تبیان، دستیار زندگی

سعد الحریری کسیت؟

سعد الدین رفیق الحریری (متولد سال ۱۹۷۰ میلادی در ریاض) دومین پسر "رفیق الحریری" نخست وزیر فقید لبنان بود که اخیرا و بطور ناگهانی متن استعفای خود را از تلویزیون عربستان سعودی قرائت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سعدالحریری
سعد حریری نخست وزیر لبنان بطور ناگهانی اقدام به استغفا کرد و موضوع قبل از دوره پایان نخست وزیرش بوده و واکنش‌های جهانی بسیاری را با خود همراه داشت. این مسئله که سعد الحریری که بود و چه کرد نیز مورد توجه جهانیان قرار گرفته است پس به اجمال به آن می‌پردازیم:

سعد حریری

سعد حریری (زاده ۱۸ آوریل ۱۹۷۰) قبل از ورود به سیاست، به عنوان رئیس کمیته اجرایی شرکت 'أوجیه تیلیکوم' خدمت کرد، که منافع مخابرات در خاورمیانه و آفریقا را دنبال می‌کرد. علاوه بر این، حریری رئیس شرکت "امنیتی القابضة" و عضو هیئت مدیره "أوجر انترناسیونال انترپرس دی ترافوس انترناتیونوکس" و شرکت "اوجیه عربستان" و "بانک سرمایه‌گذاری عربستان"، گروه تحقیق و بازاریابی عربستان سعودی و "تلویزیون المستقبل" بود.
در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۰۵، خانواده حریری اعلام کرد که سعد حریری جنبش آینده که یک جنبش اساساً سنی است که توسط پدر مرحومش ایجاد و هدایت شده‌است را رهبری خواهد کرد، او همچنین رهبر اتحاد ۱۴ مارس است، یک ائتلافی از گروه‌های سیاسی متولد شده از انقلاب سرو که از طریق تظاهرات مردمی و پشتیبانی غربی که منجر به خروج نیروهای سوریه از لبنان در سال ۲۰۰۵ پس از حضور ۲۹ ساله شد. او از ۹ نوامبر ۲۰۰۹ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱ نخست‌وزیر لبنان بود.
پس از ترور پدرش (رفیق حریری) در سال ۲۰۰۵ ریاست حزب المستقبل را در لبنان بر عهده گرفت و در حال حاضر از رهبران بارز ائتلاف ۱۴ مارس به شمار می آید. سعد الحریری تاکنون دو بار منصب نخست وزیری را در لبنان عهده دار شده است. اولین بار وی از نوامبر ۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۱ این منصب را بر عهده گرفت.
استعفای دسته جمعی وزیران وابسته به احزاب مخالف جریان ۱۴ مارس از دولت در ژانویه ۲۰۱۱ و در حالی که الحریری در سفر آمریکا و در جلسه ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا بود باعث انحلال دولت شد تا پایان عمر نخست وزیری اول الحریری در مدت کمتر از دو سال رقم بخورد.

الحریری در اقدامی غافلگیر کننده و در حالی که به عربستان سفر کرده بود در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۷ استعفای خود را به دلیل آنچه که تسلیم فشارهای سعودی برای استعفا شد.


الحریری پس از نخست وزیری اول به مدت چند سال در عربستان و فرانسه زندگی می کرد. پس از انتخاب "میشل عون" به ریاست جمهوری لبنان در نوامبر ۲۰۱۶ (آبان ۹۵) و بر اساس توافق بین احزاب مختلف لبنانی از جمله حزب الله، سعد الحریری برای دومین بار به نخست وزیری برگزیده شده و از پارلمان رای اعتماد گرفت.
الحریری بارها از سوی برخی هم حزبی های خود در جناح ۱۴ مارس به برخورد ضعیف و نرمش در برابر حزب الله متهم شده بود. رفت و آمدهای مشکوک الحریری به ریاض در هفته های اخیر که عربستان انتقادها و حمله های تندی متوجه حزب الله می کرد باعث بروز جنجال در محافل داخلی لبنان شده بود.
الحریری در اقدامی غافلگیر کننده و در حالی که به عربستان سفر کرده بود در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۷ استعفای خود را به دلیل آنچه که تسلیم فشارهای سعودی برای استعفا شد.

حکم جلب سوری

در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۲ سوریه یک حکم جلب برای دستگیری سه نفر: حریری، عقاب صقر معاون جریان المستقبل و لوعی المقداد مقام ارتش آزاد سوریه به اتهام تسلیح و تأمین حمایت مالی برای گروه‌های اپوزیسیون سوری صادر کرد. حریری در پاسخ به آن یک اطلاعیه صادر کرد و بشار اسد را یک هیولا نامید.

کلام آخر

از آنجایی حریری در متن استعفای خود آشکارا نام ایران را برده و اتهاماتی را روانه‌ی جمهوری اسلامی کرده بود به این  نتیجه می‌رسیم که سیاست های کینه توزانه‌ی عربستان نسبت به کشور عزیزمان هر بار در قالبی جدید ظاهر می‌شود؛ گاه در لباس داعش و حمله به مجلس شورای اسلامی و گاهی در قالب تحریم‌های همه جانبه از سوی دولتمردان آمریکایی و تنها راه مبارزه با این روند حفظ تمام قد اتحاد و همبستگی بین مردم و دولتمردان کشور است.

منابع: خبرگزاری ایسنا/ خبرگزاری اقتصاد نیوز