تبیان، دستیار زندگی

ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه نهم

آشنایی با مفاهیم به‌کاررفته در سامانه آب‌گرم‌کن خورشیدی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ﺳﺮﻓﺼﻞ: ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی پیشرفته‌تر
پیش‌نیازها: آشنایی با مفاهیم به‌کاررفته در سامانه آب‌گرم‌کن خورشیدی
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
 1-1- وسایل موردنیاز
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
 سه عدد بطری پلاستیکی (یک بطری دو لیتری، یک بطری 400 میلی‌لیتری و یک بطری 500 میلی‌لیتری)
اسپری رنگ مشکی
شلنگ لاستیکی 16 میلی‌متری
چسب فویل آلومینیومی
صفحه رفلکتور انعطاف‌پذیر (هرچه درخشان‌تر باشد، بهتر است)
1-2- گام اول : بطری‌ها را آماده کنید
بطری‌ها را کاملاً تمیز کنید و بطری کوچک‌تر را با یک‌لایه رنگ مشکی بپوشانید. بهتر است بطری وسط از جنس شیشه باشد. بطری وسط یا همان محفظه آب را با یک‌لایه رنگ بپوشانید. اگر از بطری‌های پلاستیکی برای نگه‌داشتن چیزی غیر از آب استفاده می‌کرده‌اید، باید حتماً بطری‌ها را کاملاً تمیز کنید. دقت کنید که بطری‌ها نباید بوی نوشیدنی‌های قبلی را در خود داشته باشند.
تمام برچسب‌ها را هم بکنید.
با اسپری رنگ یک‌لایه نازک رنگ روی بطری 400 میلی‌لیتری بزنید تا زود خشک شود. اگر وقت دارید می‌توانید بعد از خشک شدن لایه اول، یک‌لایه رنگ دیگر هم روی بطری بزنید.
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
 1-3- گام دوم : بطری‌های عایق را ببرید
بطری دو لیتری و بطری 500 میلی‌متری به‌عنوان بطری‌های عایق عمل می‌کنند تا گرمای خورشیدی در بطری وسطی متمرکز شود. کف این دو بطری را از نقطه‌ای که انحنای کف بطری تمام می‌شود، ببرید (به تصاویر دقت کنید). می‌توانید برای افزایش کارایی آب‌گرم‌کن خورشیدی چند بطری شفاف دیگر هم به بطری‌های عایق اضافه کنید.
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
1-4- گام سوم : شلنگ اتصال را اضافه کنید
شلنگ را داخل دهنه بطری وسطی قرار دهید حالا شلنگ و دهنه بطری وسطی را از دهنه بطری 2 لیتری رد کنید بطری‌ها تقریباً آماده هستند. حدود 3 تا 5 سانتیمتر از شلنگ پلاستیکی 6 میلی‌متری جدا کنید. شلنگ را کمی خیس کنید و آن را حدود یک و نیم سانتی‌متری داخل بطری وسطی فروکنید. حالا باید شلنگ و دهنه بطری وسطی را از دهنه بطری 2 لیتری عبور دهید. انجام این قسمت کمی سخت است و ممکن است نیاز به استفاده از یک پیچ‌گوشتی یا سایر ابزار کمکی داشته باشید. با اینکار دهنه دو بطری را یکسان می‌کنید و می‌توانید از دهنه بطری 2 لیتری، بطری اصلی و محفظه آب را پرکنید.
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
 1-5- گام چهارم : عایق‌ها را اضافه کنید
حالا کف بطری 2 لیتری را بچسبانید. بطری وسطی را داخل بطری 500 میلی‌لیتری قرار دهید؛ با اینکار عایق دوم محفظه آب آب‌گرم‌کن خورشیدی ایجاد می‌شود. ممکن است برای جا گرفتن بطری داخل بطری عایق نیاز باشد کمی طول بطری را برش دهید. قبل از چسباندن کف بطری 2 لیتری، دو قاشق سوپ‌خوری برنج خشک داخل بطری دو لیتری بریزید. این برنج‌ها مایعات ایجادشده روی دیواره بطری را جذب می‌کنند و به ای ترتیب کارایی آب‌گرم‌کن خورشیدی افزایش می‌یابد.
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
 1-6- گام پنجم : چسب آلومینیومی منعکس‌کننده را اضافه کنید
حالا باید فویل آلومینیومی را که به‌عنوان منعکس‌کننده عمل می‌کند، اضافه کنید نیمی از بطری 2 لیتری را با چسب آلومینیومی بپوشانید همان‌طور که می‌بینید نیمی از بطری با چسب پوشانده نشده است. با اینکار یک منعکس‌کننده سهموی شکل درست کرده‌اید که نور خورشید را در قسمت پشتی بطری وسطی قوی‌تر می‌کند.
 1-7- آب‌گرم‌کن خورشیدی آماده است
آب‌گرم‌کن خورشیدی را از طرف شفاف بطری رو به آفتاب قرار دهید. آب‌گرم‌کن خورشیدی‌تان آماده است. از این آب‌گرم‌کن می‌تواند در سفرها و پیک‌نیک‌هایتان استفاده کنید. برای استفاده از آب‌گرم‌کن خورشیدی ابتدا بطری وسطی را پرکنید؛ نباید بطری را کاملاً پر نکنید و کمی فضا برای انبساط در نظر بگیرید. در بطری را کمی شل کنید و بطری را رو به آفتاب به چیزی تکیه دهید. آن‌طرف بطری که با فویل پوشانده شده است نباید رو به آفتاب باشد. حالا باید صبر کنید؛ زمان موردنیاز برای داغ شدن آب به دمای هوا و موضع بطری نسبت به آب بستگی دارد. در دمای زمستانی داغ شدن آب حدود چند ساعت طول می‌کشد اما در تابستان این زمان بسیار کمتر می‌شود. جنس بطری وسطی آب‌گرم‌کن خورشیدی تفاوت زیادی در دمای نهایی آب ایجاد نمی‌کند اما آب داخل بطری شیشه‌ای کمی داغ‌تر از بطری پلاستیکی می‌شود و البته سالم‌تر هم هست.
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
• تکلیف:برای بهینه‌سازی و افزایش دمای آب از رفلکتور استفاده کرده و نتیجه را با گزارش مقایسه دمای آب در حالت جدید و قدیم، اعلام نمایید.
روش پیشنهادی:
یک توری پنجره خیلی روشن پیدا کنید و یک مستطیل 50 در 60 سانتیمتری از آن ببرید. حدود 15 سانتیمتر از هر یک از قطرهای مستطیل را ببرید. با استفاده از چسب برزنتی فلزی قسمت انتهایی هر یک از برش‌هایتان را محکم کنید (اینکار را از طرف براق انجام دهید و چسب معمولی را هم روی طرف دیگر رفلکتور بزنید). روی چهارگوشه مستطیل از طرف براق نوار ولکرو بچسبانید و چهار تکه از این نوار را هم کمی پایین‌تر از نوارهای گوشه بچسبانید.
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-جلسه ی نهم
• منابع مطالعه:
جهت گرفتن ایده‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر به لینک‌های زیر مراجعه کنید:
http://www.instructables.com/id/Solar-Water-Heater-class-Prodject
http://www.instructables.com/id/Cheap-solar-hot-tubspapool-heater
http://www.instructables.com/id/Aluminum-Can-Solar-Heater
https://www.aparat.com/v/NVZOS/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA_%D8%A2%D8%A8%DA%AF%D8%B1%D9%85%DA%A9%D9%86_%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C_
%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87
 
تنظیم کننده: محبوبه همت

مطالب مرتبط: 
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش اول
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش دوم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش سوم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش چهارم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش پنجم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش ششم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش هفتم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش هشتم
ساخت آب‌گرم‌کن خورشیدی-بخش نهم