تبیان، دستیار زندگی

اثبات قانون اول نیوتن با اسپینر در فضا + ویدیو

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی در اقدامی جالب با استفاده از اسپینر قانون اول نیوتن موسوم به قانون لختی یا اینرسی را مورد بررسی قرار دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اثبات قانون اول نیوتن با اسپینر در فضا + ویدیو
این فیلم از سوی "رندی برزنیک" (Randy Bresnik) فضانورد "سازمان فضایی آمریکا" (ناسا) و فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شده است. 
طبق قانون اول نیوتن تا زمانی که به یک جسم نیرویی وارد نشود و یا برایند نیروهای وارد بر آن صفر باشد، تغییری در وضعیت آن بوجود نیامده و در وضعیت قبلی خود باقی خواهد ماند. به این قانون اصطلاحا قانون لختی و یا اینرسی نیز می‌گویند.
"رندی برزنیک" در توضیح این فیلم نوشته است: من نمی‌دانم چرخش اسپینر در فضا چقدر طول می‌کشد، اما این وسیله یک سوژه خوب برای آزمایش قانون اول نیوتن است.
نبود نیروی خارجی و اصطکاک و جاذبه این امکان را به اسپینر می‌دهد که تمام اجزای آن با سرعت یکسانی گردش کنند و تا زمانی که نیرویی به آن وارد نشود، این وضعیت ادامه پیدا می‌کند.
در این آزمایش چهار فضانورد به کار با اسپینر و انجام حرکات چرخشی می‌پردازند.
1- "راندالف برسنیک" که عضو "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) است و تجربه انجام ماموریت با شاتل "آتلانتیس" را در سال ۲۰۰۹ در کارنامه خود دارد. وی همچنین سرهنگ خلبان نیروی دریایی آمریکاست و ۴۹ سال سن دارد.
2- "پائولو نسپولی" که عضو "آژانس فضایی اروپا"(ایسا) است و پیش از این در ماموریت "ناوگروه اعزامی ۲۷/۲۸" در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشته است. وی ۶۰ ساله است و عضو ارتش ایتالیا نیز بوده است.
3- "جوزف مایکل آکابا"(Joseph Michael Acaba) فضانورد ۵۰ ساله عضو ناسا است که اولین فضانورد این سازمان با اصالت پورتوریکویی محسوب می‌شود.
وی یک معلم و متخصص در حوزه زمین‌شناسی است و با ۵۰ سال سن سابقه ۶ سال خدمت در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا با درجه سرجوخگی را در کارنامه خود دارد.
وی در سال ۲۰۱۲ در قالب ناوگروه اعزامی ۳۱/۳۲ به مدت چهار ماه به عنوان مهندس پرواز در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول به خدمت بوده است.
4- "مارک توماس وانده‌هی"(Mark Thomas Vande Hei) سرهنگ دوم سابق ارتش آمریکا و استادیار فیزیک در آکادمی علوم نظامی ارتش آمریکا بوده است.
وی اکنون ۵۰ ساله است و حدود ۱۱ سال است که در "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) به عنوان مسئول برقراری ارتباط با ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول به کار بوده است و این اولین ماموریت فضایی وی محسوب می‌شود.
مشاهده فیلم: برای مشاهده‌ی فیلم کلیک نمایید.
منبع: فرادید