تبیان، دستیار زندگی

روایتی از حاج‌حسن ملكی رزمنده 50 ساله

حاجی شهید شد تا نمیرد

خدا به بعضی از آدم‌ها چنان عزتی می‌دهد كه نامشان را برای همیشه زنده نگه می‌دارد. چه عزتی بالاتر از اینكه در سنین میانسالی آنقدر شور جهاد تو را در بر بگیرد كه مثل یك جوان كم سن و سال رخت رزم بپوشی و به جبهه بروی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شهید حاج‌حسن ملكی

خدا به بعضی از آدم‌ها چنان عزتی می‌دهد كه نامشان را برای همیشه زنده نگه می‌دارد. چه عزتی بالاتر از اینكه در سنین میانسالی آنقدر شور جهاد تو را در بر بگیرد كه مثل یك جوان كم سن و سال رخت رزم بپوشی و به جبهه بروی. شهید حاج‌حسن ملكی از شهدای دفاع مقدس است كه در سن 50‌‌ سالگی به شهادت رسید. حاج حسن كه متولد سال 1311 بود در سال 61 در جبهه شوش آسمانی شد. او اگر الان زنده بود 85 سال داشت و شاید به مرگ طبیعی از دنیا می‌رفت. اما حاجی شهید شد تا نمیرد. متن زیر واگویه‌های همسر برادر شهید است كه به عنوان یكی از تنها بازماندگان وی روایت كوتاهی از زندگی شهید حسن ملكی می‌كند.
معتمد محله
خانواده همسرم بسیار مذهبی و متدین بودند. شهید ملكی سه خواهر و سه برادر داشت كه همگی از معتمدین محله و از چهره‌های شناخته شده محسوب می‌شدند. حاج حسن از همسرم كوچك‌تر بود، اما كاردان‌ترین و داناترین فرزند خانواده‌اش محسوب می‌شد. در شركت واحد كار می‌كرد و رزق حلالی به دست می‌آورد. وقتی به سن جوانی رسید با دخترخاله‌اش ازدواج كرد ولی چون دخترخاله‌اش نمی‌خواست حجاب اسلامی را رعایت كند، حاج حسن از او جدا شد. ثمره ازدواجشان یك پسر بود كه متأسفانه سال گذشته از دنیا رفت. می‌توانم بگویم كه من تنها بازمانده ایشان هستم.
رزمنده 50 ساله
وقتی كه جنگ شروع شد، حاج حسن كاری را كرد كه هر كسی انجام نمی‌داد. در آغاز جنگ او 48 سال داشت. یك عاقله مرد جاافتاده بود، ولی رفت خودش را از شركت واحد بازخرید كرد تا راحت‌تر بتواند به جبهه برود. كارهای عجیبی هم می‌كرد. مثلاً وقتی به جبهه می‌رفت با خودش وسایلی مثل خودكار ، برگه ، نان و كمی غذا می‌برد تا مبادا از بیت‌المال استفاده شخصی كند. از جبهه هم حقوقی دریافت نمی‌كرد. همه می‌گفتند تو داری جانت را به خطر می‌اندازی. حق توست كه از وسایل رزمنده‌ها استفاده كنی یا حقوق بگیری اما حاجی اعتقادات خودش را داشت و هیچ حقوقی برای جبهه رفتن‌هایش دریافت نمی‌كرد.
شهید شد تا نمیرد
حاج حسن سال 61 در جبهه شوش به شهادت رسید و او را در قطعه 24 بهشت زهرا دفن كردیم. حاجی موقع شهادتش 50 سال داشت. راهی را رفت كه عمدتاً جوان‌ها می‌رفتند. اگر حالا زنده می‌ماند پیرمردی 85 ساله بود ولی خدا چنان عزتی به حاج حسن داد كه در سن میانسالی شهادت را از آن خودش كرد. خوب كه فكر می‌كنم می‌بینم او زرنگی كرد و ما چقدر ساده بودیم كه فكر می‌كردیم هوای جوانی به سرش ‌زده است. حاجی رزمنده میانسالی بود كه شهید شد تا مبادا بمیرد. حاج حسن خودش به راهی كه می‌رفت آگاه بود. همیشه می‌گفت زندگی خیلی كوتاه است و باید در همین فرصت كم آنچنان ثمراتی از خودمان بگذاریم كه هم در آن دنیا روسفید باشیم و هم دیگران از اثرات خیر ما بهره ببرند. خدا رحمتش كند.

منبع: روزنامه جوان