقالات، پايان‌نامه‌ها، كتاب‌ها، كتاب‌هاي خطي و ... درباره موضوعات و مباحث امر به معروف و نهي از منكر را دربردارد. تنها مقالات اين پايگاه دربردارنده يك دوره 63 ساله مقالات مرتبط با امر به معروف و نهي از منكر مطبوعات فارسي‌زبان‌ از سال 1323 تا سال 1387 را شامل مي‌شود.

وي درباره مجموعه كتاب‌هاي خطي پايگاه پژوهشي امر به معروف و نهي از منكر عنوان كرد: در اين طرح كتاب‌هاي خطي مرتبط با امر به معروف و نهي از منكر از سراسر جهان گردآوري شده‌اند، حتي كتاب‌هاي خطي كه از سال 856 قمري تأليف شده‌اند و در اين پايگاه جاي دارند. در اين برنامه كد شناسايي و اطلاعات نسخه‌شناسي‌ اثر در اين پايگاه اطلاع‌رساني معرفي مي‌شوند تا علاقه‌مندان بر اساس نياز و امكان مراجعه به آن كتابخانه از اطلاعات آن كتاب استفاده كنند.

وي با اشاره به اين كه اين ستاد در زمينه امر به معروف نزديك به 90 عنوان كتاب فقهي قرار دارد، گفت: تمامي احاديث مرتبط با امر به معروف اعم از شيعه و سني در اين پايگاه جمع جمع‌آوري شده‌اند. تاكنون نزديك به 800 موضوع مرتبط  دسته‌بندي شده و روي اين سايت قرار گرفته‌اند. اين پايگاه دربردارنده 20 هزار منبع پژوهشي در حوزه امر به معروف و نهي از منكر است.