تبیان، دستیار زندگی

حقایقی ازگروه خونی O مثبت

این یک واقعیت شناخته شده است که گروه خونی O مثبت متداول ترین و AB منفی نادرترین شکل گروه خونی می باشند. در این مقاله برخی از حقایق مهم در مورد گروه خونی O مثبت ارائه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زینب شاه مرادی -مرکز یادگیری تبیان
حقایقی ازگروه خونی o مثبت
نوع خون که هم چنین به عنوان گروه خونی شناخته می‌شود، هر چند منحصر به فرد نیست، اما از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند. به منظور یک انتقال بی‌خطر، لازم است گروه‌های خونی به طریقی خاص با یکدیگر تطابق داشته باشند. عموماً چهار گروه خونی اصلی تحت عناوین A، B، AB، و O وجود دارد. این گروه‌های خونی با توجه به وجود یا عدم وجود دو آنتی‌ ژن A و B در سطح سلول های قرمز خون (گلبول های قرمز خون RBCs) تعیین می‌شوند.
انواع گروه خونی با توجه به سیستم شناخته شده‌ای تحت عنوان سیستم گروه خونی ABO، تقسیم‌ بندی می‌شوند. این گروه‌ها فراتر از آن با توجه به عامل Rh (عامل رزوس) تقسیم می‌شوند. عامل Rh وجود یا عدم وجود آنتی ژن D در سلول‌های قرمز خون است. گروه‌های خونی A منفی، B منفی، AB منفی، و O منفی، گروه‌هایی هستند که در سلول های قرمز هیچ گونه آنتی‌ژنی ندارند. انواع مثبت آن البته دارای آنتی‌ ژن هایی در خود هستند. این سیستم ABO، که در اوایل قرن 20ام پایه‌گذاری شد، دارای جایگاه بین المللی بوده، و با انجمن بین المللی انتقال خون وابستگی دراز مدتی دارد.

آمار جمعیت
حقیقتی حیرت انگیز از گروه خونی «O» این است که در حدود 38% جمعیت ایالات متحده دارای گروه خونی O مثبت می‌باشند. این درصد در میان اسپانیایی‌ها و آمریکایی‌ آفریقایی‌ تبارها بیشتر می‌باشد.

انتقال خون
افراد با گروه خونی O مثبت می‌توانند تنها از اعضای گروه O مثبت خون دریافت کنند. اعتقاد بر این بود که گروه خونی O منفی با این گروه خونی سازگار است، با این حال این حقیقت کاملاً مورد بحث و منازعه قرار دارد. افراد دارای گروه خونی O منفی می‌توانند تنها از کسانی خون دریافت کنند که دارای گروه خونی O منفی می‌باشند. تنها 7% از مردم ایالات متحده دارای گروه خونی O منفی می‌باشند.

اهداء خون
یک اهداکننده با گروه خونی O + می‌تواند به هر گروه خونی مثبت، یعنیO + ، A +، B +، و AB + خون اهداء نماید. از این رو، افراد با گروه خونی O به عنوان اهداء کنندگان جهانی شناخته می‌شوند. گروه خونی O مثبت عمومی‌‌ترین نوع گروه خونی و به احتمال زیاد انتقال دهنده می‌باشد. با این حال، افرادی با گروه خونی O منفی می‌توانند به هر کسی (هم گروه خونی مثبت و هم چنین گروه خونی منفی) خون اهداء کنند. در نتیجه فردی با گروه خونی O منفی به عنوان اهدا کننده جهانی سلول‌های قرمز در نظر گرفته می‌شود.
در موارد اضطراری، به دلیل مشخص نبودن نوع خون بیمار، خون O منفی به او داده می‌شود. این گروه خونی همچنین برای نوزادانی که به خون نیاز دارند، لازم می‌باشد.
حقایقی ازگروه خونی o مثبت
سازش پذیری پلاسما
در صورت بروز شرایط اضطراری، افراد O + می‌توانند پلاسما را از هر گروه خونی دیگری دریافت کنند. افراد با گروه خونی O دارای هم آنتی ـ A (anti-A) و هم آنتی ـ B (anti-B) بوده بنابراین پلاسما گروه O تنها می‌تواند به بیماران گروه خونی O داده شود.

خصوصیات شخصیتی
باور می‌کنید یا خیر، مانند نشانه‌ی زودیاک (برج فلکی) (the Zodiac sign)، نوع گروه خونی بر رفتار شما تاثیر می‌گذارد. اعتقاد بر این است افرادی که به گروه خونی O تعلق دارند، دارای یک شخصیت پرخاشگر، سلطه جو و پر انرژی می‌باشند. آنها بیشتر واقع گرا بوده و به جزئیات اهمیت می‌دهند، افرادی مسئول، قاطع، منظم، مرتب، مبتکر و واقع بین، منطقی، دقیق و قانونمند هستند. شخصیت گروه خونی O مثبت اغلب قوی، نوآور، عصبانی با رفتاری مثبت و منفی، و همچنین بیش فعال و ویری توصیف می‌شود.

رژیم غذایی
رژیم غذایی برای گروه خونی O مثبت بایستی بیشتر حاوی گوشت بر مبنای پروتئین (گوشت بدون چربی) باشد، با این حال، نباید با ورزش شدید همراه باشد. مواد غذایی که می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند به عنوان مثال، حبوبات، لوبیا، و غیره بایستی در حد اعتدال مصرف شوند. مطالعات انجام شده در خصوص ویژگی‌های گروه خونی O نشان می‌دهد که افراد با گروه خونی O دارای معده‌ی اسیدی هستند. وارد نمودن بلغور جو دوسر، آلوئه ورا، زنجبیل، سالاد سبز، موز، و خربزه در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش علائم رفلکس اسید کمک کند.
اهدای خون هرچند وقت یک بار می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات دهد. یک اهداء خون می‌تواند جان نزدیک به 3 نفر را نجات دهد. اهداء خون یک شیوه‌ی ساده و بسیار بی‌خطر می‌باشد.


مطالب مرتبط:
تعیین گروه خون
سلول های خونی


منبع: http://tizland.ir