تبیان، دستیار زندگی

دغدغه فیلم«ماهورا»، ایده آن را ساخت

بازگو کردن حادثه تاریخی واقعی جزیی از دغدغه هایم بود که باعث شد، ایده آن به ذهنم خطور کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
فیلم ماهورا

حمید زرگر نژاد در خصوص روند تولید و شكل گیری فیلم سینمایی«ماهورا» گفت: فیلمنامه «ماهورا» را طی ۶ سال تحقیق براساس یک واقعه تاریخی نوشتم. در این میان سفری ۵ ساله به روستایی که قصه این داستان در آنجا اتفاق افتاده بود، داشتم. سوالم من این است که چرا کسی تا کنون از این واقعه تاریخی اطلاعی نداشته؟
وی ادامه داد: قطعا مخاطب با دیدن فیلم به این نتیجه می رسد که چرا چنین فاجعه ای رخ داده و کسی از آن سخنی نگفته است؟
زرگر نژاد، درباره طراحی و ساخت لوکیشن های این فیلم گفت: واقعی بودن قصه فیلم باعث شد تا دنبال لوکیشن‌های بکر در تالاب‌های خوزستان برویم. تولید این پروژه در این لوکیشن‌ها سختی‌های بسیاری دارد، علیرضا جلالی و مرحوم حمید آخوندی زحمات بسیاری را برای ساخت این فیلم کشیدند.
این کارگردان درباره سختی کار این فیلم، توضیح داد: تیم ۵۰ نفره ازجمله بازیگر، افراد فعال در پشت دوربین و جلوی دوربین در فصل زمستان روی آب و داخل آب بردن، کار بسیار سختی است. هماهنگ کردن گروه در شرایط فیلم جنگی و تیراندازی کار دشواری است، هرچند شکل اصلی آن یک درام عاشقانه محسوب می شود، اما بک گراند آن موضوع دفاع مقدس است.
زرگر نژاد در خصوص این ابهام که بارها از من پرسیده می شود، فیلم«ماهورا» ژانر جنگی یا اجتماعی است؟ گفت: بنده این دو ژانر را از هم جدا نمی دانم. برای من که دوران کودکی در خوزستان شاهد جنگ و موشک باران دشمن بودم، تکلیف شخص من چیست؟ من کجای جنگ هستم؟حال دلم می خواهد از آن دوره و سال ۵۹ حرف بزنم و آن دوران را بازگو کنم.
وی افزود:مردم خوزستان درگیر جنگ با عراق هستند و در این میان مراسم جشن عروس دو زوج جوان است. درواقع مراسم عروسی، سنت و جنگ باهم یکی شده است، حال این فیلم دفاع مقدس است یا نه ؟ این را مخاطب باید بگوید.
کارگردان«ماهورا» با اشاره به اینکه این فیلم از دشوارترین کارهایم بوده است، گفت:ساخت فیلمی به این شکل بسیار سخت است. تا کنون فیلم های مستند بسیار در سخت ترین شرایط در خارج و داخل کشور ساخته ام، تقریبا در تمام استان های ایران، اروپا و آفریقا مدت زمان طولانی فیلم ساخته ام،اما این فیلم لحظه به لحظه اش برایم به گونه ای دیگربود.
وی ایده این فیلم را جزو دغدغه های بزرگ خود دانست و اشاره کرد: بازگو کردن این حادثه واقعی جزیی از دغدغه هایم بود که باعث شد، ایده آن به ذهنم خطور کند.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که برای فیلم«ماهورا» بعد از پذیرفته شدن در جشنواره فجر چه آینده ای را پیش بینی می کنید؟ گفت: فیلم اگرخوب دیده شود، بهترین آینده و اتفاق برای من است. اینکه مردم به این برسند که اتفاق هایی در جامعه است که در اخبار و رویدادهای تاریخ ما نیست تا مردم از احوال افرادی که نقش مهمی در جنگ داشتند و شهید دادند با خبر شوند. 

منبع:صبا