تبیان، دستیار زندگی

آدرس زیر را دنبال کنید، به بهشت رامسر می رسید!

در استان مازندران و در نزدیکی شهر رامسر یکی از دست نخورده ترین و بکرترین مناطق جنگلی ایران جا خوش کرده است، جایی که با درختان در هم تنیده، جنگلی غرق در مه و آب و هوایی بی نظیر تداعی بهشت است نام این بهشت زمینی جنگل دالخانی است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر واقع است و چه عاشق طبیعت باشید و چه کوهنوردی، سرسپرده به این منطقه می شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگل دالخانی
 
جنگل دالخانی

جنگل دالخانی که به آن جنگل دالیخانی هم می گویند در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر قرار دارد، ارتفاع این جنگل بکر و زیبا از سطح دریا ۸۰۰ متر است و غلظت مهی که در آن وجود دارد به اندازه ای بالاست که بیشتر آن را شبیه به یک تابلو در بوم نقاشی کرده است و نکته ی جالب تر آن که این جنگل فاصله ی بسیار کمی از دریا حدود ۱۰ کیلومتر دارد در نتیجه در ارتفاعات دالخانی که قرار بگیرید، چشم اندازی بی نظیر از دریا خواهید داشت. محور این جنگل از ابتدای جاده میرزا کوچک خان شروع می  شود و در ادامه ی این مسیر به ییلاق های زیبایی مثل گلین می رسید.

خروجی این  جنگل در جاده ی رامسر به تنکابن قرار دارد و از مسیرهای مختلفی می توانید به این جنگل برسید که شاید بهترین مسیر به خصوص از کسی که از شهر دیگری به این منطقه می خواهد برود مسیری که از سمت رامسر به آن منتهی می شود باشد چون سر راست ترین مسیر است. برای رسیدن به دالخانی از مسیر باید بعد از اینکه به شهر رامسر رسیدید به جاده رامسر به تنکابن وارد شوید، بعد از طی مسافتی ۷ کیلومتری به سه راهی جنت رودبار می رسید و بعد از طی مسافتی حدود ۲۲ کیلومتر هم به جنگل دالخانی.

خوشبختانه به دلیل محافظت های خوبی که از این منطقه ی جنگلی شده است هم تمیز است و هم بکر مانده است، اینجا خبری از زباله نیست و در تمام طول راه هم سطل زباله وجود دارند و پرسنل هایی که مسئول نظافت منطقه هستند. این تقریبا اولین ویژگی بارزی است که بعد از ورود به دالخانی نظرتان را جلب می کند و همین باعث شده تا مسیر بیش از اندازه زیبا و تمیز به نظر برسد انگار که تا قبل از آن هیچ انسانی به آن جا قدم نگذاشته است…

شاید این همه زیبایی و بکر بودن وسوسه تان کند تا شب را در این جنگل بکر اقامت کنید و کمی از آلودگی ها دور باشید و در آغوش طبیعت بمانید، هوای تازه تنفس کنید و غرق در این شاهکار بهشتی شوید اما پیشنهاد می کنیم این کار را نکنید چرا که هم حیوانات مختلفی مثل شغال در این منطقه وجود دارند و هم اینکه مجبورید با حشرات مختلف دست و پنجه نرم کنید، از طرف دیگر باید با امکانات کامل چادر در آن جا بمانید جدای از همه ی این ها اگر مخصوصا با خانواده سفر کرده اید پیشنهاد می کنیم به جای اقامت در این جنگل به منطقه های اطراف بروید که می توانید اقامت گاه ها و ویلاهای خوب با قیمت مناسبی پیدا کنید. هوای این جنگل در تمام فصل ها معتدل و البته در زمستان سرد هست. به همین دلیل حتی اگر در فصل تابستان به آن جا بروید نیازی به کولر نخواهید داشت اگر هم تصمیم گرفتید در زمستان به جنگل دالخانی سفر کنید حتما لباس و پوشش گرم همراهتان ببرید.
جنگل دالخانی

در طول راه در صورتی که بخواهید چیزی بخورید می توانید به راحتی یک رستوران و غذاخوری محلی را پیدا کنید و طعم یک غذای محلی خوشمزه را بچشید و البته در بین راه هم می توانید در هوای خنک جنگل آش میل کنید. در مورد حیواناتی که در این جنگل زندگی می کنند اطلاعات خیلی درستی در دست نیست هر چقدر که گفته شده که شغال ها از حیوانات بزرگی هستند که در این جنگل زیست می کنند اما در مورد پوشش گونه های مختلف گیاهی باید گفت که گیاهان مختلفی در این جنگل رشد می کنند و پوشش گیاهی بسیار متنوع است گیاهانی مثل ازگیل، شاه بلوط، تمشک، فندق، گوجه جنگلی و.. از جمله ی آن هاست.

بعد از بازدید از این جنگل زیبا می توانید راهتان را به سمت یکی از ییلاق های اطراف  یا به سمت شهر زیبای رامسر پیش بگیرید و چند روزی را هم در آن جا بمانید. می توانید به سمت رامسر عروس شهرهای شمال ایران بروید، جایی که طبیعت مسحور کننده اش چشم ها را به خود خیره می کند، شهری با طبیعت چشم نواز در کنار اقامتگاه ها و ویلاهای شیک جایی که بسیاری از افراد بر این عقیده اند که جز معدود شهرهایی در ایران است که توانسته طبیعت و زندگی انسانی را به خوبی در کنار هم نگه دارد و تعادل را حفظ کند. این شهر سرسبز که در حاشیه ی دریای خزر هم قرار گرفته است دیدنی های زیادی را در خود جای داده است و همین موضوع باعث شده تا در فهرست برترین مکان های گرشگری ایران قرار بگیرد. در این جا نگاهی کوتاه و مختصر به تعدادی از معروف ترین جاذبه های رامسر می اندازیم:
جنگل دالخانی

جواهر ده: جواهر داه نام روستایی سبز و زیبا در رامسر است که البته در فاصله ی ۲۶ کیلومتری از آن قرار دارد و جدای از طبیعت بسیار زیبایی که دارد، دیدن خانه های روستایی و مردمانی که در کوچه های گلی آن گذران زندگی می کنند واقعا تماشایی است. این روستا چند دیدنی تاریخی هم دارد.

تله کابین رامسر: رامسر بزرگ ترین تله کابین ایران را دارد مسیری زیبا که از کناره های ساحل دریا شروع می شود و به ارتفاعات جنگلی می رسد و تنها تله کابینی در خاورمیانه است که دریا را به جنگل می رساند!

ییلاق جنت رودبار: این ییلاق در ۶۰ کیلومتری رامسر قرار دارد و به خاطر گل گاوزبانش شهرت دارد یکی از مناطق تماشایی ایران که پوشیده از جنگل های انبوه و چشم اندازهای بی نهایت زیبایی است.

منبع: مجله الی گشت