تبیان، دستیار زندگی

زیبایی به شرط مرگ!+عکس

آمار عمل‌های زیبایی در ایران رو به افزایش چشمگیری است که گاها با آسیب‌های جسمی همراه شده، آسیب‌هایی که افراد را تا سر حد مرگ می‌کشانَد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عمل زیبایی
امروزه عمل‌های زیبایی در بین جوانان ما چنان جذابیت چشم‌گیری پیدا کرده که حتی آنها به آسیب وارده به جسم‌شان در اثر این جراحی‌ها فکر هم نمی‌کنند. شایدکم‌تر کسی در زمان ورود به اتاق عمل برای زیباتر شدن به آن فکر کند که خود نیز یکی از قربانیان عمل‌های زیبایی باشند. اما براستی چه شد که جوانان ما معتادوار به این مسیر کشیده شدند.

عمل‌های زیبایی و مرگ غیرمنتظره

طبق آخرین آمار بیشترین مرگ و میر در عمل‌های زیبایی مربوط به عمل بینی می‌شود ولی می‌بینیم که همچنان جوانان ما بدون هیچ ترسی اقدام به این عمل‌ها می‌کنند حتی خواسته‌های جوانان در این مورد پا فراتر گذاشته و به  جراحی‌های وحشتناک رسیده از جمله این جراحی‌ها برداشتن دنده آخر برای باریک کردن کمر یا کاشت نگین طلا در چشم و هزاران عمل غیر متعارف که شاید باعث معلولیت یا حتی منجر به مرگشان شود.

کمر باریکی یا دیالیز؟! 

در چند ماه اخیر یکی از عمل‌های زیبایی برداشتن دنده برای باریک شدن کمر و رسیدن به یک تناسیب اندام نسبی است؛ غافل از اینکه این قبیل عمل‌ها آسیب‌های فراوانی ایجاد می‌کند؛ از جمله عفونت‌های داخلی و تروما (خون‌ریزی داخلی) که درمان فوق‌العاده سخت و گاها غیر ممکنی دارند و فرد را در آستانه از کار افتادن کلیه و دیالیز می‌کشاند.

چرا جوانان هر روز با احساس نازیبا بودن و راضی نبودن از ظاهر خود دست به گریبانند و در پی آنند که با عمل زیبایی احساس بهتری از خود داشته باشند.


باید توجه داشت که طبق اناتومی بدن دنده آخر حفاظ کلیه است و در واقع جلوی هر گونه ضربه ای را می گیرد و با برداشتن آن کلیه فرد بسیار آسیب پذیر می شود تا جایی که زندگی وی را مختل می‌نماید.

چشم درخشنده یا تاریکی مطلق؟!

چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است ممکن است با کوچک‌ترین دستکاری آسیب بزرگی به این عضو بدن وارد شود حتی می‌دانیم که در اثر تماس دست با چشم‌ها باعث ایجاد عفونت چشمی گردد.
حال با در نظر گرفتن این موضوع مشاهده می کنیم که اخیرا جوانان مبادرت به کاشت نگین های شکل دار (قلب، ستاره و غیره) در چشم می نمایند و این عمل بسیار حساس و خطرناک است زیرا ممکن است در اثر کوچک ترین خطایی از سوی  جراح، آسیب جبران ناپذیری به چشم وارد گردد و یا حتی با عدم رعایت بهداشت لازم فرد دچار ایجاد آب سیاه (ﮔﻠﻮﻛﻮﻡ) و به استانه کوری مطلق برسد. براستی؛ این همه خطرپذیری برای دیده شدن بیشتر؟!

زیبایی درونی یا بیرونی

افراط و تفریط در هر کاری یکی از بدترین مرض‌هایی است که گریبان افراد را می‌گیرد و شاید این مشکل در اثر افسردگی و یا عقده‌ی خود کم بینی بوجود می‌آید و بتازگی ما شاهد این قضیه هستیم که انواع و اقسام جراحی‌های نامتعارف در بین جوانان مرسوم گردیده و بصورت افراطی رواج یافته و افرادی که این عمل‌های زیبایی را انجام می‌دهند گاهی اوقات براثر آسیب‌های جسمانی و یا به نتیجه نرسیدن خواسته مورد نظرشان احساس پشیمانی می‌کنند که متاسفانه هیچ راه بازگشتی به حالت طبیعی و قبل از عمل پیدا نمی‌کنند.
عمل زیبایی
گاهی انجام بعضی از عمل های جراحی زیبایی ضروری است مانند عمل بینی فردی پولیپ (Polyp) دارد و تنفس وی با مشکل مواجه است و یا فردی در اثر اضافه وزن دچار بیماری قلبی و تنفسی است که لازم است که عمل لیپوساکشن (حذف بخشی از بافت داخلی بدن) انجام دهد تا از ایجاد بیماری های دیگر جلوگیری کرده و به سلامتی نسبی دست یابد.
ولی عده زیادی هستند که هیچ نیازی به این عمل‌ها ندارند ولی برای رسیدن به زیبایی نامتعارف(مدهای غربی) مبادرت به این عمل‌های زیبایی می‌نمایند.باید بررسی شود که این اقدامات و عمل‌های نامتعارف از کجا نشات می‌گیرد و چرا برخی از جوانان‌مان علاقه شدیدی به جراحی‌های زیبایی پیدا می‌کنند. چرا آنها هر روز با احساس نازیبا بودن و راضی نبودن از ظاهر خود دست به گریبانند و در پی این هستند که با عمل زیبایی احساس بهتری از خود داشته باشند. این ها کسانی هستند که احتیاج شدیدی به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن دارند. بعضی ها به این نکته اعتقاد دارند که انجام این عمل های زیبایی نامتعارف در میان جوانان جامعه ما یا در اثر پول زیاد و یا عقب ماندگی فرهنگی بوجود است.

کلام آخر

متاسفانه طی چند سال گذشته شاهد رواج بیش از حد و با دلایل غیر قابل پذیرش عمل‌های زیبایی در کشورمان بوده‌ایم و طبق آمار جهانی ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهاست که بیشترین عمل‌های زیبایی در آن انجام می‌گیرد. اما نکته مهم اینجاست که چرا این آمار در ایران بالا بوده و در حال افزایش است. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین دلایل این معضل اجتماعی عدم فرهنگ‌سازی درست درباره‌ی عمل‌های زیبایی است و بعد از آن تهاجم فرهنگی و برنامه‌هایی برای مشغول‌سازی افکار جوانان به این عمل‌ها و دوری از پرداختن به اولویت‌های کشوری و شخصی است. امیدواریم با برنامه‌های مسئولین و آگاهی بخش اعظم از این خودآرایی‌های بی‌مورد از سطح جامعه حذف شود تا بجای زیبایی‌های ظاهری و گذرا به زیبایی باطن و درون‌مان بپردازیم.