تبیان، دستیار زندگی

چند قانون بین المللی برای داشتن یک زندگی با برکت

امروزه می بینیم که نشر کتاب هایی با عناوین "چگونه ثروتمند شویم؟" " راه هایی برای ثروتمند شدن" "راه های جذب پول: و امثال این ها رونق خوبی در بازار پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند قانون بین المللی برای داشتن یک زندگی با برکت
امروزه مردم یکی از عوامل مهم در موفقیت و آرامش را داشتن مال و ثروت می دانند اما این جا می خواهم سؤالی بکنم و شما خودتان برای خودتان پاسخ گو باشید که چقدر ما انسان های ثروتمند و متمولی را اطرافمان دیده ایم که لحظه ای آرامش و خوشی را حس نکرده اند و بالعکس انسان هایی بوده اند که از لحاظ مالی در حد پایین زندگی کرده و می کنند اما آرامش و موفقیت و خوشی شان قابل مقایسه با گروه اول نیست.
با کمی جستجو و تدبر در منابع دینی به فاکتور مهم و اساسی و به تعبیری یک قانون بین المللی می رسیم که در این فرصت با هم مرور خواهیم کرد ...
یک مؤمن علاوه بر کمیت زندگی باید به کیفیت زندگی اش توجه کند؛ مراقب کیفیت عمر و علم و کسب و کارش باشد.
به تعبیر دیگر ببیند زندگی اش چقدر خاصیت و فایده داشته و دارد. برکت زندگی اگر همراه با زندگی نباشد، آن عمر،علم، مال خیلی ارزش ندارد.
آدم هایی بوده اند که شاید عمرشون خیلی طولانی بود ولی خاصیت نداشت چندان فایده ای چندان نداشت اما کسانی بودند شاید چهل پنجاه سال هم بیشتر عمر نکردند ولی به اندازه پانصد سال خاصیت داشتند. آدم باید دنبال برکت زندگی اش باشد. نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که برکت داشتن چیزی به معنای زیادی آن نیست؛ برکت مال این نیست که مال زیاد باشد، برکت عمر این نیست که طولانی باشد، مهم این است که خاصیت آن ها زیاد باشد، خیرش فراوان باشد، کار راه انداز و گره گشا باشد.

صداقت در رفتار و گفتار موجب برکت در زندگی است

یکی از چیزهایی که باعث ایجاد برکت و خیر در زندگی می شود، صداقت است. در روایات هم آمده هر کسی حتی غیر مسلمان، این موضوع را رعایت کند و صداقت داشته باشد در زندگی اش خیر و برکت وارد می شود.
پیغمبر صلی الله و علیه وآله فرمود: اذ التاجران صدقا ، بورک لهما؛ اگر دو تا تاجر با صداقت باشند برکت براشون سرازیر می شود.
نفرمود اذ التاجران المسلمان؛ اگر دو تا تاجر مسلمان نه، حتی قید مسلمان بودن ندارد اگر تاجر کاسب اگر صداقت داشته باشد در زندگی اش برکت وارد می شود.
در جایی دیگر حضرت فرمودند: الصّدیق مبارک و الکذب مشووم: صدق مایه برکت و دروغ باعث شومی و بدعاقبتی می‌شود.

مراحل صداقت


صداقت در نیت

در دعای امام عصر(عج) سخن از سرچشمه زلال اعمال یعنی نیّت، پاکی و شفاف بودن آن به میان آمده و با تعبیر: «و صدق النّیّة؛ خدایا توفیق نیت پاک و راستین به من بده»
موضوع نیت به قدری مهم است که پیامبر(صلی الله و علیه وآله) در سخنی فرمود: «انّما الاعمال بالنّیّات؛ قطعاً چگونگی اعمال انسان (از نظر پذیرش و همچنین از نظر کیفیت در درجه عالی و مراحل پایین) بستگی به چگونگی نیّت ها دارد.» سپس چنین توضیح فرمود: «به عنوان مثال در مسأله هجرت از شهری به شهر دیگر(مثلاً از مکه به مدینه) کسی که با نیت هجرت به سوی خدا و رسول( و انجام فرمان خدا و رسول و تحققّ آرمان های الهی) هجرت می کند، به همان آرمان مقدّس نایل می گردد، ولی کسی که هجرتش برای امور مادی دنیا، یا وصلت با زن و ازدواج با او است، هجرت او نیز در راستای همان خواهد بود.»(1)
بنابراین اگر، انسان دارای نیت ناپاک و انحرافی باشد، موجب کارهای انحرافی و زشت خواهد شد، و اگر دارای نیت صادقانه و پاک باشد، منشأ برکات و کارهای مثبت و شایسته خواهد گردید.

صداقت در گفتار


صداقت در عمل

هر کسی خودش را حساب کند ببینید در عمل راستگو و صادق است یا خیر؟! همه ما ادعا می کنیم که مسلمانیم، شیعه هستیم، محب اهل بیتیم، اما آیا در عمل و رفتارهایمان این صداقت دیده می شود؟!
گاهی موقع ها عملمون با ادعامون راست در نمیاد و هماهنگی ندارد. در رویات است که پیغمبر صلی الله و علیه وآله فرمود: اَلْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ النَّاسُ مِنْ یَدِهِ وَ لِسَانِهِ؛ (میزان الحکمه ج 5) مسلمان مثل گل می ماند و مثل تیخ و خار نیست که بدن دیگران برود و آن ها را آزار دهد. مسلمان نیش ندارد که با آن روح کسی را آزرده کند.
به پیغمبر آمدند گفتند یا رسول الله فردی هست اهل نماز و روزه و مسجد است اما اطرافیانش از زبانش در امان نیستند، با زبانش نیش و کنایه یم زند و تیکه می اندازد. 
پیغمبر فرمود: لَا خَیْرَ فِیهَا؛ خیری توش نیست هِیَ مِنْ أَهْلِ النَّار؛ این اهل عذاب است هِیَ مِنْ أَهْلِ النَّار

قوانین و سنت های بین المللی برای ایجاد برکت در زندگی

خدا با هیچ کس و قبیله و نژادی فامیلی ندارد . تنها و تنها براساس سنت ها و فرمول هایی عالم را اداره می کند.
بعضی از فرمول ها و سنت های خدا مسلمان و غیرمسلمان ندارد، هر کسی رعایت بکند، نتیجه اش را خواهد دید.
یکی از آن ها صداقت است؛ هرکسی رعایت کند برکت بر او سرازیر می شود؛ چه مسلمان باشد چه نباشد، چه نماز خوان باشد چه نباشد. این یک قانون بین المللی است.
قانون بین المللی دیگر وفای به عهد است. هر کسی وفای به عهد بکند، هر کسی می خواهد باشد، برای او برکت ایجاد می شود.
قانون دیگر امانتداری است. اگر کسی امانتدار خوبی باشد، این باعث ایجاد برکت در زندگی اش می شود.

چرا از خدا گلایه می کنید؟

ما ادعای اسلام می کنیم اما تو بازار سر همدیگر کلاه می گذاریم؛ جنس درجه دو را به عنوان درجه یکی می فروشیم، در وزن کردن اجناس برای سود بیشتر دزدی می کنیم، ربا می دهیم و می گیریم، مال حرام را در زندگی هایمان وارد می کنیم و خلاصه هزاران کار می کینم و آخرش هم اسم خودمان را می گذاریم مسلمان؛ آن وقت که برکت از زندگی هایمان می رود، صدای گله و آه و واویلایمان بلند می شود و از خدا گله مند می شویم و می گوییم: آخه من چه گناهی کردم، چرا هر چی کار می کنم هیچی برایم نمی ماند، چرا باران نمیاد؟، چرا وقتی بارون میاد، سیل میشه و...
منابع:
سایت تخصصی منبرها؛ بیانات حجت الاسلام عالی
سایت جام نیوز
سایت حوزه
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.