تبیان، دستیار زندگی

فرصت ادامه تحصیل تا پایان متوسطه برای دختران عشایر فراهم می شود

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون بدنبال رایزنی با سازمان های ذیربط هم چون فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی و سازمان امور عشایر ایران هستیم تا با استفاده از تمامی ظرفیت ها، فرصت ادامه تحصیل دختران عشایر تا پایان دوره متوسطه را فراهم کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
فرصت ادامه تحصیل تا پایان متوسطه برای دختران عشایر فراهم می شود
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از ایرنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه به هر میزان که به پایه های بالاتر تحصیلی می رویم تعداد دانش آموزان به ویژه دختران عشایری کاهش می یابد، افزود: اکنون 205 مدرسه شبانه روزی عشایری با 18 هزار دانش آموز که اکثر آنها دختر هستند، در سراسر کشور فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: اکنون در مجموع 6 هزار و 100 مدرسه با 181 هزار دانش آموز و پنج هنرستان اختصاصی در مناطق عشایری کشور وجود دارد و برخی از این مدارس یک یا دو دانش آموز دارد و تعدادی نیز چند پایه هستند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال بنا داریم 2 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل را در مناطق عشایری جذب کرده و زمینه ادامه تحصیل آنها را فراهم کنیم، بیان کرد: این گروه از دانش آموزان به دلیل صعب العبور بودن مسیر یا مسائل فرهنگی نتوانسته اند در مدارس ثبت نام کنند.
حکیم زاده یادآور شد: به منظور جذب و نگهداشت نیروهای انسانی آموزش دهنده و آموزش گیرنده در مناطق عشایری و جلوگیری از مهاجرت ناخواسته و بدون هدف آنها، آیین نامه ای به دفتر وزارتی آموزش و پرورش ارسال شده و اصرار داریم تمامی برنامه ها برای عشایر بر اساس اولویت هایی باشد که این دانش آموزان نیاز دارند و در عین حال عدالت آموزشی نیز در نظر گرفته شود.
وی تعداد دانش آموزان اهل تسنن که اکنون در مدارس عشایری در حال تحصیل هستند را 63 هزار و 527 نفر اعلام کرد و گفت: همچنین اکنون 12 هزار و 710 دانش آموز دختر و پسر در مقطع متوسطه دوم در مدارس عشایری تحصیل می کنند و آموزش و پرورش عشایر تنها دفتری است که از دوره پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی را زیر پوشش قرار می دهد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اکنون 15 هزار نیرو در ادارات آموزش و پرورش عشایر سراسر کشور فعالیت دارند که از این تعداد 14 هزار و 500 نفر معلم هستند و 6 هزار و هشت نفر آنان را معلمان زن تشکیل می دهند.
حکیم زاده با بیان اینکه طبق اسناد بالادستی، آموزش و پرورش عشایر از پیش دبستانی تا پایان متوسطه رایگان است، به اقدامات انجام شده برای دانش آموزان عشایر اشاره وتصریح کرد: طرح غربالگری با همکاری بخش های مختلف به طور رایگان در مناطق عشایری اجرا شده و نوآموزان دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق دو زبانه که هفت هزار و 800 نفر هستند در کلاس های چند پایه زیر پوشش قرار گرفته اند.
وی معلمان مناطق عشایر را افرادی مخلص، متعهد و با انگیزه توصیف کرد که در شرایط بسیار سخت کار می کنند، افزود: این معلمان در کلاس‌های چند پایه با حداقل امکانات، بهترین بهره وری و دستاورد آموزشی را دارند.
حکیم زاده توضیح داد: همچنین درباره مهارت آموزی دانش آموزان عشایر نیز با دیگر سازمان‌های ذیربط و دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش مذاکراتی داشتیم تا شرایط مهارت آموزی متناسب با شرایط زندگی دانش آموزان عشایر فراهم شود.
وی ادامه داد: اعتقاد داریم که نباید مهارت های ارائه شده در محیط زندگی عشایر به کشاورزی و دامداری محدود شود بلکه لازم است متناسب با همه ابعاد زندگی عشایر نیروهای متخصص اعم از پزشک، پرستار و معلم در بین این قشر داشته باشیم، افرادی که شرایط محیط و زندگی عشایر را درک کرده باشند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از مکاتباتی برای در نظر گرفتن سهمیه خاص جذب معلمان عشایر در رشته های متعدد در کنکور خبر داد و با ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن این رایزنی ها گفت: هدف اصلی این است بدون اینکه سبک زندگی عشایر را تغییر داده و آن ها را با مدل های دیگری از زندگی درگیر کنیم شرایطی فراهم شود تا متناسب با نیازهای یک جامعه عشایری نیروهایی از میان دانش آموزان عشایر در تمام مشاغل و حرف مورد نیازشان برای خدمت به جامعه عشایری تربیت کنیم.
حکیم زاده زیر پوشش قرار دادن صددرصدی نوآموزان عشایر را یکی دیگر از برنامه های در دست پیگیری عنوان کرد و گفت: این موضوع در ادارات کل آموزش و پرورش استان ها که بخش آموزش عشایری دارند با جدیت دنبال می شود و اگر همکاری ها تداوم پیدا کند به سمت آموزش و پرورشی متناسب، پویا و با نشاط برای تمامی دانش آموزان عشایر از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه حرکت خواهیم کرد.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش