تبیان، دستیار زندگی

ساخت نگهدارنده طبیعی مواد لبنی با گیاه کزل، دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان رودهن در بخش غرفه

ساخت نگهدارنده طبیعی مواد لبنی با گیاه کزل، دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان رودهن در بخش غرفه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ساخت نگهدارنده طبیعی مواد لبنی با گیاه کزل، دستاورد برتر دوره دوم فرزانگان رودهن در بخش غرفه

دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 126  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های برتر، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: ساخت نگهدارنده طبیعی مواد لبنی با استفاده از گیاه کزل
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان رودهن
نام استاد: خانم مریم حلوایی، خانم فاطمه میر هادی
دانش آموزان: پارمیدا شاه حسینی، سما الهقلیلو

چکیده:
امروزه در بسیاری از کشورها به منظور بالا بردن میزان ماندگاری مواد خوراکی به ویژه مواد لبنی از نگهدارنده های شیمیایی که حاوی مواد مضر از قبیل BHA و BHT استفاده می نمایند که درواقع اگر نگهدارنده های شیمیایی بیش از حد مجاز استفاده شوند، تداخل هورمونی و افزایش آنزیم های کبدی را به دنبال دارند و همپنین مرکز تحقیقات بین المللی سرطان که بخشی از سازمان بهداشت جهانی می باشد، BHA برای انسان سرطان زا شناخته است که در مطالعات دیگر احتمال سرطان زایی BHT نیز گزارش شده است و علاوه بر این، مواد  نگهدارنده شیمیایی، میزان ماندگاری مواد را بالا برده و در عین حال سبب کاهش کیفیت و خاصیت مواد می شوند؛ اما مسئله مورد توجه این است که مواد خوراکی بدون مواد نگهدارنده ماندگاری زیادی ندارند و با گذشت مدت زمانی کوتاه تحت تاثیر عوامل محیطی چون باکتری ها ، کپک ها ، انگل ها ، گرما، رطوبت و نور فاسد شده و قابل استفاده نمی باشند؛ بنابراین استفاده از نگهدارنده های کاملا طبیعی، می تواند جایگزین خوبی از نظر بالا بردن میزان ماندگاری مواد و در عین حال حفظ کیفیت و خاصیت مواد به جای نگهدارنده های شیمیایی باشد. انتظار می رود که با جایگزین کردن نگدارنده های کاملا طبیعی میزان شیوع بیماری هایی چون سرطان، کاهش یابد و بر میزان سلامت و کیفیت مواد غذایی و خوراکی افزوده شود.

اهمیت و ضرورت انجام طرح
امروزه در بسیاری از کشورهای جهان برای افزایش ماندگاری مواد از نگهدارنده هایی با فرمولاسیون کاملا شیمیایی استفاده می نمایند که محتوای آنها حاوی مواد سرطان زا بوده و استفاده از آن ها امکان ابتلا به این بیماری را بالا می برد و هزینه های زیادی را به منظور درمان، برای خانواده ها هموار می سازد و افزایش آنزیم های کبدی را به دنبال دارد و علاوه بر آن باعث کاهش کیفیت و خاصیت مواد می شود. بدین منظور یکی از دلایل کاهش مدت عمر انسان ها به علت کمبود میزان بازدهی مواد و خاصیت آنان می باشد و علاوه بر آن سوابق بیماری هایی نظیر تداخل هورمونی را  افزایش داده است و این مشکلات برای جامعه و خانواده ها به منظور افزایش امکانات برای درمان این بیماری ها، هزینه های گزافی را به همراه دارد و در برخی موارد بیمار از درمان آنها صرف نظر کرده و سبب موروثی شدن این بیماری ها و انتقال آنها به نسل های آینده می شود.

گروه بر آن شد تا با گیاهان طبیعی بتواند ترکیبی برای بالا بردن زمان نگهداری مواد غذایی به خصوص مواد لبنی پیدا کند. با توجه به اینکه ایران دارای پوشش گیاهی خاص و قدمت فرهنگی بالایی است در گذشته از موادی طبیعی برای افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی نیز استفاده می شده است.

مقدمه:
امروزه برای افزایش ماندگاری مواد خوراکی از نگهدارنده های شیمیایی استفاده می شود. این مواد اگر بیش از حد مجاز استفاده شوند، تداخل هورمونی و افزایش آنزیم های کبدی را به دنبال خواهند داشت.امروزه به طور افزاینده ای تقاضای مصرف كننده برای محصولات طبیعی و با حداقل فرآوری افزایش یافته است به منظور بـرآوردن ایـن احتیـاج، یكـی از چالش ها در صنایع غذایی كاهش افزودنی های شیمیایی  در فرمولاسیون مواد غذایی می باشد در این مورد استفاده از محصولات گیاهی و طبیعـی توجهات زیادی را به خود جلب كرده است؛  بنابراین استفاده از نگهدارنده های کاملا طبیعی می تواند جایگزین خوبی در نگهداری مواد و در عین حال حفظ  کیفیت و خاصیت مواد به جای نگهدارنده های شیمیایی باشند.  

اهداف طرح
شناسایی مواد نگهدارنده کاربردی برای بالا بردن میزان ماندگاری لبنیات و جایگزین مواد نگهدارنده طبیعی

هدف کلی
ساخت نگهدارنده طبیعی مواد لبنی با استفاده از گیاه کزل

اهداف ویژه (جزئی، اختصاصی):
-          آشنایی با خواص گیاهان بومی دماوند
-          تعیین میزان عملکرد نگهدارنده طبیعی
-          تعیین میزان عملکرد نگهدارنده های شیمیایی و مضرات آن ها
-          مقایسه مواد نگهدارنده شیمیایی با مواد نگهدارنده طبیعی

اهداف کاربردی
ساخت نگهدارنده طبیعی جهت استفاده در بالا بردن میزان ماندگاری مواد لبنی

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان، تنظیم: نسرین صادقی