تبیان، دستیار زندگی

حمام قجر

حمام قجر در خیابان عبید زاکانی کنار بازارچه و مسجد آقا کبیر قرار دارد و قدیمی ترین حمام موجود در قزوین به شمار می‌آید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمام قجر
حمام قجر در خیابان عبید زاکانی کنار بازارچه و مسجد آقا کبیر قرار دارد و قدیمی ترین حمام موجود در قزوین به شمار می‌آید که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به دستور شاه عباس دوم صفوی و توسط امیر گونه خان از سرداران و امرای وی ساخته شده است و به همین دلیل در ابتدا با نام «حمام شاهی» خوانده می‌شد. حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که شامل تزئینات کاشی کاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش شده است. پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

 

مسجد جامع

 

 مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یا مسجد جامع کبیر از بزرگ‌ترین مساجد ایران و کهن‌ترین مسجدجامع ایران است. بنای نخست آن روی آتشکده‌ای از دوران ساسانیان ساخته شده (آتشکده دربخش ایوان جنوبی بوده است). این مسجدبه سبک چهار ایوانی است و در شهر قزوین قرار دارد. این بنا به فرمان هارون الرشید و به سال ۱۹۲ هجری ساخته شده است.

 

مراکز خرید قزوین

 

مرکز خرید نارون قزوین

 

قزوین -  خیابان یخچال، روبروی پمپ بنزین شهید بابایی

اینجا یکی از بزرگ‌ترین و پر طرفدارترین مراکز خرید قزوین است که از چهار طبقه تشکیل شده است. این مکان علاوه بر فروشگاه‌های رنگارنگ یک فود کورت خوب هم دارد که می‌توانید بعد از خرید خوراکی‌های خوشمزه را امتحان کنید. هنگام خرید در این مرکز خرید، نیازی نیست که نگران جای پارک ماشین خود باشید، چرا که این مرکز خرید مجهز به یک پارکینگ رایگان است.

مجتمع تجاری - اداری داریوش

 

خیابان فلسطین ، روبروی سالن شهید بابایی

 

 مجتمع تجاری و اداری داریوش» ۳۶ واحد تجاری و ۲۴ واحد اداری دارد. وجود رستوران و مجهزترین تاسیسات آشپزخانه و پارکینگ از مزایای این مجتمع به حساب می‌آیند.

 

مجتمع تجاری فردوسی

 

خیابان فردوسی

 

این مجتمع که در یکی از بهترین مناطق تجاری اداری قزوین قرار گرفته، مجتمعی دوازده طبقه است که ۵ طبقه از آن اداری و ۳ طبقه تجاری و ۱ طبقه هم به فست فود اختصاص دارد. این مرکز خرید مجهز به پارکینگ ۳ طبقه است.

سوغات‌های معروف قزوین

 

شیرینی‌های قزوین از معروفترین و لذیذترین شیرینی‌های ایران هستند و به دو صورت كارگاهی و كاملا سنتی در منازل (به مناسبت ایام خاص سالیانه) تهیه و طبخ می‌شوند.

 

انواع شیرینی‌های قزوین عبارتند از: باقلوای لوزینه و پیچ، نان برنجی، نان برنجی زعفرانی، نان برنجی كاكائویی، نان نخودی، نازک پسته‌ای، نازک بادامی، نازک گردویی، لب پیچ، نان قندی، نان چایی، نان چرخی، نان بادامی، نان گردویی، كلوچه، اتابكی، ولیعهدی، پادرازی، توت زعفرانی، توت پسته‌ای، توت بادامی، نان نارگیلی، حاج كریمی، قرابیه، قطاب، بهشتی، كرمانشاهی، پنجره‌ای و بسیاری از موارد متنوع دیگر.

 

 باقلوا

 

معروف‌ترین سوغات قزوین باقلوای  شیرین و لذیذ قزوین است که شهرت جهانی دارد. اگر به قزوین سفر کردید، این شیرینی را از دست ندهید. باقلوا در دو نوع پیچ و تابه‌ای  موجود است.

 

باقلوای قزوینی  را می‌توانید از شیرینی پزی‌های شهر قزوین به راحتی تهیه کنید. اگر مسیرتان به حوالی خیابان پادگان خورد، بهتر است سری به فروشگاه سوغات مجلسی بین چهارراه بلوار و چهارراه پادگان بزنید و همچنین قنادی پرستو در خیابان چهار راه بوعلی  را برای خرید باقلوای اصیل قزوین را از دست ندهید.

باقلوای قزوین

 

نازک پسته (نان نازک)

 

نان نازک پسته شیرینی بی نهایت خوشمزه شهر قزوین است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما طعم آن را امتحان کنید.

لیست صنایع دستی استان قزوین

 

كهسوزن دوزی، ابریشم دوزی، ملیله دوزی، سوزن دوزی، گلابتون دوزی، جعبه‌های آینه دار، حکاکی و قلمزنی از مهم ترین صنایع دستی استان قزوین به شمار می‌رود که هر کدام از آن‌ها دارای قدمتی است.  گلیم، جاجیم، چادرشب، فرش، سفالگری، چوب ساخته‌ها، خوشنویسی و نگارگری قزوین نیز معروف است

غذاهای معروف قزوین

 

پلوها و خورش‌‏ها

 

 قیمه نثار یکی از معروف‌ترین غذاهای شهر قزوین است که می‌توان آن را در رستوران‌های قزوین نوش جان کرد.

 

قیمه نثار - فسنجان - کشمش پلو - خورشت بامیه - ته چین - شویدپلو - ماش پلو- شیرین پلو  و غیره.

 

کباب‏‌ها

 

کباب کوبیده - کباب برگ - کباب ماهی - کباب تیهو و غیره.

 

خوراک‌‏ها

 

دلمه‏‌ی برگ مو - دلمه‌‏ی بادمجان - شامی - کتلت سیب زمینی - کوفته قزوینی - اشکنه -آبگوشت-حلیم بادمجان و مسمای بادمجان و غیره.

 

نوشیدنی‌‏ها

 

 سرکه شیره - سرکه انگبین - شربت آبلیمو -  شربت تخم ریحان - آبدوغ - آب زرشک

 منبع:مقاله جهانگردی
کتاب اطلاعات توریستی کشورهای جهان