تبیان، دستیار زندگی

برپایی 50 هزار نمایشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه سراسر کشور

مدیركل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش؛ از بر پایی 50 هزار نمایشگاه كتاب در50 هزار مدرسه سراسرکشور در هفته كتاب خبرداد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
برپایی 50 هزار نمایشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه سراسر کشور
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی رمضانی در مصاحبه با خبرنگار این مركز با اشاره به اهمیت كتاب و كتابخوانی، اظهاركرد: بیست و پنجمین دوره هفته كتاب از امروز بیستم تا بیست وهشتم آبان ماه ، با شعار «آینده روشن با خانواده كتاب خوان» در سراسر كشور برگزار می شود .
وی از برگزاری 50  هزار نمایشگاه كتاب در50 هزار مدرسه در28 استان كشوراز اواخر این هفته خبر داد و خاطر نشان كرد: امسال با هدف تشویق و ترغیب دانش آموزان در موضوع مطالعه، مسابقات كتاب خوانی در 4 مرحله برگزار می شود .
رمضانی تصریح كرد: در مرحله اول دانش آموزان تنها یك عنوان كتاب را مطالعه و سپس درآزمون آن شركت می‌كنند اما د ر مراحل بعد ، در منطقه 2 عنوان كتاب در مرحله استانی 3 عنوان و در مرحله كشوری نیز 4 عنوان كتاب را مطالعه و درآزمون های مربوطه شرکت می كنند ، البته در مرحله كشوری دانش آموز باید آنچه از مطالعه 4 عنوان كتاب فرا گرفته است به صورت كتاب پژوهش و شفاهی برای دیگر دانش آموزان ارائه دهد .
وی ادامه داد: انتخاب عناوین كتب مسابقه بر اساس شاخص هایی از جمله ظاهر كتاب كه شامل جلد، متن، قطع و فونت؛ ویژگی های ساختاری مانند نوع نثر كه باید متناسب با سن دانش آموزان باشد؛ و محتوای كتب كه می بایست اخلاقی، دینی و تربیتی باشد، صورت می گیرد .
مدیركل فرهنگی و هنری ، اردوها و فضاهای پرورشی اظهاركرد: تلاش می‌كنیم موضوعاتی برای مطالعه دانش آموزان انتخاب شوند كه در جشنواره ها به عنوان كتاب برگزیده انتخاب شده اند .
رمضانی از تلاش برای افزایش كیفیت وكاهش قیمت كتاب‌ ها با هدف دسترسی آسان دانش آموزان به کتاب خبرداد و افزود: در راستای تحقق سیاست‌های تفویض اختیار و تمركز زدایی، از سال آینده برنامه‌ای را در دستور كار قرار می‌ دهیم كه طی آن موضوع كتاب مسابقه را اولیای مدرسه خود انتخاب كنند .
وی گفت: انتظار می رود خانواده در نهادینه كردن فرهنگ مطالعه و كتاب خوانی بیش از پیش تلاش كنند و شرایط را برای دسترسی فرزندان شان به كتاب‌های مناسب مسائل مورد نیاز و روزجامعه فراهم كنند .
مدیركل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورش تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه را ضروری دانست و تصریح كرد: انتظار می رود خیرین مدرسه ساز، در كنار كار خدا پسندانه ساخت و تجهیز مدارس، برای تجهیز كتابخانه های مدارس، کتابخانه‌های کلاسی و نهادینه كردن فرهنگ مطالعه بیش از پیش با آموزش و پرورش همكاری كنند .
وی از بر پایی همایش دانایی وتوانایی با حضور وزیرآموزش و پرورش درسه شنبه هفته جاری خبرداد وافزود: دراین همایش از 300 نفر از برگزیدگان حوزه كتاب و كتاب خوانی با حضور سید محمد بطحایی تجلیل می‌شود .
رمضانی گفت: معرفی دانش آموزان موفق در موضوع کتاب خوانی ،استفاده از نویسندگان مشهور برای سخنرانی درجمع دانش آموزان و بازدید از کتابخانه های عمومی سطح شهر، در هفته كتاب خوانی از جمله برنامه های مدارس دراین هفته خواهد بود.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش