تبیان، دستیار زندگی

تفاوت بارز کارنما با نمایشگاه گروهی

ششمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران با آثاری از ۳۷ هنرمند به نمایش در آمده است، هنرمندان حاضر در این کارنما، برگزاری آن را فرصت مناسبی برای دیده‌شدن آثار اعضای انجمن می‌دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران

ششمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران عصر روز گذشته (جمعه ۱۹ آبان) در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. این کارنما در ادامه دوره‌های گذشته انجمن هنرمندان نقاش ایران و با تفکیک سنی برگزار شده و اکنون به رده سنی بالای ۴۰ سال اختصاص دارد. رده‌های سنی زیر ۴۰ سال تا پایان سال گذشته برگزار شده است.

به گفته بابک اطمینانی عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در این باره گفت: در فصول سال گذشته، چهار کارنماهای پژوهشی ویژه اعضای زیر ۴۰ سال برگزار شد و بهار امسال به کارنمای پژوهشی شماره ۵ ویژه‌ اعضای بالای چهل سال اختصاص داشت. در هر دوره، حدود چهل نقاش با حداقل ۵ اثر حضور دارند و فرصت مناسبی برای دیده‌شدن آثار اعضای انجمن ـ بدون داوری ـ است.

وی خاطرنشان کرد: ششمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران با آثاری از ۳۷ هنرمند به نمایش در آمده که طی دو سال گذشته خلق شده و سی‌ام آبان برپا است.

 فرصتی برای ارائه آثار اصلی و جلوگیری از دلال‌بازی

شهلا همایونی هنرمند نقاش که یک دهه اخیر را خارج از کشور بوده، حضور در این کارنما را آغازی دوباره برای خود تلقی کرد و گفت: در شرایطی که انجمن خودش گالری ندارد، برپایی چنین نمایشگاه‌هایی برای دیده‌شدن آثار هنرمندان انجمن ضروری است.

وی ضمن پیشنهاد چاپ کتاب کارنمای ششم ادامه داد: در حال حاضر ۵ تابلو از کارهای اخیرم را به این نمایشگاه آورده‌ام، این کارها همگی در اندازه یک متر مربع هستند و با تکنیک اکریلیک با موضوع «طبیعت»‌ اجرا شده‌اند. فکر می‌کنم خیلی از مردم دوست دارند به جای نصب پوستر و آثار کپی، کار اصلی و هنری را روی دیوار منزل خود نصب کنند.

فریده لواسانی از دیگر هنرمندان حاضر در این کارنمای پژوهشی، برگزاری چنین رویدادهایی را کمک به اقتصاد هنر دانست و تأکید کرد: چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند از رقابت‌های ناسالم در قیمت‌گذاری و فروش آثار هنری جلوگیری کند.

تفاوت بارز کارنمای پژوهشی با نمایشگاه گروهی

علی ذاکری یکی دیگر از هنرمندان حاضر در این دوره معتقد است: وقتی یک اثر از یک هنرمند در کنار دیگر آثار هنرمندان قرار می‌گیرد، مخاطب نمی‌تواند ارتباط چندانی با نوع نگاه و ذهنیت هنرمند برقرار کند، اما وقتی چند اثر از او ارائه شود، می‌تواند به مخاطب جهت دهد و این از ویژگی‌های کارنماها است.

الهه مقدمی انجمن هنرمندان نقاش ایران هم نفس برگزاری کارنماها را مطلوب دانست اما معتقد است به دلیل محدود بودن اعضا و رشته‌ها، نمی‌توان کارنما را معیاری برای وضعیت‌سنجی هنرهای تجسمی کشور دانست. ضمن اینکه فعالیت هنری اعضا نباید صرفاً به کارنماها محدود شود.
کارنمای پژوهشی

 
طرح کارنمای پژوهش با هدف بازبینی در آثار و عملکرد اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران پایه‌گذاری شده است. نخستین دوره از این طرح بهار سال گذشته در خانه هنرمندان کلید خورد. اردیبهشت و خرداد امسال هم پنجمین دوره برگزار شد و اکنون ششمین دوره در حال برگزاری است.

هنرمندان حاضر در این دوره عبارتند از: سید مسعود ابوالفضلی، رحمان احمدی ملکی، شهلا آرمین، فرح استاد هاشمی، مهدی اسدی، مریم آقایی، ابراهیم اکبری گرز، فریماه تابعی، حبیب توحیدی، آزاده تیموریان، نرگس خادمی، علی ذاکری، سعید رفیعی منفرد، نینا رهشناس، فریبرز زرشناس، مریم سینکی، صابر سلیمانی، مهوش سهیلی، فریبا شایگان، شراره صباغ پور، فاطمه ظریف، یعقوب عمامه پیچ، مینا غازیانی، محمد علی غفوریان، بهارک فتحی آذر، ژیلا کامیاب، شادان کیوانی، فرهاد گاوزن، فریده لواسانی، سوسن مبشر، مهرین مختاری، معصومه مظفری، الهه مقدمی، مینا نادری، احمد وکیلی، شهلا همایونی و نوید هوتن.

منبع: فارس